Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Orzechy na zdrowie

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Orzechy na zdrowie
Orzechy nie bez przyczyny są symbolem mądrości i intelektu. Już w czasach starożytnych odkryto ich podobieństwo do ludzkiej czaszki: zielona łupina miała odwzorowywać skórę, skorupka – czaszkę, a owoc orzecha – mózg. W polskiej tradycji dodatkowo symbolizują one szczęście. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Mówiąc o orzechach myślimy zazwyczaj o popularnych w naszym kraju orzechach włoskich. Tymczasem można wyróżnić kilka rodzajów orzecha, które po krótce postaram się omówić w dalszej części artykułu. Wszystkie jednak wykazują dobroczynny wpływ na organizm. Już w latach 90 wykazano, że spożywając orzechy chronimy układ krążenia, zmniejszając ryzyko zawału serca oraz udaru mózgu. W dużej mierze efekt ten zawdzięczany jest dobrym tłuszczom obecnym w orzechach. Zawierają one niewielką ilość nasyconych i całe mnóstwo jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwasy te obniżają stężenie złego cholesterolu LDL oraz triglicerydów we krwi, a ponadto podwyższają poziom dobrego cholesterolu HDL. Pozytywnie na poziom HDL wpływa też błonnik pokarmowy, który występuje w orzechach. Kolejny orzechowy składnik, który chroni nasze serce to kwas foliowy. Zapobiega on wzrostowi stężenia homocysteiny we krwi. Zbyt wysoki poziom tego aminokwasu z kolei stanowi poważny czynnik ryzyka miażdżycy i innych chorób sercowo-naczyniowych.

Niemałe zasługi w ochronie naszego serca ma także arginina – aminokwas występujący w orzechach. Jest on niezbędny do wytwarzania tlenku azotu, który poprzez rozkurczanie naczyń krwionośnych zwiększa przepływ krwi izapobiega tworzeniu się złogów miażdżycowych i odczynów zapalnych. To przeciwzapalne działanie związane jest także z mniejszym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2.

Orzechy to także dobre źródło witaminy E, która jako naturalny antyoksydant neutralizuje wolne rodniki chroniąc nasze komórki przed uszkodzeniem. Przypuszcza się więc, iż orzechy mogą także zmniejszać ryzyko wystąpienia nowotworów. W jednym z badań (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) wykazano, iż kobiety, które spożywały większe ilości orzechów oraz ziaren rzadziej chorowały na raka jelita grubego. Niestety u mężczyzn nie wykazano takiego wpływu.

Orzechy powinny być spożywane także przez kobiety w wieku menopauzalnym, a to ze względu na to, iż są one naturalnym źródłem fitoestrogenów. W organizmie człowieka działają one na podobieństwo ludzkich estrogenów, łagodząc objawy związane z klimakterium.

Czy orzechy można zatem jeść bezkarnie?

Pomimo wielu swoich zalet, orzechy mają także jeden minus – są wysokokaloryczne (np. 100 g orzechów włoskich dostarczy aż 645 kcal).Dlatego nie można przesadzać z ich ilością. Najlepiej, jeśli będziemy spożywać 4-5 orzechów dziennie np. w ramach przekąski. Na orzechy (zwłaszcza orzeszki ziemne i orzechy brazylijskie, które należą do jednych z najsilniejszych alergenów żywnościowych) powinny uważać też osoby podatne na alergie.

Przydatne wskazówki:

- orzechy w skorupkach należy przechowywać w suchym i chłodny miejscu – wtedy dłużej zachowają swoją wartość odżywczą

- niedojrzałe orzechy, które pokryte są miękką skórką zawitają substancję, z której powstają toksyczne cyjanki – zawsze więc należy wybierać orzechy dojrzałe.

Orzech

Charakterystyka

WŁOSKI

Zawierają wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk, witaminę C, E i kwas foliowy, wpływają na poprawę przemianę materii, wzmacniają nerki i płuca.

LASKOWY

Wyróżnia się kilka jego gatunków, za najsmaczniejsze uznawane są jednak orzechy tureckie, które zawierają najwięcej tłuszczu.

ARACHIDOWY

(ZIEMNY)

Ze względu na to, iż tłuszcz występujący w orzechu bogaty jest w kwas linolowy, służy do produkcji oleju arachidowego. Orzechy ziemne są silnymi alergenami, mogą wywołać wstrząs anafilaktyczny (oczywiście u osób na nie uczulonych).

W rzeczywistości należą one do roślin strączkowych, podobnie jak groch czy fasola. Jednak ze względu na swój porównywalny do innych orzechów skład odżywczy powszechnie uważa się je za orzechy.

BRAZYLIJSKI

Może być kulisty lub wydłużony o średnicy do 15 cm i wadze ok. 1,5 kg. Z zewnątrz przypomina orzecha kokosowego, gdyż okryty jest brązową, twardą skorupą. Obrany orzech ma kształt segmentu pomarańczy.

NERKOWCA

Zawierają wapń, magnez, żelazo, cynk i kwas foliowy, ich spożywanie korzystnie wpływa na zęby i dziąsła.

PEKAN

Pochodzi z Ameryki Północnej i przypomina orzecha włoskiego.

PISTACJOWY

Należy do rodziny nanerczowatych. Kolor orzechów pistacjowych jest bardzo specyficzny. W jasnobeżowej skorupce kryje się zielony orzech, który pokrywa żółto-czerwona otoczka. Mają charakterystyczny słodko-słony smak.

KOKOSOWY

Dojrzały orzech waży od 2-4 kg i ma 20-35 cm długości. Zewnętrzna twarda skorupa odpowiada skorupce orzecha włoskiego, natomiast wewnętrzna miękka okrywa orzecha kokosowego ma od 5-10 cm grubości i jest zbudowana ze ściśle splecionych włókien zwanych kojrą. Samo wnętrze orzecha wypełnione jest sokiem kokosowym (tzw. mleczkiem) przezroczystym lub częściej lekko zmętniałym.

MIGDAŁ

Bogate są w wapń, magnez, fosfor, potas, cynk, kwas foliowy, witaminę E, B2 i B3, są silnie zasadowe i mogą stanowić cenne źródło białka w diecie wegetariańskiej. Zawierają substancję (leatril), która ma działanie przeciwnowotworowe. Są składnikiem marcepanu.


Dobry artykuł. Trzeba tylko uważać, bo jak się zje trochę za dużo, to nie które osoby dostają wysypki np. na rękach... :)

autorka w ogóle się nie przyłożyła, a wystarczyło odrobinę wysiłku i można było napisać bardzo fajny artykuł / na szczęście w necie można znaleźć o wiele ciekawszy i lepsze (bardziej merytoryczne) artykuły // po co opis wyglądu, nie właściwości (!!) orzecha kokosowego / brazylijskiego / nerkowaca / Pecan - czy my czytający jesteśmy idiotami, którym należy tłumaczyć, że 2+2=4 ??? || na miejscu admina zdjęłabym ten artykuł, bo ośmiesza autorkę, a Nas obraża

bardzo lubie. po tym artykule ęde spożywał orzechy jeszcze chętniej

artykul z d**py. Nie wiem po co mi wiedziec skad pochodzi Pecan. bardziej by mnie interesowalo jaki ma sklad itp...jak na dietetyka kiepski artykul...