Bezglutenowe węglowodany

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Bezglutenowe węglowodany
Makaron, pieczywo i płatki zbożowe to dobre źródło węglowodanów dla sportowców. Produkty te dostarczają energii do ćwiczeń, a także cennych składników takich jak witaminy z grupy B oraz błonnik. Nie wszyscy jednak mogą spożywać te produkty – osoby, które nie tolerują glutenu muszą ich unikać. Co zatem wybrać w zamian?

Gluten to białko roślinne, które występuje w ziarnach zbóż – pszenicy, życie i jęczmieniu. Nietolerancja glutenu występuje u 1% populacji i może powodować uszkodzenie kosmków jelitowych oraz towarzyszące temu objawy takie jak bóle brzucha, wzdęcia, biegunki czy anemia. Dlatego też osoby dotknięte tym schorzeniem powinny wyeliminować ze swojej diety produkty zawierające gluten, czyli takie, które zostały wyprodukowane z pszenicy, żyta i jęczmienia lub z ich dodatkiem.

Glutem na pewno znajdziemy w produktach z pszenicą, żytem i jęczmieniem takich jak:

  • mąka
  • makarony
  • pierogi, kluski
  • pieczywo i ciasta
  • płatki śniadaniowe
  • naleśniki, tortilla pszenna
  • kasza jęczmienna, kuskus, kasza manna
  • kawa zbożowa

Należy także uważać na inne produkty, do których produkty zbożowe (mąka, słód itp.) mogą być dodawane w procesie technologicznym (np. wyroby garmażeryjne, parówki, pasztety, wędliny, słodycze, śmietana, jogurt, leki, produkty panierowane). Nie zaleca się również spożywania produktów z owsa, który nie ma glutenu, jednak w Polsce jest zwykle silnie zanieczyszczony dodatkiem pozostałych zbóż.

Nietolerancja glutenu nie jest jednak schorzeniem, które musu być przeszkodą w osiąganiu dobrych wyników sportowych. Przy zachowaniu odpowiedniej diety i wyeliminowaniu niekorzystnych produktów i zastąpieniu ich innymi źródłami węglowodanów z powodzeniem można osiągać sukcesy.

Produkty węglowodanowe, które nie zawierają naturalnie glutenu:

  • kukurydza – w postaci płatków śniadaniowych czy kukurydzianej tortilli jest dobrym źródłem węglowodanów oraz błonnika. Płatki kukurydziane będą bardzo dobrym zamiennikiem płatków śniadaniowych z innych zbóż (ale należy sprawdzić, czy nie ma w nich dodatków zabronionych zbóż np. słodu jęczmiennego);
  • kasza gryczana – nie zawiera glutenu, jest natomiast bogata w witaminy i minerały, a także błonnik. Z powodzeniem może być spożywana zamiast kaszy jęczmiennej i kaszy kuskus;
  • ryż – również jest zbożem bezglutenowym i świetnym źródłem węglowodanów;
  • ziemniaki – często niedoceniane w diecie sportowca są jednak bogatym źródłem węglowodanów, a bez dodatku sosu i tłuszczu nie są wcale wysokokaloryczne i ciężkostrawne. Stanowią dobre źródło witaminy C oraz potasu w naszej diecie.

Ponadto na rynku dostępne są również makarony oraz pieczywo bezglutenowe, które osoby nietolerujące glutenu mogą bezpiecznie spożywać.


Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj