Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Białko serwatkowe czy kazeina – które białko jest lepsze?

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Białko serwatkowe czy kazeina – które białko jest lepsze?
Białko jest niezwykle ważnym makroskładnikiem naszej diety. Podobnie jak w przypadku tłuszczów i węglowodanów, istnieje wiele rodzajów protein. Zazwyczaj skupiamy się jednak na kazeinie i białku serwatkowym, wokół których toczy się zażarta dyskusja. Które jest lepsze, a które gorsze? Dowiedz się które białko jest lepsze - białko serwatkowe czy kazeina ?

Białko serwatkowe

Czyli forma białka, jaką najchętniej i najczęściej stosujemy, przygotowując swoje szejki białkowe przed i po treningu, a także dodając go do różnorakich potraw. Białko serwatkowe pozyskiwane jest z mleka. Charakteryzuje się szybkim i łatwym wchłanianiem. Chętnie stosowane jest po treningu, bowiem pomaga w ochronie i budowie mięśni. Jego spożycie powoduje wzrost hormonów anabolicznych (podobnego do insuliny czynnika wzrostu IGF-1), anty katabolicznych, a także zawiera aminokwasy rozgałęzione znane jako BCAA, które pozwolą na znaczne spowolnienie rozkładania się białek występujących w mięśniach, co jest ogromną zaletą po ciężkim treningu.

Kiedy stosować białko serwatkowe?

Z uwagi na swoje właściwości – białko serwatkowe powinno być stosowane w posiłkach w ciągu dnia, a także pojawić się w tych przed i po treningu, zwanych posiłkami około treningowymi (najważniejszymi w dobie każdego sportowca).

Formy białka serwatkowego

- koncentrat białka serwatkowego WPC – tu znajdziemy około 80% białka, pozostała część to węglowodany, tłuszcze i woda. Najpopularniejsze białko.
- izolat białka serwatkowego WPI – 85 – 90% białka w produkcie, co znacznie zwiększa ilość aminokwasów egzogennych, jakie sobie dostarczymy. W izolacie zminimalizowano ilość tłuszczu i węglowodanów do absolutnego minimum.
- hydrolizat białka serwatkowego WPH – najbardziej zaawansowany produkt, w którym znajdziemy 90 – 100% czystego białka. Proces jego wytworzenia sprawia, że białko w formie hydrolizatu jest niezwykle szybko przyswajalne. Pozbawienie go węglowodanów i tłuszczów warunkuje gorzkawy smak.

Kazeina

Białko kazeinowe, które dostarczamy w formie odżywki jest pochodzenia mlecznego. Nie stanowi to jednak zagrożenia dla osób z brakiem tolerancji laktozy. Od białka serwatkowego, kazeinę odznacza fakt, że nie rozpuszcza się w kwaśnym środowisku, charakterystycznym dla żołądka. Z tego względu tworzy specyficzną formę, która przez długi czas może być powoli rozkładana, a pozyskane w ten sposób białko, absorbowane przez mięśnie. Mówi się nawet o dostarczaniu aminokwasów przez 8 godzin od spożycia kazeiny.

Kiedy stosować kazeinę?

Zapewnienie systematycznego dopływu aminokwasów i poczucia sytości, mówi że białko kazeinowe to idealne białko na noc. Doskonale sprawdzi się też podczas długotrwałych przerw między posiłkami, gdy nie chcemy odczuwać głodu i jednocześnie zapewnić swoim mięśniom odpowiednie warunki do wzrostu i regeneracji. Dodatkową zaletą kazeiny jest duża ilość wapnia, korzystnie wpływająca na kości i utratę masy tłuszczowej.

Formy kazeiny

- kazeina micelarna – jest najczystszą formą kazeiny, którą chwali się za wysoką ilość białka w produkcie, a także dużą ilość aminokwasów.
- hydrolizat kazeiny – to kazeina poddana złożonym procesom. Badania dowodzą, że w porównaniu do zwykłej kazeiny, jest skuteczniejsza. Przyśpiesza syntezę białek i gwarantuje zwiększenie stężenia aminokwasów w osoczu.

Białko serwatkowe, czy kazeina?

Badania nad każdym z wymienionych rodzajów białka wykazały, że białko serwatkowe wpływa jedynie na wzrost tkanki mięśniowej i jest w tej kwestii nieco skuteczniejsze od kazieny. Sama kazeina wpływa zaś nie tylko na rozbudowę, ale także chroni mięśnie przed rozpadem, czyli procesami katabolicznymi. Kolejne, wskazane już różnice to czas, w jakim białka są przyswajane. Serwatkę powinniśmy więc stosować w każdym momencie, gdy chcemy szybko dostarczyć budulca organizmowi. Kazeina doskonale sprawdzi się, gdy przerwy pomiędzy posiłkami są dłuższe, a także nocą. Z powodzeniem możemy stosować zarówno kazeinę, jak i białko serwatkowe. Odpowiednio dobrane dawki oraz zastosowanie zgodne z przeznaczeniem produktu nie spowodują dyskomfortów trawiennych, a wzajemnie uzupełnią swoje działania.