Odżywianie

Alkohol – wróg mięśni

Od niedawna zacząłem uczęszczać na siłownię. Starsi koledzy polecili mi, abym całkowicie unikał alkoholu, ponieważ niweczy on efekty treningu. Chciałbym się dowiedzieć czy to prawda. Czy zaszkodzą mi nawet 1-2 piwa wypite w weekend?

Tupot białych mew – czyli jak pozbyć się kaca

Okres karnawału sprzyja toastom i wspólnemu świętowaniu na „polski” sposób, nie wylewając za kołnierz. Niestety po takim świętowaniu poranek dnia następnego nie zalicza się do najprzyjemniejszych. Ból głowy, mdłości, zmęczenie, niepokój, dreszcze, zawroty głowy to niektóre z objawów, które są charakterystyczne dla kaca.

Kazeina vs serwatka

Myśląc o budowaniu masy mięśniowej, od razu nasuwa się na myśl jako pierwsza pomoc - odżywka białkowa. Jednymi z najbardziej znanych i najchętniej wprowadzanych są białka serwatkowe oraz białka kazeinowe. Czy istnieje między nimi jakaś różnica?

Mężczyzno – jedz soję z umiarem!

Chociaż spożycie soi w Polsce nie jest jeszcze duże, to już w USA i Azji roślina ta jest bardzo popularna. Jako źródło białka z powodzeniem zastępuje mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego. Liczne badania naukowe pokazują jednak, że nie dla wszystkich soja jest bezpieczna. O ile dla kobiet jest ona sprzymierzeńcem, o tyle mężczyźni powinni na nią uważać i spożywać ją z umiarem.

Zadbaj o swoją tarczę

100 bilionów bakterii na powierzchni 8 metrów. Tak przedstawia się obraz Twojej mikroflory jelitowej. Jest ona jednym z mechanizmów obronnych przed środowiskiem zewnętrznym obok enzymów czy przeciwciał. Warto, więc o tą tarczę należycie dbać sięgając po pro-, pre- i synbiotyki, a antybiotyki stosując z rozwagą.

Cholesterol dla mięśni

W dzisiejszych czasach wiszą czarne chmury nad cholesterolem i zaleca się jego „zbijanie” nie zwracając uwagi na styl życia pacjenta. Okazuje się zaś, iż w przypadku osób ćwiczących cholesterol jest niezbędny dla rozwoju muskulatury, a jego niski poziom czy leki go obniżające, wpływają negatywnie na muskulaturę.

Chili – ostra kuchnia

¼ ludzi na świecie umieszcza w swoim jadłospisie co najmniej raz dziennie papryczkę chili. Ze względu na ostry smak uważa się jednak, że chili to warzywo dla odważnych. Zachęcam tych wszystkich, którzy boją się jej ostrego smaku, aby się przełamali i spróbowali dodać chociaż odrobinę chili do swoich potraw – zwłaszcza, że istnieją także jej bardziej łagodne odmiany.

Miód w starciu z cukrem

Możemy nimi słodzić herbatę, ale również używać do poprawienia smaku jogurtu czy innych słodkich deserów. Co przemawia za miodem, a co za cukrem? Który produkt jest cenniejszy?

Skład ciała a moc

W czasie ruchu musisz pokonywać opory powietrza, sił grawitacji i tarcia. Ważną rolę w tym aspekcie odrywa masa i skład ciała. Niekiedy niewielka różnica pozwala osiągać lepsze bądź gorsze wyniki sportowe.

Katabolizm – STOP

Budując mięśnie zależy Tobie na reakcjach anabolicznych, czyli budowania ciała. Starasz się unikać jak ognia katabolizmu, czyli reakcji rozkładu, aby nie stracić zbudowanych mięśni. W tym celu sięgasz po treningu po antykataboliki. Czy słusznie?