Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

9 mitów związanych z białkiem

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
9 mitów związanych z białkiem
Białko jest jednym z popularniejszych tematów w kulturystycznym świecie. Mówi się o nim więcej niż o węglowodanach, czy tłuszczach. Podczas wielu lat, gdzie stosowana była manipulacja ilością spożywanego białka, narosła ogromna ilość mitów na jego temat. Dziś obalimy najczęściej powielane z nich. Poznaj 9 mitów związanych z białkiem!

Mit 1: Białko pozyskamy tylko z produktów zwierzęcych

Tak jak tłuszcze dzielą się na zwierzęce i roślinne, tak i białko możemy pozyskać z obydwóch tych źródeł. Stąd możliwość uzyskiwania białka przez wegetarian. Jednak musimy mieć świadomość tego, że rośliny nie są tak bogate w białko jak mięso, ryby, jaja, wyroby mleczne. Do roślin o największej zawartości białka możemy zaliczyć: soczewicę, soję, tofu, szpinak, ciecierzycę, fasolę, spirulinę. Warto wprowadzić je do swojego jadłospisu, gdy zapotrzebowanie na białko jest duże.

Mit 2: Każde białko jest takie samo

Białko to białko, ale każde z nich będzie miało zróżnicowany aminogram. Białka zwierzęce uważane są za pełnowartościowe, z uwagi na fakt, iż dostarczają niemalże całej gamy aminokwasów, także tych, których nasze ciało nie wyprodukuje samodzielnie. W białkach zwierzęcych możemy wyróżnić białka dostarczane wraz z posiłkiem oraz białko serwatkowe (w zróżnicowanych formach) oraz kazeinę, która z uwagi na swoje właściwości polecana jest na noc. Jak widzisz – warto różnicować źródła, z których czerpane jest białko, bowiem każde z nich ma swoje zalety, a występując razem uzupełniają się.

Mit 3: Białko powoduje znaczny wzrost mięśni

W szczególności panie boją się zwiększać podaż białka w diecie. Wydawać by się mogło, że skoro jest budulcem mięśni to wystarczy do ich rozbudowy. Oczywiście tak nie jest, bowiem przyrost tkanki mięśniowej wymaga nie tylko zwiększenia ilości białka w diecie, ale także zwiększenia spożywania węglowodanów oraz ćwiczeń siłowych. Samo białko, bez pozostałych elementów niewiele zdziała. Dodatkowo, wzrost mięśni stymulowany jest przez hormon anaboliczny, jakim jest testosteron – u pań jest go niewiele toteż tkanka nie przyrasta w takim tempie jak u panów.

Mit 4: Białko powoduje utratę wagi

Faktycznie, do jego rozłożenia zużywamy więcej energii, a utrzymanie tkanki mięśniowej stanowi większy wydatek energetyczny niż ma to miejsce w przypadku tkanki tłuszczowej, jednak samo zwiększenie spożywania białka nie zdziała cudów. Do utraty wagi niezbędny jest ujemny bilans kaloryczny, białko może jedynie nam w tym pomóc.

Mit 5: Gotowane białko jest mniej wartościowe

Gotowane białko to nie gotowane warzywa. W przypadku tych drugich pozbywamy się znacznej części potrzebnych witamin. Gotowanie białka nie zmienia jego właściwości, a jedynie stan, w jakim się znajduje. Pod wpływem wysokiej temperatury zachodzi denaturacja (zniszczenie struktur II, III i IV – rzędowej) i białko pozostaje być aktywne, co nie znaczy, że nie zostanie wykorzystane przez nasze ciało.

Mit 6: Długodystansowcy nie potrzebują białka

Białko potrzebne jest u każdego sportowca, nie tylko kulturysty, stawiającego na masę mięśniową i jej rzeźbienie. W przypadku sportów wytrzymałościowych pozwala na zachowanie mięśni w dobrej kondycji, przyśpieszenie regeneracji i zahamowanie procesów katabolicznych. W celu uniknięcia katabolizmu stosowane są także aminokwasy rozgałęzione BCAA, znane z właściwości antykatabolicznych.

Mit 7: Nie przyswoisz więcej niż 30 g białka

Przyswajalność nie tylko białek, ale też innych związków, jest kwestią indywidualną. Badania nie potwierdziły tego, że człowiek nie przyswaja większej ilości niż 30 g białka. Komponując jadłospis musimy mieć jednak świadomość, że trawienie białek trwa dłużej i jest bardziej wymagające energetycznie, toteż powinniśmy się starać zbilansować swoją dietę, dobierając odpowiednią ilość węglowodanów i tłuszczy.

Mit 8: Białko szkodzi dzieciom

Białko jest potrzebne do rozbudowy dziecięcego organizmu, tak jak pozostałe składniki odżywcze. Podawane w ilościach kulturystycznych nie ma sensu, bowiem nie zostanie wykorzystane, ale w diecie powinno się pojawić, by dostarczyć aminokwasów.

Mit 9: Spożywanie białka jest przyczyną gazów

Gazy po spożyciu białka najczęściej pojawiają się z uwagi na fakt, że wystąpiło ono w produkcie mlecznym. Obecnie wiele osób nie ma wystarczającej ilości enzymu zwanego laktazą, który odpowiada za rozkładanie laktozy, znajdującej się w mleku, toteż polecamy spożywanie produktów bez niej.