5 suplementów, które pomagają w szybszej budowie masy mięśniowej

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
5 suplementów, które pomagają w szybszej budowie masy mięśniowej
Niejednokrotnie suplementy wspierające budowę masy mięśniowej uważane są za niepotrzebny dodatek. Nic bardziej mylnego. Z czasem, gdy tkanka mięśniowa zostanie znacznie rozbudowana, niemożliwe będzie pokrycie zapotrzebowania kalorycznego z użyciem codziennej diety, bez suplementów. Poznaj 5 suplementów, które pomagają w szybszej budowie masy mięśniowej!

1. Kreatyna

Kreatyna jest niezwykle popularnym suplementem wśród osób nastawionych na przyrost mięśni. Rekomendowana jest osobom średniozaawansowanym i zaawansowanym, których staż treningowy wynosi więcej niż rok. Jest to spowodowane tym, że kreatyna powinna zostać wprowadzona do planu dopiero wtedy, gdy inne sposoby nie będą przynosiły oczekiwanych rezultatów. Nie jest to suplement przeznaczony dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z siłownią. Szybsza budowa masy mięśniowej z użyciem kreatyny jest możliwa dzięki jej szerokiemu działaniu:
- wpływa na szybszą regenerację cząsteczek ATP, co przekłada się na możliwość wykonywania treningu z równą (wysoką) intensywnością przez dłuższy czas
- zwiększa napływ wody, a wraz z nią substancji odżywczych wspomagających rozrost tkanki

2. Białko serwatkowe

Białko stosowane może być zarówno przez osoby na redukcji, jak i na masie. Jest to niezwykle wszechstronna, bezpieczna, chętnie i powszechnie stosowana (nawet przez osoby absolutnie początkujące) odżywka. W skrócie, białko serwatkowe pozwoli nam na pokrycie zapotrzebowania na białko, gdy nie możemy zmieścić jego ilości w diecie, a także w okresie okołotreningowym, gdy stawiamy na szybko przyswajalne substancje, które nie obciążą żołądka. Białko w postaci proszku, pozyskiwane jest z serwatki, a następnie poddawane procesom technologicznym, które pozwalają na różnicowanie składu poszczególnych produktów. Oprócz aminokwasów obecnych w każdym rodzaju białka, możemy manipulować ilością węglowodanów, tłuszczu. Rozróżniamy trzy podstawowe formy białka:
- WPC – koncentrat białka – najtańszy, najpopularniejszy, z zawartością około 80% białka
- WPI – izolat białka – o wyżej zawartości białka w białku, bardzo dobrze przyswajalny
- WPH – hydrolizat białka – najbardziej zaawansowana, najdroższa forma, w której znajdziemy niemalże 100% białka. Ten produkt przeznaczony jest dla wymagających zawodników.

3. Aminokwasy rozgałęzione BCAA

BCAA to nic innego jak leucyna, izoleucyna i walina, czyli aminokwasy, które muszą zostać dostarczone wraz z pożywieniem, bo ciało nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć. Szybsza budowa tkanki mięśniowej z ich użyciem jest możliwa dzięki działaniu antykatabolicznemu, a także anabolicznemu. W końcu to leucyna rozpoczyna budowę łańcucha białkowego, co jest niezbędne do stworzenia nowego włókna mięśniowego, będącego wynikiem treningu i odpowiedniej diety. Co ciekawe, BCAA mogą stanowić zapasowe, łatwo dostępne źródło energii, toteż warto spożywać je przed treningiem.

4. Glutamina

Glutamina jest dość niedocenianym suplementem. Od BCAA różni się tym, że organizm syntezuje ją samodzielnie, jednak wraz z intensywnością treningu, jej stężenie spada i wskazana jest suplementacja glutaminą. Dlaczego? Jej szerokie działanie wpłynie na szybszą budowę masy mięśniowej przez:
- skrócenie czasu regeneracji włókien mięśniowych
- stabilizację poziomu glukozy we krwi - dostarczenie azotu do rozbudowy białek
- utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej
- zmniejszenie katabolizmu po i w czasie treningu
- przyśpieszenie odbudowy glikogenu mięśniowego

5. Beta – alanina

Beta – alanina jest znanym środkiem, który może wywoływać lekkie mrowienie w okolicach twarzy i uszu. Zazwyczaj spotykana jest jako dodatek do pozostałych suplementów. Beta – alanina jest aminokwasem, który pośrednio wpływa na przyrost masy mięśniowej. Odpowiada bowiem za ilość karnozyny, a ta z kolei jest odpowiedzialna za pH w czasie wysiłku. Najprościej jej działanie można opisać jako zmniejszenie wytwarzania kwasu mlekowego, a co za tym idzie opóźnienie odczuwania zmęczenia. Suplement hamuje także katabolizm, przyśpiesza regenerację i wpływa na stopień odżywienia komórek.