Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Mezomorfik – cechy i dieta

  • Głosów: 3
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Mezomorfik – cechy i dieta
Wygląd ciała warunkowany jest nawykami żywieniowymi i aktywnością fizyczną. Istotną rolę odgrywa również genetyka, dlatego wyodrębnione zostały trzy typy budowy ciała różniące się między sobą budową kośćca, rozłożeniem mięśni i tkanki tłuszczowej. Mowa tu o typach takich jak ektomorfik, endomorfik i mezomorfik. Najkorzystniejszym z punktu widzenia sportu jest ten ostatni typ. Poznaj artykuł "Mezomorfik - cechy i dieta".

Mezomorfik - budowa ciała

Budowa ciała mezomorfika jest wyjątkowo korzystna. Charakteryzuje się wąskimi biodrami i szerokimi barkami stanowiącymi bardzo dobrą podstawę do budowania proporcjonalnej, sportowej sylwetki. W dużym uproszczeniu budowa ciała przypomina prostokąt. Mezomorfik nie może narzekać również na ilość masy mięśniowej, ponieważ nie ma większych problemów z jej budowaniem, co przy stosunkowo niewielkim wysiłku czyni go urodzonym sportowcem o atletycznej budowie. Sylwetka ze względu na odpowiednie napięcie mięśni jest wyprostowana. Co więcej poziom testosteronu i hormonu wzrostu u tych osób jest zwykle w normie, co stwarza idealne warunki do doskonalenia sylwetki.

Mezomorfik - zapotrzebowanie kaloryczne

Metabolizm mezomorfika określany jest, jako optymalny. Dzięki temu nie ma większego problemu z utrzymaniem tkanki mięśniowej, a równocześnie nie ma większego ryzyka, że nadmiar kalorii zostanie odłożony w tkance tłuszczowej. Zapotrzebowanie kaloryczne ustala się w zgodzie z trybem życia biorąc pod uwagę ilość i intensywność treningów.. Unormowany metabolizm oznacza również szybką regenerację po treningu. Odbudowa mikrouszkodzeń następuje bardzo szybko, dzięki czemu osoba o typie budowy mezomorficznej może pozwolić sobie na częste i intensywne treningi skutkujące szybkimi i zadowalającymi rezultatami.

Dieta dla mezomorfika

Przez wgląd na dobry metabolizm mezomorfik w odróżnieniu do endomorfika, może pozwolić sobie na drobne odstępstwa od diety. Ektomorfik jedząc zbyt mało zwiększa ryzyko utraty masy mięśniowej, a endomorfik pozwalając sobie na zbyt duże porcje jedzenia naraża się na wzrost ilości tkanki tłuszczowej. Wobec tego mezomorfik znajduje się w idealnej sytuacji by sporadycznie pozwolić sobie na niewielkie wyjątki od codziennej rutyny żywieniowej. Powinien jednak uważać na przejadanie się. Wówczas nadmiar kalorii przewyższający bilans energetyczny przemieni się w nadprogramowe kilogramy.
Pod względem zapotrzebowania kalorycznego dieta mezomorfika plasuje się pomiędzy wysokim zapotrzebowaniem ektomorfika i niskim zapotrzebowaniem endomorfika w związku, z czym kluczem do sukcesu jest odpowiednio zbilansowana dieta. W celu uzyskania zadowalającego efektu zaleca się, aby poza pokryciem dziennego zapotrzebowania na energię kalorie pochodziły w 40% z węglowodanów. 30% z białek, natomiast reszta z tłuszczy.
Chociaż mając mezomorficzny typ budowy nie jest łatwo bez powodu przybrać na wadze, ponieważ metabolizm pracuje właściwie, to należy dbać o to, co znajduje się w diecie na pierwszym miejscu. Wybór chudego białka, ciemnego pieczywa, zamiast skrobiowych warzyw i produktów możliwie najmniej przetworzonych gwarantuje utrzymanie wagi na stałym poziomie. Ponadto regularnie spożywane pełnoziarniste pieczywo pozwoli na ograniczenie apetytu na słodkie przekąski mogąc zachwiać równowagę zbilansowanej diety.

Mezomorfik - trening

Z zapotrzebowaniem energetycznym wiąże się ściśle kwestia treningu. Ponieważ mezomorfik nie ma potrzeby nadmiernego spalania tkanki tłuszczowej, tak jak ma to miejsce w przypadku endomorfika, to typowy wysiłek cardio zalecany jest kilka razy w tygodniu, ale ma on na celu bardziej utrzymać w dobrej kondycji układ krwionośny. Z reguły nie przekracza on wówczas pół godziny. W celu zwiększenia wydolności zaleca się między innymi bieganie. Włączenie tego rodzaju wysiłku jest ważne tym bardziej im częściej zdarzają się odstępstwa od ustalonej diety. Cardio pozwala spalić spożyte nadwyżki energii zapobiegając tym samym odłożeniu ich w postaci tkanki tłuszczowej. Z kolei cechą nieodłączną treningu mezomorfika jest trening siłowy, który pozwala pobudzić mięśnie do wzrostu i osiągnąć oczekiwaną sylwetkę ciała. W tym przypadku również nie należy jednak przesadzać, a po osiągnięciu celu pracować nad utrzymaniem efektu bez nadmiernego forsowania się.