Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

10 oznak świadczących o tym, że jesz za dużo węglowodanów

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
10 oznak  świadczących o tym, że jesz za dużo węglowodanów
Prawdą jest, że węglowodany, węglowodanom nierówne. Niestety zbyt duże ich spożycie zazwyczaj wiąże się z nadmiernym spożywaniem cukrów prostych spowodowanych podjadaniem słodyczy i innych produktów dosładzanych, a nie nadmiarem spożywania owoców, czy ryżu. Zobacz, jak Twoje ciało pokazuje Ci, że w Twojej diecie jest zbyt dużo cukru!

1. Puchnięcie ciała

Niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale węglowodany wiążą wodę, która wraz z nimi pozostaje zatrzymana w ciele. W rezultacie każdy 1 gram zjedzonych węglowodanów spowoduje związanie 3 gramów wody. Po zjedzeniu posiłku bogatego w cukry możesz więc zmagać się z uczuciem obrzmienia i spuchnięciem poszczególnych części ciała.

2. Wzdęty brzuch

Wiele produktów bogatych w węglowodany powoduje występowanie obfitych gazów. Na czele stawki plasują się kolorowe, gazowane napoje, a także dosładzane produkty bogate w błonnik.

3. Chcesz coraz większych ilości cukru

Spożywanie cukrów stymuluje mózg do wytwarzania hormonu szczęścia jakim jest dopamina. Im więcej ich spożywasz, tym więcej dopaminy jest wytwarzane i tym bardziej Twoje ciało chce być nagradzane. Niektórzy naukowcy porównują spożywanie cukrów do uzależnienia. Warto więc ograniczyć słodycze już na początku, by później nie musieć walczyć ze sobą podczas redukcji.

4. Jesteś cały czas głodny

Spożywając zbyt dużo cukru, prawdopodobnie przekraczasz też ilość potrzebnych Ci kalorii. Dodatkowo, po zjedzeniu takiego posiłku przez krótki czas czujesz się pobudzony, w pełni energii, ale ten czas szybko znika. Cukier nie jest tak sycącym makroskładnikiem jak białko, czy wysokiej jakości tłuszcze. W rankingu sytości plasuje się też poniżej błonnika, toteż nie ma czemu się dziwić, że już chwilę po zjedzeniu posiłku jesteśmy głodni. Ciągły głód powoduje zjadanie coraz większych ilości pokarmu, a co za tym idzie – tycie.

5. Walczysz z trądzikiem

Badania wykazały, że wysokowęglowodanowa dieta nie sprzyja pięknej, gładkiej, lśniącej cerze. Wielu lekarzy rekomenduje rozpoczęcie walki z trądzikiem od zmienienia nawyków żywieniowych i usunięciu z diety nadmiaru cukru.

6. Borykasz się z próchnicą

Często bywasz u dentysty i raz za razem musisz zdecydować się na plombę? Spożywanie nadmiernych ilości cukru sprzyja jej rozwojowi, ale nie tylko! Dolegliwości takie jak nadwrażliwość na pokarm ciepły i zimny, ból przy żuciu, a także ból zębów mogą być spowodowane właśnie przez cukier.

7. Jesteś zmęczony

Jednym z efektów powodowanych przez cukier jest szybkie podniesienie poziomu glukozy we krwi. W rezultacie możemy liczyć na niemalże natychmiastowe, silne pobudzenie. Niestety, powoduje to wyrzut insuliny i wyłapanie cukru, a co za tym idzie – spadek jego ilości we krwi. W rezultacie możemy odczuć nagły „zjazd”, brak energii i chęć sięgnięcia po coś słodkiego w cel uzupełnienia wyłapanego z krwi cukru.

8. Zwiększone ryzyko depresji

Niektórzy ludzie są narażeni na zwiększone ryzyko wystąpienia depresji przy spożywaniu nadmiernych ilości cukrów. Dlaczego? Wspomniana wcześniej huśtawka nastrojów spowodowana nagłymi zmianami poziomu glukozy we krwi porównywana jest do ciągłego zaliczania „dołów” i radości. Brak stabilności emocjonalnej nie sprzyja żadnemu z nas.

9. Często zapominasz

Wahania cukru mogą niekorzystnie wpływać na pracę mózgu. Naukowcy doszukują się zależności między skokami i spadkami glukozy, a osłabieniem pracy mózgu. Badania prowadzone na szczurach wykazały, że osobniki o zróżnicowanej, zdrowej diecie zdecydowanie lepiej radziły sobie z zadaniami, niż ich koledzy na wysokocukrowej diecie.

10. Nie możesz zbudować mięśni

Spożywając nadmierne ilości cukru zazwyczaj ograniczasz pozostałe makroskładniki, w tym białko. Kalorie przez długi czas pozyskiwane są właśnie z węglowodanów, a mięśnie nie dostają budulca nie tylko na ich rozbudowę, ale także na regenerację i funkcjonowanie. W rezultacie znacznie utrudniasz sobie uzyskiwanie wymarzonych rezultatów ćwiczeń. Pamiętaj, że do budowania mięśni niezbędne jest dostarczenie odpowiedniej ilości aminokwasów budujących białka, a później włókna mięśniowe.