Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Jak zapobiec odwodnieniu?

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jak zapobiec odwodnieniu?
Coraz cieplejsze dni zachęcają nas do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Mamy więcej energii, chętniej wychodzimy na spacery, wybieramy się na rowerowe przejażdżki, organizujemy pikniki. Tymczasem gdy temperatura powietrza wzrasta, bardzo szybko możemy doprowadzić do odwodnienia organizmu. Jak temu zapobiec?

Doprowadzić do odwodnienia nie jest trudno, zwłaszcza latem, kiedy zwiększone jest wydalanie wody wraz z potem. Większość z nas pewnie nie raz odczuwała suchość w ustach i duże pragnienie - to właśnie są pierwsze symptomy odwodnienia, do których tak naprawdę nie powinniśmy dopuszczać. Jeśli jednak uczucie pragnienia już się pojawi, nie powinniśmy go bagatelizować. Nie dostarczenie płynów w tym momencie może doprowadzić do poważnych konsekwencji, poczynając od ogólnego zmęczenia i osłabienia, dreszczy i zawrotów głowy, poprzezprzyspieszenie akcji serca i problemy z oddychaniem do utraty przytomności i w skrajnych przypadkach do śmierci.

Już utrata 2 % płynów świadczy o delikatnym odwodnieniu i wtedy właśnie organizm zaczyna wysyłać nam sygnały (np. wspomniana już powyżej suchość w ustach). Należyniezwłocznie zareagować, bowiem już 5 %-owa utrata płynów staje się niebezpiczna i wiąże się ze spadkiem wydolności organizmu o ok. 30 %.

Jak zapobiec odwodnieniu?

1. Przede wszystkim zawsze warto mieć przy sobie butelkę wody.Nasz organizm nie posiada zdolności gromadzenia płynów, zatem nie można napić się na zapas. Zalecane jest więc systematyczne nawadnianie i uzupełnianie płynów.

2. Pragnienie najlepiej zaspokajać wodą i napojami przygotowanymi na jej bazie (np. ziołowymi naparami). To woda stanowi bardzo ważny składnik naszego organizmu i to ją przede wszystkim powinniśmy pić.

3. Nie bez znaczenia jest jednak rodzaj pitej wody. Tu troszeczkę zmartwię zwolenników wody gazowanej. Co prawda pijąc wodę gazowaną mamy wrażenie,że bardzo szybko gasi ona nasze pragnienie. Jednak jest to uczucie złudne. Woda gazowana bardzo szybko eliminuje jedynie objawy odwodnienia, właśnie takie jak suchość w ustach. Nie odczuwając pragnienia przestajemy pić wodę, tymczasem organizm nie został jeszcze odpowiednio nawodniony i po chwili ponownie zacznie nas o tym informować. Woda niegazowana dużo później gasi pragnienie, zatem musimy wypić jej więcej, aby zlikwidować uczucie suchości w ustach. Dzięki temu lepiej jednak nawodnimy organizm.

4. Nie każdy płyn nawadnia. Np. kawa i alkohol wykazują działanie diuretyczne (moczopędne), czyli zwiększają wydalanie płynów z organizmu. Warto też wystrzegać się herbat ziołowych, które działają napotnie, np. napar z czarnego bzu.

5. Niewskazane są także napoje słodkie, a więc wszelkie dosładzane soki czynapoje gazowane. Pite w dużych ilościach mogą nam zaszkodzić, a ponadto zawarty w nich cukier sprawia, że tak naprawdę wcale nie likwidujemy pragnienia.

6. Każdy napój powinien być pity powoli. Pijąc w pośpiechu wcale nie nawodnimy szybciej organizmu. Wręcz przeciwnie, nie wykorzysta ona w pełni dostarczonego mu płynu, lecz go wydali.Zaleca się więc powolne picie, małymi łyczkami.

7. Uzupełnić płyny mogą nie tylko napoje. Woda obecna jest także w żywności i to ona dostarcza nam 1/3 dziennego spożycia płynów. Szczególnie bogate w nią sąowoce i warzywa, np. jabłka, arbuzy, melony, truskawki, cytrusy, ogórki, cukinia, sałata, pomidory oraz produkty mleczne (szczególnie kefir i maślanka). W upalnie dni warto więc zaopatrzyć się w takie przekąski.

Ile pić?

Są 2 proste sposoby obliczenia zapotrzebowania na płyny:

  1. Zakłada się, że każdy kilogram naszego ciała potrzebuje 30 ml. płynów na dobę. Dla przykładu: osoba o masie ciała 60 kg, potrzebuje 1,8 litra płynów (60 kg x 30 ml).
  2. Inny sposób polega na dokładnym obliczeniu kaloryczności diety. Na każdą dostarczoną do organizmu kalorię, powinno się dostarczyć 1 ml płynów. Np. stosując dietę 1500 kcal powinniśmy wypić 1,5 l płynów.
Obydwie te metody określają zapotrzebowanie na płyny w optymalnych warunkach. Wraz ze wzrostem temperatury otoczenia i aktywności fizycznej należy jednak zwiększyć ilość wypijanych płynów.


Jak dla mnie sporo istotnych i przydatnych informacji, niektóre dobrze znane jednak warte przypomnienia

Wszystko ładnie i przejrzyście

Wszyscy o tym wiemy, ale nikt do tych rad się nie stosuje. A to błąd. Ja tez mam to sobie za złe. Postaram się to zmienić.