Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Zdrowotne właściwości kwasów omega-3

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Zdrowotne właściwości kwasów omega-3
Kwasy tłuszczowe omega-3 odgrywają bardzo ważną rolę w naszym organizmie, a ich odpowiednia podaż jest szczególnie ważna. Wspierają one nasz system immunologiczny, dzięki czemu sprawniej odpiera on ataki bakterii i wirusów. W okresie przeziębień zadbaj o to, aby nie zabrakło ich w Twojej diecie.



Podaż tłuszczu w diecie osoby dbającej o linię powinna być kontrolowana i niezbyt wysoka, jednak nie należy bać się kwasów omega-3, gdyż spożywanie ich w odpowiedniej ilości na pewno nie wpłynie negatywnie na naszą sylwetkę.

Źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 są głównie ryby morskie takie jak łosoś i makrela, a także olej lniany.

Kwasy omega-3 należą do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Do kwasów z rodziny omega-3 należą:

  • kwas α-linolenowy (ALA) – występuje głównie w oleju lnianym, a w mniejszych ilościach także w orzechach włoskich, oleju rzepakowym i sojowym,
  • kwas eikozapentaenowy (EPA) – występuje głównie w rybach morskich,
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA) - występuje głównie w rybach morskich.

Wpływ kwasów omega-3 na organizm:

  • obniżanie poziomu „złego” cholesterolu i podwyższanie poziomu „dobrego” cholesterolu HDL,
  • ochrona przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy,
  • pozytywny wpływ na układ krążenia i ukrwienie mózgu,
  • zmniejszenie krzepliwości krwi – zapobieganie zatorom,
  • obniżenie ryzyka chorób nowotworowych,
  • obniżanie ciśnienia tętniczego krwi,
  • wspieranie systemu odpornościowego,
  • obniżenie ryzyka zawałów serca,
  • pozytywny wpływ na skórę.

Zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 w gramach na 100 g produktu:

łosoś atlantycki

1,8

sardela europejska

1,7

sardynki w sosie pomidorowym

1,4

śledź atlantycki

1,2

makrela atlantycka

1,0

pstrąg tęczowy

1,0

tuńczyk biały

0,7

halibut

0,4

dorsz atlantycki

0,1

krewetki

0,3

Zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na kwasy omega-3 wynosi ok. 1-1,5 g. Oznacza to, że powinniśmy spożywać bogatą w te kwasy rybę 2-3 razy w tygodniu (po ok. 200 g). Dla osób, które nie lubią ryb również jest rozwiązanie – kwasy omega-3 w kapsułkach. Możemy kupić suplementy zawierające kwasy omega-3 lub suplementy z tranem, które również są w nie bogate. Warto zwrócić uwagę na zawartość kwasów omega-3 w suplemencie. Dobrze, kiedy jedna kapsułka zawiera ok. 1 g (1000 mg) kwasów omega-3, wtedy wystarczy zjeść jedną kapsułkę dziennie, aby pokryć zapotrzebowanie. Kapsułki te można kupić w aptece, a ponadto są one produkowane przez wiele firm sprzedających suplementy dla sportowców, co oznacza, że są one bardzo istotne dla tej grupy.