Jak uniknąć przejedzenia?

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jak uniknąć przejedzenia?
Czy zdarzyło Ci się kiedyś zjeść tak dużo, że myślałeś, że pękniesz, a odejście od stołu wydawało się czymś ledwo wykonalnym? Oto kilka rad jak uniknąć nadmiernego przejadania się, które po fakcie może powodować u nas wyrzuty sumienia i złe samopoczucie.


W natłoku codziennych spraw często mamy mało czasu aby w spokoju zjeść posiłek. Prowadzi to do tego, że jemy szybko, automatycznie i często bez opamiętania. Może się to odbić negatywnie na naszym zdrowiu. Nieodpowiednie żucie pokarmu może prowadzić do zaburzeń w pracy układu pokarmowego, a jedzenie w pośpiechu dużej ilości jedzenia do problemów z nadwagą. Czasami wcale nie trzeba przechodzić na restrykcyjną dietę aby zrzucić zbędne kilogramy, a poświęcić nieco więcej czasu na czynność jaką jest jedzenie. Dzięki temu, że będziemy jedli wolniej i spokojniej ośrodek sytości zdąży przekazać sygnał do mózgu, że jesteśmy już najedzeni i więcej nie potrzebujemy. Jedząc szybko informacja ta nie zdąży dojść do mózgu w odpowiednim momencie, więc jeszcze przez jakiś czas będziemy jedli niepotrzebnie więcej.

Oto kilka strategii jak jeść rozważnie i się nie przejadać

  • Staraj się zwracać większą uwagę na to co jesz – jak to wygląda, pachnie, jaką ma teksturę, niech jedzenie nie będzie czynnością automatyczną tylko przyjemnością, którą można celebrować
  • Jedz wolniej, dopiero po połknięciu tego co właśnie przeżułeś nabierz na widelec kolejną porcję – dzięki temu sygnał z ośrodka sytości zdąży dojść do mózgu i zablokować uczucie głodu w odpowiednim czasie
  • Przeżuwaj spokojnie i powoli oraz dokładnie – pokarm lepiej rozdrobniony jest łatwiej strawny dla organizmu
  • Napoje pij małymi łykami, a nie „duszkiem”
  • Przed posiłkiem możesz wypić szklankę wody – dzięki temu, że wypełni ona żołądek organizm poczuje jakby już przyjął trochę jedzenia
  • Jeżeli spożywasz posiłek w towarzystwie staraj się uczestniczyć aktywnie w rozmowie – wtedy na pewno zjesz mniej, a i tak będziesz najedzony
  • Postaraj się traktować posiłek jako główne zajęcie w danej chwili, a nie chwilową konieczność – jedzenie obiadu w trakcie oglądania telewizji prowadzi do tego, że jemy bezwiednie i automatycznie, skupiając się na czymś inny niż jedzenie
  • Uświadom sobie, że to raczej nie jest ostatni raz kiedy jesz daną potrawę, dlatego nie musisz się nią objadać „na zapas” jakby to był Twój ostatni posiłek w życiu
  • Nakładaj na talerz mniejsze porcje, często kiedy nałożysz za dużo i zostaje Ci już niewiele na siłę dojadasz resztki, aby się nic nie zmarnowało, mimo, że jesteś już pełen
  • Pamiętaj, że jeżeli zostaną Ci resztki zawsze możesz je odłożyć na później i spożyć przy okazji kolejnego posiłku – nie wmuszaj w siebie więcej niż chcesz zjeść

Zjedzenie zbyt dużej ilości jedzenia prowadzi do tego, że stajemy się ociężali i senni. Posiłek powinien dodać nam energii do pracy, a powoduje, że mamy ochotę na drzemkę.

Jeżeli masz problemy z opanowaniem swoje apetytu postaraj się zastosować w praktyce kilka powyższych wskazówek. Warto spróbować, gdyż może się okazać, że zmiana podejścia do czynności jaką jest jedzenie może rozwiązać część naszych problemów z tym związanych.


Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj


Artykuł zawiera wiele prawdy. Ja sama po sobie wiem, że gdy jem coś szybko to zawsze zjem więcej, bo wydaje mi się, że nadal jestem głodna, a po chwili jestem tak "napchana" jedzeniem, że ciężko jest się ruszyć i zawsze mówię wtedy" I po co ja to jadłam?" Tylko, że wtedy jest już na to za późno, więc teraz jem na mniejszym talerzu przez co wydaję się, że skoro jest on prawie cały zapełniony to jest tego jedzenia więcej ;) no i oczywiście staram się jeść wolniej dzięki czemu zauważyłam, że niektóre potrawy smakują w czasie wolnego jedzenia nieco inaczej ;)