5 najlepszych jesiennych warzyw i owoców

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
5 najlepszych jesiennych warzyw i owoców
Lato przeminęło bezpowrotnie, a wraz z nim wiele sezonowych warzyw i owoców. Nie oznacza to jednak, że nasza dieta musi być w nie uboższa. Jesień także ma do zaoferowania wiele zdrowych i smacznych produktów roślinnych. Oto 5 z nich, które są wyjątkowo wartościowe i bogate w składniki odżywcze.

1. Gruszki

Doskonałym zamiennikiem jabłek, które dostępne są przez cały rok, są gruszki. Są one bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Średniej wielkości gruszka dostarcza ok. 3 g błonnika. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik dla dorosłego człowieka wynosi ok. 25-40 g. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego przewodu pokarmowego, wspiera pracę jelit i daje uczucie sytości. Dzięki błonnikowi poziom cukru we krwi nie ulega znaczącym wahaniom, dzięki czemu nasza energia może być na stałym poziomie przez dłuższy czas. Gruszkę warto jeść ze skórką, bo także w niej jest dużo błonnika oraz cennych witamin.

2. Buraki

Te niepozorne warzywa mogą są nie tylko cennym źródłem witamin i składników mineralnych. Badania pokazują, że buraki mogą wykazywać działanie podobne do suplementów zawierających tlenek azotu, czyli mogą pozytywnie wpływać na ukrwienie mięśni. To z kolei prowadzi do bardziej wydajnego i efektywnego treningu i wspiera rozbudowę masy mięśniowej. Ponadto buraki mogą obniżać poziom ciśnienia tętniczego krwi i wspierać walkę ze stresem oksydacyjnym (są źródłem antyoksydantów).

3. Żurawina

Przez cały rok możemy kupić suszoną żurawinę, jednak jesień to najlepsza pora na świeżą wersję tego owocu. Żurawina jest bogatym źródłem antyoksydantów , które wspomagają organizm z walce z wolnymi rodnikami i pomagają w regeneracji potreningowej. Zawarta w żurawinach witamina C może być też pomocna we wspieraniu odporności naszego organizmu. Niektóre badania wskazują też na korzystny wpływ substancji zawartych w żurawinie na układ krwionośny (redukcja zapalenia, obniżenie poziomu cholesterolu).

4. Dynia

W okresie jesiennym dynia to bardzo dobre źródło beta-karotenu, który jest w naszym organizmie przekształcany w witaminę A. Witamina A z kolei wspiera zdrowie naszych oczu oraz wykazuje działanie antyoksydacyjne. Dynia dostarcza także błonnika, witaminy C, B6 oraz magnezu. W dodatku w sezonie należy do produktów stosunkowo niedrogich.

5. Jarmuż

To kapustne warzywo jest bardzo bogatym źródłem witamin takich jak witamina C, K czy beta-karoten. Zawiera również luteinę i zeaksantynę, które to działają pozytywnie na nasze oczy. Podobnie jak brokuły zawiera sulforafan, który może wykazywać działanie antynowotworowe. Jarmuż jest też dobrym źródłem wapnia i żelaza.