Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Jaką wodę wybrać?

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jaką wodę wybrać?
Obecnie na rynku dostępnych jest bardzo wiele rodzajów butelkowanych wód pitnych. Mineralne, źródlane, stołowe, gazowane i niegazowane, a także smakowe. Warto wiedzieć czym się różnią i jak wybierać taką, aby była jak najlepiej dostosowana do naszych potrzeb.

Woda jest nam niezbędna do życia i o tym każdy doskonale wie. Nasz organizm składa się z niej w około 55-65%. Jej ilość zależy od wieku, płci i masy ciała. W organizmie pełni ona wiele funkcji i stanowi środowisko dla ważnych procesów życiowych. Reguluje również temperaturę naszego ciała, tak aby była ona na odpowiednim, stałym poziomie.

Dorosły człowiek traci w ciągu dnia ok. 2-2,8 l płynów. Utrata ta odbywa się:

  • przez skórę 600 ml
  • z moczem 1500 ml
  • ze stolcem 150 ml
  • w procesie oddychania 550 ml

W przypadku dodatkowej aktywności fizycznej są to wartości znacznie wyższe i w skrajnych przypadkach mogą dochodzić do kilku litrów.

Należy zatem pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu każdego dnia i pić co najmniej 1,5 l płynów, a w przypadku treningów odpowiednio więcej.

Czy jednak woda to tylko woda i niezależnie od tego jaką wybierzemy będzie taka sama? Okazuje się, że nie, dlatego warto wiedzieć czym się różnią miedzy sobą poszczególne rodzaje wód.

Podstawowym stopniem różnicowa wód jest ich stopień mineralizacji, czyli ilości składników mineralnych, które w nich występują.

Wyróżniamy następujące rodzaje wód butelkowanych:

  • wody niskozmineralizowe – mają mniej niż 500 mg składników mineralnych w litrze (np. Kropla Beskidu, Żywiec Zdrój)
  • wody średniozmineralizowe – mają 500-1500 mg składników mineralnych w litrze (np. Nałęczowianka, Cisowianka, Jurajska)
  • wody wysokozmineralizowne – mają więcej niż 1500 mg składników mineralnych w litrze (np. Muszynianka, Piwniczanka, Staropolanka 2000)

Najważniejsze minerały znajdujące się w wodzie i ich związki to:

  • sód
  • magnez
  • wapń
  • chlorki
  • wodorowęglany
  • jodki
  • żelazo
  • siarczany

To, że woda zawiera w składzie minerały nie oznacza jednak, że jest to woda mineralna. Definicja wody mineralnej mówi o tym, że jest to woda wydobywana jednym lub kilkoma otworami ze źródeł podziemnych, pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, charakteryzująca się stabilnym składem mineralnym oraz właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne. Do wód mineralnych zaliczamy np. Nałęczowiankę, Muszyniankę, Kroplę Beskidu, Kingę Pienińską, Cisowiankę, Piwniczankę czy Jurajską.

Woda źródlana natomiast jest także pierwotnie czysta i nie zawiera żadnych szkodliwych substancji, jednak jej skład mineralny jest zmienny i zależy od sytuacji geologicznej podłoża. Wodą źródlaną jest np. Żywiec Zdrój, Mama i ja czy Nestle Aquarel.

Istnieją także wody stołowe, które otrzymuje się dodając do wody źródlanej naturalnej wody mineralnej lub soli mineralnych o znaczeniu fizjologicznym (takich jak sód, magnez, chlorki, siarczany, wodorowęglany). Przykładowe wody stołowe to Magnez Jana, Woda życia, Zamościanka.

Możemy się także spotkać z wodami leczniczymi, które posiadają specyficzne właściwości farmakologiczne. Zawierają one określone składniki mające potwierdzone działanie w badaniach klinicznych. Zawierają dużo składników mineralnych, czym mogą wspomagać terapię czy profilaktykę w danym przypadku chorobowym. Najbardziej znane to: Słotwinka, Jan, Zuber, Wielka Pieniawa, Józef, Franciszek.

Jeżeli chodzi o wybór wody to nie ma tutaj jednoznacznego lidera, wszystko zależy od sytuacji. Wody niskozmineralizowane dostarczają niewiele wartościowych pierwiastków jednak są jak najbardziej wskazane dla niemowląt (często zawierają informację na etykiecie, że poleca je Instytut Matki i dziecka), które nie mogą otrzymywać zbyt dużych ilości składników mineralnych. Z uwagi na niedużą zawartość sodu wody źródlane są także polecane dla dorosłych w przypadku nadciśnienia tętniczego. Wody te nadają się również do gotowania wody na herbatę czy kawę, jeżeli jakość aktualne dostępnej wody wodociągowej pozostawię wiele do życzenia.

Wody o większej zawartości minerałów są polecane dla osób aktywnych, które z uwagi na wzmożony wysiłek tracą wiele pierwiastków z potem i aby je uzupełnić powinny spożywać wody bogate w nie.

Na co dzień najbardziej uniwersalne są wody o średniej zawartości minerałów. Warto pamiętać o tym, aby kupować sobie różne rodzaje wód, ponieważ ich skład mineralny różni się od siebie i jedne z nich mają np. więcej wapnia, a inne magnezu. Takie urozmaicenie jest korzystne z uwagi na to, iż dostarczamy różne składniki w racjonalnych ilościach, które mogą mieć korzystne znaczenie dla naszego organizmu. Pijąc ciągle tę samą wodę może się okazać, że pewnego pierwiastka ma ona tak mało, iż praktycznie nie ma on dla naszego organizmu żadnego znaczenia w takiej ilości. Dla przykładu aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń, które wynosi ok. 1000 mg musieli byśmy wypić 5 litrów Muszynianki, 9 litrów Nałęczowianki lub aż 23 litry wody Żywiec Zdrój. Oczywiście woda nie jest naszym jedynym źródłem wapnia, ale przykład miał obrazować różnicę w zawartości tego pierwiastka w różnych wodach.

Gazowana czy niegazowana?

Dodatek dwutlenku węgla do wody jest w zasadzie kwestią gustu, jeśli nie odczuwamy po wypiciu wody gazowanej dyskomfortu. Nie jest ona polecana w przypadku problemów z wątrobą oraz wrzodami i nadwrażliwością żołądka.

W czasie wysiłku fizycznego i przed nim unikajmy wody gazowanej, ponieważ możemy czuć się ociężali. Natomiast po treningu picie wody gazowanej przyspiesza diurezę, czyli tworzenie i wydalanie moczu. Dzięki temu szybciej będziemy wydalać produkty przemiany materii i metabolity powstałe podczas treningu.

Wody smakowe

W ostatnim czasie zaczęły pojawiać się w sprzedaży również „wody” białe smakowe. Cytrynowa, pomarańczowa czy truskawkowa mają zachęcić osoby, które niespecjalnie lubią wodę bez smaku do ich picia. Na etykiecie widnieje jednak napis „napój niegazowany o smaku…”, a w składzie możemy dopatrzyć się dodatku cukru i aromatów. Kaloryczność takiej wody może wynosić ok. 25 kcal w 100 ml. To tak, jakbyśmy osłodzili sobie szklankę wody (200 ml) ok. 2,5 łyżeczkami cukru. W przypadku kiedy się nie odchudzamy nie ma to dla nas większego znaczenia, jednak będąc na diecie warto uważnie przyglądać się temu, co jest napisane na etykiecie.



Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj


Ja zawsze piłem cisowianke bo tania i dobra .. Ale widoczne będe musiał pić różne rodzaje wód ;)

Ciekawostką jest picie wody gazowanej po treningu. Czegoś się dowiedziałem:) Pozostałość art. nic nie wnosi