Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Drób, wołowina czy wieprzowina? – jakie mięso wybrać

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Drób, wołowina czy wieprzowina? – jakie mięso wybrać
Wszyscy sportowcy wiedzą, że do budowy mięsni potrzebna jest odpowiednia podaż białka, które zawiera niezbędne aminokwasy. Białko takie nie występuje jednak tylko i wyłącznie w białkowej odżywce, ale także w konwencjonalnym pożywieniu, a bardzo dobrym jego źródłem jest mięso. W mięsie jakiego pochodzenia jest go najwięcej i jakie inne składniki odżywcze możemy w nim znaleźć przeczytasz w poniższym artykule.

Białko pochodzenia zwierzęcego jest praktycznie niezbędnym elementem diety każdego człowieka, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, budujące komórki naszego ciała, także komórki mięśniowe. Warto zatem dbać o to, aby spożywać je w odpowiedniej ilości. Jednak oprócz ilości znaczenie ma także jakość białka.

Jakie cenne składniki zawiera mięso:

  • wszystkie niezbędne aminokwasy, których organizm sam nie potrafi syntetyzować,
  • witaminy, które w roślinach występują w bardzo niewielkich ilościach tj. witamina B12, witamina A i D,
  • składniki mineralne takie jak fosfor, wapń, magnez, żelazo, miedź.

Porównanie składu różnych rodzajów mięs

WieprzowinaWołowinaKurczętaIndykiBiałko (%)12-1918-2119,5-2321-24Tłuszcz (%)10-507-308,6-105-10Fe (mg/100g)1,02,50,50,5Zn (mg/100g)2,03,80,6-0,70,6-0,7Witamina B1 (mg/100g)1,00,10,10,1Witamina B2 (mg/100g)0,20,20,150,15Witamina B12 (mcg/100g)0,71,40,40,7Witamina PP (mg/100g)5-75-7125-7

Najlepszym mięsem pod względem zawartości białka jest mięso z indyka i kurczaka, które jednocześnie zawierają również najmniej tłuszczu. W przypadku wołowiny i wieprzowiny zakres zawartości tłuszczu jest bardzo szeroki i wynika on z tego, którą część mięsa wybierzemy, np. schab będzie miał go stosunkowo niewiele, a karkówka więcej. Pod względem składników mineralnych takich jak żelazo i cynk najcenniejsza jest wołowina. Drób natomiast zawiera tych składników nieco mniej. Warto pamiętam o tym, że żelazo pochodzenia zwierzęcego (żelazo hemowe) jest lepiej przyswajalne niż żelazo pochodzenia roślinnego. Witaminy B1 najwięcej jest w wieprzowinie, B12 w wołowinie, a PP w mięsie kurcząt.

Na czym polega przewaga mięsa drobiowego?

Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, mięsem, które powinno być spożywane najczęściej jest mięso drobiowe, a wynika to z następujących właściwości:

  • ma mniej tłuszczu niż inne rodzaje mięs,
  • tłuszcz zlokalizowany jest głowniepodskórnie i łatwo się go pozbyć, w mięsie wołowym i wieprzowym tłuszcz występuje także między włóknami mięśniowymi,
  • zawiera więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych i mniej nasyconych,
  • zawierawięcej pełnowartościowego i łatwoprzyswajalnego białka
  • zawieramniej niepełnowartościowego białka w postaci kolagenu (ok. 6% w stosunku do 25% w wołowinie i wieprzowinie)
  • mięso drobiowe jest ponadto łatwiejsze do przyrządzenia i nie wymaga długiej obróbki kulinarnej.
Oczywiście to, że drób okazał się być najlepszym wyborem nie oznacza, że powinniśmy całkowicie wyłączyć mięso wołowe i wieprzowe z naszej diety. Wołowina jest bogata w żelazo, więc raz na 1-2 tygodnie warto ją spożywać. Wartość odżywcza wieprzowiny jest niższa, ale jeżeli lubimy ten rodzaj mięsa to od czasu do czasu jego spożycie nam nie zaszkodzi.

Mięsożercy górą! :-)