Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Chudniesz szybko – tracisz zdrowie

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Chudniesz szybko – tracisz zdrowie
W wielu dyscyplinach sportowych odpowiednia masa ciała jest bardzo ważna. Wymienić tutaj można boks, judo, skoki narciarskie czy wioślarstwo. Jeśli jednak zmniejszanie masy ciała nie przebiega w sposób odpowiedni może zaszkodzić zarówno sprawności sportowca, jak też jego zdrowiu.

Złe pomysły

Gdy zależy tobie na efektach, bądź chcesz się zakwalifikować do konkretnej grupy wagowej zaczynasz szukać sposobu na szybkie efekty. To najprostsza droga do problemów. Pamiętaj bowiem, że duży reżim diety i pośpiech w odchudzaniu prowadzi do zmniejszenia beztłuszczowej masy ciała oraz spowolnienia metabolizmu. Farmaceutyki z kolei przynoszą działania uboczne, a po ich odstawieniu masa ciała często ponownie wzrasta. Diety jednoskładnikowe czy ograniczające jakieś składniki (np. węglowodany) mogą powodować niedobory w składnikach odżywczych, witaminach i składnikach mineralnych. Diuretyki, środki przeczyszczające, wymioty, lewatywy czy wzmożone pocenie się z kolei wywołuje odwodnienie, jednak nie zmniejsza zawartości tłuszczu. Wszystkie te metody zatem nie są twoimi sprzymierzeńcami. Przynoszą więcej złego niż dobrego.

Problemy zdrowotne

Szybka utrata masy ciała dla wielu postrzegana jest w kategoriach sukcesu, tymczasem patrząc dalekosiężnie niesie ze sobą wiele problemów zdrowotnych takich jak:

- stany depresyjne,

- pogorszenie nastroju,

- osłabienie i zmęczenie,

- niewydolność krążenia,

- zatrzymanie miesiączki,

- obniżenie gęstości kości,

- zaburzenia termoregulacji,

- nierównowaga hormonalna,

- zaburzenie funkcji poznawczych,

- zwiększenie prawdopodobieństwa urazów,

- w przypadku młodych osób – czasowe upośledzenie wzrostu.

W historii pojawiały się przypadki śmierci sportowców stosujących drastyczne i niewłaściwe metody odchudzania przed zawodami np. Chung Se-hoon judoka z Korei Południowej. Wystarczy wspomnieć, że duże odwodnienie może prowadzić do hipertermii, czyli przegrzania organizmu, aby zrozumieć jak niebezpieczne jest niewłaściwe postępowanie.

Zdrowe zasady

Tempo spadku masy ciała w przypadku osób ćwiczących nie powinno być wyższe niż 1,5% masy ciała na tydzień. Pamiętaj przy tym, iż im wolniej pozbywasz się nadmiaru tłuszczu, tym bardziej bezpieczne są twoje mięsnie i twoje ciało. Dlatego optymalne tempo to około 0,5 kg/tydzień. Ważne również jest, aby udział tłuszczu w organizmie nie spadał poniżej bezpiecznych wartości. Przyjmuje się, iż w przypadku kobiet jest to 12%, a mężczyzn 7%.

Okres utraty masy ciała należy wprowadzić poza sezonem, gdy ilość treningów jest mniejsza. Wprowadzanie odchudzania w czasie największej intensywności ćwiczeń, może powodować szkody w organizmie, zmniejszać odporność i wydolność ustroju. Takie działanie nie pozwoli ani na odpowiednią redukcję masy ciała, ani też na poprawę wyników.

Jak zatem osiągnąć niższą masę ciała bez efektów ubocznych? Wystarczy spojrzeć na poniższy schemat, aby zrozumieć jakie kroki należy podjąć. Po pierwsze należy zbadać skład masy ciała i zaobserwować, jaka jest zawartość w organizmie tłuszczu, wody i beztłuszczowej masy ciała. Pozwoli to ustalić cel, do jakiego będziesz dążył. Następnie konieczne jest skontrolowanie dotychczasowego sposobu żywienia oraz wydatków energetycznbych, co pozwoli na eliminację błędów powodujących wzrost masy ciała czy magazynowane tłuszczu. Dzięki temu możliwy jest kolejny krok – odpowiedni jadłospis.


[fot2]


Jadłospis i ruch

Powinien on być tak dobrany, abyś dostarczył organizmowi odpowiednio dużo białka,węglowodanów i tłuszczy, by móc nadal ćwiczyć i osiągać wyniki. Unikaj dodatkowych przekąsek, zredukuj wielkość porcji. Zwróć uwagę na spożywane produkty i ich skład. Unikaj artykułów wysokoprzetworzonych, dań gotowych, sosów. Wybieraj chude mięsa, wędliny i nabiał, sięgaj po ryby. Unikaj smażenia, wprowadzaj gotowanie, duszenie, pieczenie w folii w piekarniku i na ruszcie. Zwiększ ilość spożywanych warzyw. Pamiętaj o przyjmowaniu płynów i nie pomijaj żadnych posiłków.

Ponieważ nadmierne ograniczenie energii nie jest zdrowe i odbija się negatywnie na ustroju, kalorie należy ciąć oszczędnie. Stąd należy zwrócić się w stronę odpowiedniego planu ćwiczeń. W celu spalenia tłuszczu, należy postawić na trening w warunkach tlenowych oraz połączenie go z odpowiednią aktywnością siłową. Pozwoli to na redukcję tkanki tłuszczowej i oszczędzenie mięśni.

Bardzo fajny artykuł i zgadzam się w 100% z tematem. Sam bardzo szybko schudłem i niestety odbiło się to na mojej odporności - zaobserwowałem, że częściej choruję i łatwiej wpadam w stan przeziębienia.

Dobrze wiedzieć :) Ciekawy artykuł :)