Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Dieta Mistrzów – część I

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Dieta Mistrzów – część I
Czy zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób odżywiają się gwiazdy sportu? Ile muszą zjeść, aby pokryć swoje zwiększone zapotrzebowanie? Czy ich dieta może być kluczem do sukcesu? Warto sobie uwiadomić jak bardzo jest to istotna kwestia w ich codziennym życiu.

Michael Phelps

Najbardziej utytułowany olimpijczyk w historii nowożytnych igrzysk olimpijskich to amerykański pływak, 27-letni Michael Phelps . Zdobył łącznie 22 medale olimpijskie, jest także 26-krotnym mistrzem świata. Niebywała kariera jak na tak młody wiek, którą Michael postanowił zakończyć po zdobyciu ostatnich medali igrzysk olimpijskich w Londynie.

A zaczęło się od tego, że u 7-letniego Phelps’a wykryto ADHD, w związku z czym rodzice, aby rozładować jego „niewyczerpane” pokłady energii wysłali go na basen. Od tego czasu Michael zaczął regularnie trenować. W wieku dorosłym trenował 6 razy w tygodniu po 5 h dziennie. Wydawało by się, że w sumie nie tak bardzo dużo, jak na takie osiągnięcia. Jest to jednak niebywały wydatek energetyczny i aby go pokryć Michael Phleps zjadał codzinnie aż 12 000 kcal. Można odnieść wrażenie, że aby tyle spożyć należałoby jeść cały dzień, a przecież trzeba jeszcze spać i trenować…

Jak wyglądał jego przykładowy dzienny jadłospis?

Śniadanie:

  • omlet z 5 jaj
  • miska owsianki
  • 3 naleśniki z dodatkiem czekolady
  • 3 francuskie tosty z cukrem pudrem
  • 3 kanapki z sadzonym jajkiem, serem, sałatą, pomidorem, cebulą i majonezem
  • 2 filiżanki kawy

Lunch:

  • 500 g makaronu z sosem pomidorowym
  • 2 duże sandwiche (z białego pieczywa) z szynką i serem oraz majonezem
  • napoje wysokoenergetyczne (jako uzupełnienie kalorii)

Obiadokolacja:

  • cała pizza
  • 500 g makaronu z sosem pomidorowym
  • napoje wysokoenergetyczne (jako uzupełnienie kalorii)

Specjaliści uważają, że Phelps trenując mógł jeść co tylko chciał, ponieważ jego metabolizm był tak szybki (z uwagi na duży regularny wysiłek fizyczny, a także prawdopodobnie predyspozycje genetyczne), że i tak wszystko by spalił.

Ludzie zajmujący się tematem żywienia zastanawiają się natomiast, czy jego dieta mogłaby być zdrowsza. Zamiast białego pieczywa mógłby spożywać ciemne i bardziej urozmaicać swoją dietę w warzywa i owoce.

Nie jest to jednak takie proste, ponieważ mając tak duże zapotrzebowanie energetyczne ważne jest, aby zjadać możliwie jak najmniej w najbardziej skoncentrowanej postaci. Zbyt duże obciążenie ilościowe organizmu jedzeniem prowadzi do złego samopoczucia i może być przyczyną gorszych wyników sportowych. Dlatego też część kalorii Michael Phelps dostarczał sobie przy pomocy wysokokalorycznych napojów, które są łatwiejszą formą do spożycia, niż np. bardzo duża ilość warzyw, jaką należało by zejść, aby uzyskać taką samą kaloryczność.

Najwyraźniej taka dieta była dla Michaela odpowiednia, o czym świadczą jego liczne sukcesy oraz nienaganna sylwetka (tłuszcz w jego ciele stanowił ok. 8%, a u przeciętnego mężczyzny jest to ok. 15-20%).

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj


Po raz kolejny powielane bzdur nt jego 12 tys kcal. Nigdy tyle nie spożywał. Jak ktoś jest zainteresowany jak naprawdę się odżywiał polecam jego biografię - "Bez granic".