Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Kofeina – naturalny wspomagacz?

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Kofeina – naturalny wspomagacz?
Odkryta przez Friedricha Ferrdinanda Runge'a w 1819 roku kofeina zdobyła ogromną popularność. Nie ma osoby, która nie słyszałaby o istnieniu tego związku. W rezultacie na całym świecie każdego roku zużywane jest ponad 120.000 ton kofeiny. Coffeinum, czyli kofeina jest alkaloidem purynowym, pochodzenia roślinnego. Kofeina, w zależności od źródła pochodzenia, zwana jest także teiną (herbata), guaraniną (guarana), mateiną (yerba mate). Może być również wytworzona syntetycznie.

Zawartość kofeiny w różnych produktach spożywczych jest różna, dla przykładu:

  • szklanka kawy rozpuszczalnej - ok. 60 mg
  • szklanka kawy parzonej – ok. 80 mg
  • herbata – ok. 27 mg
  • 60 g mlecznej czekolady – 5 – 15 mg
  • 60 g gorzkiej czekolady – 10 – 50 mg

Kofeina w wątrobie metabolizowana jest do paraksantyny (84%), teobrominy (12%) i teofiliny (4%). Okres, w którym połowa cząsteczek związku rozpadnie się (tzw. okres półtrwania) dla kofeiny wynosi od 4 do 96 godzin i zależny jest od wielu czynników, do których zaliczamy:

  • doustne środki antykoncepcyjne (5-10 h)
  • ciążę (9-11 h)
  • stan wątroby – ostry przebieg choroby (96 h)
  • papierosy

Jak działa kofeina? Działanie kofeiny polega na zwiększeniu ilości adrenaliny we krwi oraz najprawdopodobniej blokowaniu receptorów adenozyny. Dodatkowo związek ten zwiększa wydzielanie dopaminy pobudzającej ośrodki przyjemności w mózgu. Wszystkie te przemiany mają na celu pobudzenie kory mózgowej i ośrodków podkorowych oraz ośrodka oddechowego i naczynioruchowego. Dzięki temu, że rozszerza naczynia wieńcowe, nerkowe i mózgowe a zwęża naczynia brzuszne poprawia przepływ krwi z jamy brzusznej do skóry, mięśni i mózgu. Wpływ kofeiny na zdolność wysiłkową organizmu:

  • Według Janesa i wsp. kofeina w dawce 6 mg//kg/h podana przed rozpoczęciem wysiłku zwiększa wytrzymałość oraz możliwości treningowe i startowe
  • Bell i McLellan twierdzą, iż kofeina działa do 6 godzin, dlatego osoby przyjmujące ją rano odczują jej działanie w ciągu dnia
  • Według Astorino i wsp. suplementacja kofeiną nie poprawia wyników w wyciskaniu na ławeczce leżąc, a także podniesieniu sztangi w przysiadzie.
  • Badania dowodzą, iż kofeina poprawia osiągi podczas: biegów na 8 km, sprintów pływackich na 100 m, jazdy na rowerze na dystansie 2000 m oraz pływania stylem dowolnym na dystansie 1500 m. Suplementacja kofeiną wskazana jest dla przedstawicieli dyscyplin opartych o wytrzymałość, nie podniesie jednak możliwości siłowych

. Skutki uboczne stosowania kofeiny

  • Suplementacja kofeiną powinna być zawsze skonsultowana z lekarzem. Pamiętać należy, iż już dawka kofeiny 6 – 9 mg/kg może powodować min. drżenie, obniżenie wydajności pracy, wzrost tętna i ciśnienia. Związek ten może prowadzić do zwiększonego ryzyka wystąpienia problemów żołądkowo-jelitowych, takich jak wrzody.
  • Ponieważ kofeina stymuluje hormony stresu, może to prowadzić do wzrostu niepokoju, bezsenności i napięcia.
  • Kofeina może być również alergenem i wywołać poważne objawy.
  • Bardzo poważne jest również uzależnienie od kofeiny. Po jej odstawieniu mogą wystąpić objawy tj. drażliwość, bóle głowy i inne.
  • Kofeina nasila działanie leków przeciwgorączkowych i przeciwbólowych. Dlatego nie powinniśmy łączyć tych preparatów z suplementem kofeiny.

Istnieje wiele efektów działania kofeiny na nasz organizm. Podczas spożywania kofeiny możemy czuć się dobrze przez kilka godzin oraz poprawić swoje sportowe osiągnięcia. Jeśli jednak przekraczamy codzienną zalecaną dawkę kofeiny, prędzej czy później dopadną nas tego konsekwencje.


Dobry artykuł. Przyda sie :)

Artykuł bardzo ciekawy-dużo informacji ważnych dla ćwiczących, no i dość długi o czym bym nie pomyslał że o zwykłej kawie (kofeinie) mozna tyle wydusić :)

Ale skutki odstawienia kawy (ciąża) miałam nieciekawe. Ból głowy ok 2 tyg.

pomyśle zeby kiedys przed pływaniem sie napić :D

Bardzo dobry temat...

Można by wypić czasami;]

Dobry artykuł. Przyda sie :)

ja muszę dziennie wypić kilka filiżaneczek żeby sprawnie funkcjonować ;)

jak dla mnie to tylko herbata.

kawa owszem ,ale ja wolę zieloną herbatę

czasem se smignie ale nie za czesto Dobrzy ART. ;pp

A mi po kawie bardzo dobrze się śpi, powaga! Ostatnio nie piłem żadnej kawy przez ponad miesiąc i w ogóle mnie nie ciągnęło, to znaczy że nie jestem jeszcze uzależniony. Dużo częściej piję herbatę.

dobry artykul

u mnie to nie wskazana kofeina

artykuł bardzo ciekawy lecz dużo skutków ubocznych. JA już od dwóch miesiące nie piję bo stwierdziłem że to jest szkodliwe i przerzuciłem się na herbatę lecz słyszałem że ona też jest szkodliwa ale coś trzeba pić

pije ja namiętnie i nie mogę eis bez niej obejść mocna kawa daje w pracy dobrego kopa a przedawkowanie przymula dobry artykuł o kawie a wytrzymałości

coraz krótsze i coraz mniej informacji, jak w gazetce dla gospodyń domowych

Miło wiedzieć na razie nie pije ale sie przyda wiedza

ciekawy i przydatny zarówno kawa jak i herbata szkodliwa;/

ciekawy i przydatny zarówno kawa jak i herbata szkodliwa;/

w życiu bym nie pomyślał że czas połowicznego rozpadu jest taki długi... ja bez porannej kawy nie żyję cały dzień :D

no fajny artykuł

spoko art.

kofeina, teina, guarana to ten sam zwiazek, szkoda, ze autorka nie wspomniala, jak rowniez tego ze kawa pochodzi z Etiopi-gdzie pierwotnie palone ziarnka kawy spozywane byly z tluszczem zwierzecym. Sa dwa rodzaje kawy na swiecie Arabica (najbardziej popularna) ma stosunkowo mala zawartosc kofeiny(ok 100mg/ filizanka) i Robusta -ma specjalne wymagania co do uprawy i oczywiscie u nas w sklepach nie do kupienia (ok 200-250 mg/filizanka). Drodzy wielbiciele kofeiny, jezeli spozywacie ja w postaci kawy to pamietajcie o jej silmym dzialaniu odwadniajacym!

dobry godny przeczytania

Bardzo dobry artykuł

ja nie lubię jakoś kawy pije jej mało ale moj kumpel pije jej BARDZO duzo nie wiem co on w niej widzi... a kawka szkodzi

artykuł ok! lecz nie polecam pić kawy przed pływaniem! kawa jest moczopędna i zamast pływać to biega się do ubikacji! < chyba że ktoś prosto we wode> ;)

Ja tam lubie sobie strzelić kawe mocną i gorzką przed treningiem żeby ciśnienie podniosła. Bez tego jakiś ospały jestem.

Ja zawsze nie moglem zrozumiec tego, jak ktos do mnie mowil, o jaka pyszna kawka. A teraz przez prace lubie kawe, ale nie wypije jej sam. Wtedy mi tak nie smakuje. :)

no warto wiedzieć

Bardzo dobry artykuł

Rozpuszczlana już tak ładnie nie pachnie, a powiedziałbym nawet ,że potrafi śmierdzieć. Niestety sam nie pijam bo mi nie smakuje,a żałuję bo rano w firmie jest cała clebracja, którą większość kawoszy na plotkach i życiu towarzyskim ciągnie do pół godziny, a jak ja wyciągnę gazetę na 15 minut to zjebka.Nie ma sprawiedliwości na tym świecie.

SPOKO ART

Przydatne . Znowu się czegos człowiek dowiedział.

Robson widze że masz tak samo jak ja:0 Kawa przed silka albo bieganiem to priorytet:) bez tego też idzie ale na siłce to nie idzie wyrobić a tak to jest dobry kop:)

Ja praktycznie zrezygnowałem z picia kawy odkąd trenuje. Jak wypije jedną na tydzień to jest góra. Także nie wspomagam się żadnymi napojami które zawierają w sobie kofeinę ponieważ uważam że wszystko jest w psychice :)

super artykul

ten artykuł już chyba kiedyś był

Pije codziennie rano i głęboko wierzę ,że mnie budzi.

Zacząłem pijać kawę przed treningiem. Nie powiem jak chce się pobudzić - działa.

niestety nie przepadam specjalnie za kawa.

Od jakiegoś roku nie pije kawy i żyje ;] ale przed treningiem na wzmocnienie to dobry pomysł ;]

Ja bez kawy nie potrafię już zyć, hihi. Gdy nie wypiję tej porannej to ok.10-tej mam ból głowy. Nie działa na mnie wcale, nie pobudza, moge po niej spokojnie iść spać. Pewnie,to przez to, że organizm mam do kofeiny z kawy przyzwyczajony. Uwielbiam zapach świezo mielonej kawy.

Dobry art

mnie herbata bardziej budzi niż kawa hehe

ciekawy artykuł

działa na mnie tylko w tedy gdy wypiję raz na jakiś czas :)

Mnie pobudza jak wypije z rana to czuje przypływ energi:) Dobry artykół:)

mała czarna zawsze dobra...

a jak to się ma do kawy rozpuszczalnej?działa tak samo?zawsze mnie to ciekawiło

nikt mi chyba nie odpowie

Ja kiedys kawe stosowalem przed treningime:) choc nie wiem czy mialem jakos extra sile:) bo motywacje na trening to od poczatku juz mialem!!!

Coffee type/drink Size of cup Approximate caffeine content (in mg) Instant (heaped teaspoon) 50-60 Filter coffee Medium (125 ml) 60-100 Espresso Small (80 ml) 70-80 Espresso to taka dosc spora lyzeczka sypanej kawy. Wiec podwoje espresso = 3 czubate lyzeczki rozpuszczalnej. Chyba wole espresso ;]

Bardo przydatny artykuł

Warte polecenia ;)

No bez kawy to jak bez tlenu

Dobry artykuł

ja JESTEM NA NIE nIE LUBIĘ KAWY

Fajny artykul. Musze go wydrukowac mojemu Tacie. On jest wielkim kawoszem i pije dziennie nawet do 7 kubkow. Mowie mu, ze to jest niezdrowe, ale jego to nie obchodzi. :) Jesli chodzi o mnie: jak jeszcze ktos mi by powiedzial rok temu - Jaka dobra kawka, to bym odpowiedzial: Jak kawa moze byc dobra, przeciez ona jest gorzka. A teraz uwielbiam napic sie dobrej rozpuszczalnej kawki z mlekiem i do tego pyszne ciacho. :)

kamila1006 - jesli chodzi o kawe rozpuszczalna dzialanie jest takie same, tylko o troche slabszym (badz krotszym)dzialaniu.

zapomnieli dodać że od picia kawy żółkną zęby;D

Dla mnie jedna filiżanka kawy na dzień jest dobre, więcej korzyści niż wad xD

z czasem dzialanie maleje:(

kawa się nadawa, lecz gorzała szybciej działa;)

ja się jeszcze nie nauczyłem kawy pić, no ale herbata, którą wielbię też zawiera ją

moze redbulla?

Na prawde dobry artkuł... polecem

Z kawą jest tak jak z fajkami uzależnia. Zaczynałem od jednej. A teraz pije po kilka dziennie. A najgorsze jest to że wiem że to nie zdrowo ale ciężko mi ograniczyć ;/

trzeba będzie zacząc pić

spoko artykół

Artykuł ciekawy, dużo informacji:) Ja tam lubię pić 1-2 kawy dziennie a najlepiej z mlekiem:)

kawa?? nie tak do końca, bo skutki ujemne też są.

Trzeba pamiętać co za dużo to niezdrowo

a coz tymi na których kofeina nie działa? a przynajmniej nie w zauważalny sposób? :)

KAWA JEST GIT