Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Nawodnij się jedzeniem

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Nawodnij się jedzeniem
Jak wszyscy wiemy woda jest nam niezbędna do życia i stanowi ok. 60% naszego organizmu, dlatego należy pamiętać o piciu odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia, aby się nie odwodnić. Warto jednak wiedzieć, że woda znajduje się nie tylko w napojach które spożywamy, ale również w tym co jemy.


Odpowiednia ilość wody i elektrolitów jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Woda bierze udział w reakcjach biochemicznych zachodzących w nas, buduje komórki, reguluje temperaturę naszego ciała, eliminuje toksyny i transportuje niezbędne produkty z krwi do tkanek i w drugą stronę.

Dla sportowców bardzo ważne jest aby przed treningiem i zawodami organizm był odpowiednio nawodniony. Podczas wysiłku temperatura naszego ciała wzrasta i następuje produkcja potu, który ma za zadanie je ochłodzić. W tym czasie organizm traci wodę oraz elektrolity, dlatego ważne jest aby je regularnie uzupełniać.

Odwodnienie prowadzi do spadku objętości krwi, co powoduje obniżenie zdolności do przenoszenia ciepła oraz przyspieszenie akcji serca, a to z kolei skutkuje trudnością z odpowiednim natlenieniem organizmu i spadkiem wydolności.

Podczas ćwiczeń, zwłaszcza w upale, możemy tracić nawet 2,5 l wody w postaci potu na godzinę. Bardzo ważne jest aby wyrównywać te straty poprzez picie odpowiedniej ilości płynów. Może być to trudne, zwłaszcza, że często sugerujemy się uczuciem pragnienia, które pojawia się jednak zbyt późno i jest już sygnałem alarmowym.

Wg danych naukowych 20% dostarczanej do organizmu wody pochodzi z jedzenia. Praktycznie w każdej żywności znajduje się choć trochę wody, jednak najwięcej jest jej w warzywach i owocach – 80-98%. Surowe ogórki, pomidory, marchew, buraki czy seler jako posiłek lub przekąska mogą przyczynić się do poprawy nawodnienia organizmu. Prócz wody produkty te są bogate w inne korzystne substancje, dlatego watro rozważyć włączenie ich do swojej diety w większej ilości niż dotychczas.

Ogórek zawiera 96% wody oraz elektrolity. Zawarte w ogórkach substancje mają również korzystny wpływ na tkankę łączną i nasze stawy.

Arbuz w 92% składa się z wody, 8% to naturalnie występujące cukry oraz inne składniki takie jak elektrolity (sód, potas, wapń, magnez), witamina C, beta-karoten oraz likopen. Te dwie ostatnie substancje działają ochronnie na skórę, która może być narażona na promieniowanie UV jeżeli ćwiczymy na dworze.

Truskawki składają się w 92% z wody i są również bogate w antyoksydanty, które dla sportowców są istotne z uwagi na udział w neutralizacji niekorzystnych wolnych rodników, powstających na skutek intensywnej aktywności fizycznej.

Grejfrut to tylko ok. 30 kcal, a zawarta w nim woda stanowi 90% jego masy. Znajdują się w nim również substancje detoksykujące oraz witaminy i minerały.

Awocado oprócz zdrowych jednonienasyconych tłuszczów także zawiera w sobie całkiem sporo wody – 81%. Dodatkowo badania wykazały, że dodanie go do posiłku powoduje wzrost wchłaniania korzystnych dla organizmu substancji takich jak likopen i beta-karoten.

Brokuły mają w sobie 90% wody, są również bogate w substancje przecwizapalne oraz składniki przeciwnowotworowe, które pomagają w usuwaniu ogromnej ilości toksyn, z którymi spotykamy się na co dzień.


Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj