Trener odpowiada

Nie zapominaj o koordynacji

Niedawno nasz nauczyciel wychowania fizycznego wprowadził na lekcjach WF-u różnego rodzaju ćwiczenia koordynacyjne. Zauważyłem, że dzięki nim znacznie podniósł się poziom mojej koordynacji ruchowej. Pozwoliło mi to na wykonywanie wielu nowych, złożonych ćwiczeń siłowych. Tymczasem zbliża się koniec roku szkolnego, a ja nie chciałbym rezygnować z systematycznego wykonywania ćwiczeń poprawiających zdolności koordynacyjne. W związku z tym mam parę pytań. Co to jest koordynacja, co się na nią składa i jak ją rozwijać?

Rodzaj ćwiczeń a hormon wzrostu

Wiem, że hormon wzrostu odpowiada między innymi za prawidłowy rozwój mięśni. Właśnie z tego względu niezwykle istotna w procesie budowania masy mięśniowej jest jego prawidłowa produkcja i wydzielanie. Na podstawie posiadanej przez siebie wiedzy wiem, że systematyczne treningi wpływają na funkcjonowanie praktycznie całego organizmu. Stąd też moje pytania. Czy wykonywanie ćwiczeń fizycznych wpływa również na syntezę i wydzielanie hormonu wzrostu? Czy rodzaj realizowanego treningu różnicuje zachodzące zmiany? Czy intensywność treningów wpływa na natężenie tych zmian?

Hormony na siłowni

Zmiany do których dochodzi w ludzkim organizmie pod wpływem ćwiczeń fizycznych w większości przypadków można łatwo zmierzyć. Zmianę tętna spoczynkowego, czy też ilości oddechów wykonanych w ciągu minuty można bez problemów zaobserwować przy wykorzystaniu stopera. Interesuje mnie jednak, jak wpływają ćwiczenia fizyczne na gospodarkę hormonalną ludzkiego organizmy. Czy rodzaj wykonywanych ćwiczeń i ich intensywność wpływa na powyższe zmiany?

Bądź hiper!

Ponad dwa miesiące temu rozpocząłem systematyczne treningi na siłowni. Już po miesiącu treningów zaobserwowałem u siebie wzrost siły – mogłem wykonywać ćwiczenia z większym obciążeniem. Niedawno natknąłem się w Internecie na artykuł, w którym znalazłem informację, iż początkowy wzrost siły mięśniowej jest następstwem zmian, do których dochodzi pod wpływem treningów w układzie nerwowym. W związku z tym mam pytanie. Od czego zależy siła, którą mogą wygenerować mięśnie?

Groźne przetrenowanie

Od kilku lat systematycznie trenuję na siłowni, biegam, a w weekendy, gdy pogoda na to pozwala gram ze znajomymi w piłkę nożną. Jak widać prowadzę bardzo aktywny tryb życia. Lubię sprawdzać wytrzymałość swojego organizmu na trudy treningu. Jednak od ponad tygodnia mam coraz mniejszą ochotę na treningi. Ponadto czuje się permanentnie zmęczony, zarówno psychicznie, jak i fizycznie i najchętniej cały dzień przeleżałbym w łóżku. Czy to są może objawy przetrenowania? Czym spowodowane jest jego powstanie?

8 ćwiczeń z ekspanderem

Mam w domu ekspander, który znalazłem w piwnicy – przyznam, że był on nieużywany od lat. W związku z tym mam kilka pytań. Czy za pomocą tego urządzenia można stworzyć skuteczny program ćwiczeń? Czy ćwiczenia z wykorzystaniem ekspandera są efektywne? Jak można ćwiczyć na tym sprzęcie?

Ćwicz i nie przestawaj!

Od ponad roku systematycznie, co najmniej trzy razy w tygodniu realizuje treningi. Najczęściej są to ćwiczenia siłowe. Staram się jednak, by chociaż raz w tygodniu wykonać trening cardio – zazwyczaj są to biegi lub pływanie. Na koniec roku mam zaplanowany wyjazd świąteczno-noworoczny. W związku z tym w domu nie będzie mnie ponad trzy tygodnie. Wiem, że z powodu braku dostępu do siłowni nie będę przez ten czas ćwiczył. Domyślam się, że taka przerwa w treningach w negatywny sposób wpłynie na moją formę. Czego dotyczą zmiany spowodowane brakiem aktywności fizycznej i jak duże one są?

3 sposoby do dobrej formy

Moja egzystencja pozbawiona jest obecnie jednego elementu. Tym elementem jest sport. Nie ćwiczyłem i nie ćwiczę – wiem, że to źle o mnie świadczy, jednak chcę to zmienić. Dojrzałem i zrozumiałem, że muszę włączyć ćwiczenia fizyczne do mojego życia. Boję się jednak, że to tylko „słomiany zapał”. Proszę o kilka rad, które pomogą mi systematycznie ćwiczyć.

Trenuj swój układ krążenia

Razem ze swoim kolegą rozpocząłem systematyczne treningi. On skupił się na przygotowaniach do maraton, natomiast ja zacząłem uczęszczać na siłownię. Niedawno pochwalił mi się, że jego tętno spoczynkowe spadło do 55 uderzeń serca na minutę. Z ciekawości zmierzyłem swoje. Wyniosło ono 65 uderzeń serca na minutę. Czy trening siłowy prowadzi do zmian w obrębie układu krążenia? Jeśli powoduje jakieś modyfikacje, to czego one dotyczą i jak się przejawiają?

„Trenuj” węglowodany

Od ponad roku powadzę sportowy tryb życia – ćwiczę na siłowni, co najmniej 3 razy w tygodniu biegam, a w weekendy uczęszczam na basen i gram w piłkę nożną ze znajomymi. Przez ten czas zaobserwowałem w swoim organizmie szereg zmian. Zwiększeniu uległa wielkość moich mięśni, stały się one również bardziej widoczne i zarysowane. Znacznie poprawiła się moja siła mięśniowa oraz wytrzymałość. Na jednym z forów internetowych przeczytałem, że systematyczne treningi oddziałują na gospodarkę węglowodanami ustroju. Czy to prawda, że treningi wpływają na sposób wykorzystania przez organizm węglowodanów? Czy rodzaj wykonywanego treningu ma znaczenie?