Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Hydrolizat białka serwatkowego – działanie, dawkowanie, skutki uboczne

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Hydrolizat białka serwatkowego – działanie, dawkowanie, skutki uboczne
Białko w postaci odżywek przyjmowane jest przez zdecydowaną większość trenujących na siłowni. Białko serwatkowe jest najpopularniejszą formą, w której możemy wyróżnić trzy rodzaje: koncentrat białka serwatkowego, izolat białka serwatkowego i hydrolizat białka serwatkowego. Poniżej przedstawiamy artykuł "Hydrolizat białka serwatkowego – działanie, dawkowanie, skutki uboczne".

Hydrolizat białka serwatkowego – co musisz wiedzieć?

Hydrolizat białka serwatkowego to produkt najbardziej zaawansowanego procesu technologicznego, jaki przechodzi samo białko serwatkowe. Pochodzi z mleka, tak jak i inne odżywki tego typu, a od swoich poprzedników różni się przede wszystkim skróconymi łańcuchami peptydowymi. Hydroliza enzymatyczna, jakiej poddawane jest białko serwatkowe, pozwala na stworzenie wielu krótszych cząsteczek białka. Co to oznacza w praktyce? Szybszą i skuteczniejszą przyswajalność białka. Dodatkowo, hydrolizat białka serwatkowego bardzo często występuje w niemalże czystej postaci, a zawartość białka w produkcie zbliżona jest do 100% (dla porównania koncentrat białka serwatkowego ma go około 80%).
W przypadku WPH (takim oznaczeniem określany jest hydrolizat białka serwatkowego), możemy spotkać się z dwoma oznaczeniami:- DH (stopień hydrolizy) – jak bardzo proteiny zostały rozłożone przez dodany enzym. Im wyższa wartość, tym lepiej i szybciej białko zostanie przyswojone przez organizm- procent hydrolizy – im większy, tym więcej peptydów będzie w produkcie.

Hydrolizat białka serwatkowego działanie

Hydrolizat działa podobnie jak pozostałe formy białka serwatkowego. Odżywia komórki mięśniowe i umożliwia ich wzrost. W porównaniu z innymi wykazuje najszybsze wchłanianie trwające od 15 do 60 minut, toteż stanowi cenny produkt dla osób intensywnie trenujących. Stosownie hydrolizatu jest gwarancją na jak najszybsze dostarczenie białka do włókien mięśniowych.
Dodatkową zaletą hydrolizatu białka serwatkowgo jest niska zawartość cukru i laktozy, co dla osób z nietolerancją na białko krowie jest dobrą wiadomością
. Badania prowadzone na WPH wykazały, że hydrolizat może mieć wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu LDL, ciśnienia rozkurczowego i skurczowwego między 5,5 a 8 mmHG. Stosowanie hydrolizatu zwiększa także produkcję insuliny, a co za tym idzie magazynowanie cukru i innych produktów odżywczych w tkankach.

Hydrolizat białka serwatkowego dawkowanie

Zapotrzebowanie na białko jest zróżnicowane w przypadku każdego z nas i zależne jest między innymi od budowy ciała, intensywności treningów oraz oczekiwań i celów. Stosownie białka serwatkowego powinno stanowić uzupełnienie dla wyliczonej wartości, toteż warto zajrzeć do swojego jadłospisu i sprawdzić, ile białka przyswajamy podczas zwyczajnych posiłków.
Hydrolizat białka serwatkowego powinien być przyjmowany w okresie około treningowym, czyli w posiłku przed treningiem i w posiłku po treningu
. Po treningu poleca się przyjmowanie 0,2 – 0,4 g białka/ kg beztłuszczowej masy ciała. Należy zwrócić uwagę na to, że przyjmując hydrolizat, wartość ta jest masą, jaka powinna pojawić się w szejku. Stosując koncentrat białka serwatkowego, trzeba będzie wziąć pod uwagę fakt, że białko stanowi około 80% produktu i nieznacznie zmodyfikować przyjmowaną dawkę.

Hydrolizat białka serwatkowego skutki uboczne

Hydrolizat białka serwatkowego wykazuje zdecydowanie najmniejszą ilość ewentualnych skutków ubocznych suplementacji. Polecany jest najbardziej wymagającym osobom, a także tym, które nie tolerują laktozy. To właśnie białko mleka krowiego jest przyczyną dolegliwości ze strony układu pokarmowego, które mogą pojawić się przy stosowaniu koncentratu i izolatu białka serwatkowego. Postawienie na hydrolizat białka serwatkowego jest najbezpieczniejszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem, w przypadku którego nie obserwuje się skutków ubocznych. Jedyne dolegliwości mogą być związane ze zbyt dużą ilością białka w diecie, obciążać wątrobę i nerki, co jest charakterystyczne niezależnie od źródła przyjmowanego białka.