Dlaczego nie powinno się trenować bezpośrednio po posiłku?

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Dlaczego nie powinno się trenować bezpośrednio po posiłku?
Zapewne większość z Was doświadczyła dyskomfortu podczas treningu na skutek zjedzenia za późno posiłku lub zbyt dużej porcji przed ćwiczeniami. Oczywiście nie należy też ćwiczyć na głodnego, gdyż trening będzie równie nieefektywny, a my będziemy szybciej zmęczeni. Najlepszy zatem jest złoty środek i odpowiednie zaplanowanie posiłków oraz sesji treningowych.

Złe samopoczucie i nieefektywny trening

Zjedzenie zbyt dużej ilości pożywienia na krótki czas przed planowanym wysiłkiem fizycznym, zarówno siłowym jak i wytrzymałościowym, spowodować może, że będziemy się czuli ociężali. Wykonywanie ćwiczeń dodatkowo pogłębi ten problem, jedzenie może nam się „przelewać” po żołądku i będziemy odczuwali dyskomfort. Ponadto po jedzeniu dochodzi do wydzielania serotoniny, odpowiadające m.in. za uczucie „błogości” i relaksacji. Nasza motywacja do ćwiczeń może być zatem niższa dopóki stan tych substancji w naszym organizmie nie ustabilizuje się. W takiej sytuacji będziemy wykonywać ćwiczenia z mniejszym zaangażowaniem i mniej efektywnie.

Utrudnione trawienie

W czasie aktywności fizycznej trawienie pokarmów zostaje spowolnione. Dzieje się tak dlatego, ponieważ do pracujących mięśni dostarczane jest więcej krwi niż w czasie spoczynku, kiedy to krew gromadzi się bardziej centralnie w naszym organizmie i powoduję lepszą pracę układu pokarmowego. Proces trawienia w związku z tym nie może zachodzić tak efektywnie jak podczas odpoczynku. Nie jest zatem najlepszy pomysłem zjedzenie obfitego posiłku, a następnie udanie się na trening.

Problemy żołądkowe

Prozaiczną przyczyną, dlaczego nie powinno się ćwiczyć zaraz po posiłku jest kwestia związana poniekąd ze złym samopoczuciem, które w sytuacji ekstremalnej może doprowadzić do wymiotów. Może pojawić się też uczucie zgagi oraz refluks, a także inne zaburzenia przewody pokarmowego prowadzące do biegunek. Powinniśmy zatem po posiłku dać odpocząć naszemu układowi trawiennemu.

Ile poczekać po posiłku?

W zależności od objętości posiłku, a także od indywidualnych potrzeb warto jest poczekać około 2 godzin zanim zacznie się uprawiać sport. Jeśli posiłek nie był duży (np. zjedliśmy banana lub coś lekkiego) powinno wystarczyć 1-,1,5 h.

Artykuł w 100% odzwierciedla rzeczywistość. Oczywiście jeśli chodzi o ilość czasu od posiłku do treningu 2h w zupełności wystarczy, minimum 1h. Czas 2h polecam gdy bierze się suplementy przed treningowe.

podziwiam tych co się wybierają na trening od razu po jedzeniu, albo co gorsza na głodnego, trochę masochiści...

mój żołądek chyba by pękł, muszę odczekać chyba ze 2 godziny po jedzeniu

ja tam nie mam problemu z tym żeby ćwiczyć od razu po posiłku lub po pół godzinie od zjedzenia. nie mam za bardzo czasu żeby odpocząć te 2 godziny żeby iść na siłownie więc nieraz nawet idę od razu po pracy. a trenuje mi się bardzo dobrze nie odczuwam żadnej różnicy w treningach na pusty czy na pełen żołądek.

-- LINK USUNIĘTY --