Odżywianie

Witaminy i składniki mineralne dla trenujących

Planowanie zbilansowanej diety dla sportowca nie zawsze jest łatwe. Pierwszym problemem jaki się pojawia, jest wysokie zapotrzebowanie organizmu sportowca na energię i składniki odżywcze. Przy wysokoenergetycznych dietach trudno sprawić, aby posiłki były niezbyt duże objętościowo i jednocześnie lekkostrawne. W takich sytuacjach często sięga się po specjalne odżywki, które uzupełniają dietę w białko i węglowodany. Pojawia się jednak pytanie, czy należy suplementować także witaminy i składniki mineralne?

Odbuduj glikogen po treningu

Glikogen należy do węglowodanów złożonych i stanowi skoncentrowane źródło energii dla organizmu. W trakcie wysiłku fizycznego jego rezerwy zmniejszają się, co przyczynia się do spadku energii i ogólnego osłabienia. Warto zatem bliżej przyjrzeć się temu związkowi i dowiedzieć się jak można odnowić jego zapasy w organizmie.

Chroń stawy

W czasie aktywności fizycznej stawy są obciążane. Następuje zużycie chrząstek. Jeśli aktywność jest intensywna i regularna, tkanki te nie nadążają z regeneracją. To z kolei powoduje powstanie bólu. Aby się przed nim ochronić myśl zawczasu o stawach.

Batony jako żywność funkcjonalna

Ostatnio na rynku pojawiają się przeróżne batoniki mające być szybką, ale jednocześnie zdrową alternatywą do zbilansowanego posiłku. Zazwyczaj są przeznaczone dla osób uprawiających sport, ale również dla tych dbających o sylwetkę. Czy naprawdę można polecić tego typu produkty? Spróbujmy się nad tym zastanowić.

Tłuste fakty

Tłuszcz został niemal wyklęty przez niektórych i traktowany jako „czyste zło”. Tymczasem jest to składnik niezbędny do prawidłowej pracy organizmu. Wystarczy jedynie wspomnieć, że jest częścią składową ściany komórkowej, abyś zdał sobie sprawę, że jego niedobór może mieć przykre konsekwencje zdrowotne. Także dla wysportowanego organizmu.

Właściwości granatu

Ostatnimi czasy w naszym kraju zwiększa się dostępność do owoców egzotycznych. Jednym z nich jest granat, któremu przypisuje się dużo zalet. Warto zaznajomić się z tym owocem i zaserwować sobie od czasu do czasu deser z nim w roli głównej.

Orzechy na zdrowie

Orzechy nie bez przyczyny są symbolem mądrości i intelektu. Już w czasach starożytnych odkryto ich podobieństwo do ludzkiej czaszki: zielona łupina miała odwzorowywać skórę, skorupka – czaszkę, a owoc orzecha – mózg. W polskiej tradycji dodatkowo symbolizują one szczęście. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Antyoksydanty w walce z wolnymi rodnikami

W ostatnim czasie bardzo modny stał się temat wolnych rodników. Często mówi się o ich niekorzystnym działaniu. Czym tak naprawdę są, w jaki sposób działają i przede wszystkim jak można się od nich uchronić- to najczęściej pojawiające się wątpliwości.

Napoje dla sportowców

O tym, że podczas treningu podaż płynów jest ważna, nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak jakie napoje są najbardziej odpowiednie w procesie nawadniania, a których powinniśmy unikać, warto przypomnieć.

Sportowiec na wege

Wiele osób jest przeświadczonych, iż jedynie jedzący mięso sportowiec może osiągać dobre wyniki i dostarczyć organizmowi odpowiednich dawek aminokwasów niezbędnych. Białko roślinne uznaje się za niepełnowartościowe, dlatego niektórzy nie wliczają go nawet do bilansu odżywczego diety. Okazuje się jednak, iż dobrze dobrana dieta wegetariańska może być z sukcesem stosowana przez osoby ćwiczące.