Trener odpowiada

Jak kontrolować skuteczność treningów?

W przyszłym tygodniu rozpoczynam swoją przygodę z systematyczną aktywnością fizyczną. W pierwszej kolejności skupię się na redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej, natomiast po uzyskaniu optymalnej masy ciała chciałbym rozbudować swoją muskulaturę. W jaki sposób mogę sprawdzać, czy wykonywane przeze mnie treningi przynoszą oczekiwane rezultaty?

Czym jest chondromalacja?

Od kilku lat systematycznie biegam. Polubiłem tę formę aktywności fizycznej od momentu, w którym ze względu na sporą nadwagę byłem zmuszony wykorzystać ją w swoich treningach. Niestety od pewnego czasu po bieganiu bolą mnie kolana. Kolega stwierdził, że być może cierpię na chondromalację. Na czym polega to schorzenie? Czy faktycznie mam się czego bać?

Kolejność ćwiczeń w treningu

Prawidłowa kolejność ćwiczeń w treningu ma ogromne znaczenie. Wpływa ona przede wszystkim na efektywność wykonywanych treningów. Niezwykle istotne jest zachowanie prawidłowej kolejności ćwiczeń zwłaszcza w przypadku treningów składających się zarówno z ćwiczeń siłowych, jak i ćwiczeń kardio.

Czym jest burpee?

Moja dziewczyna od miesiąca systematycznie uczęszcza do klubu fitness. Ćwiczeniem, które przypadło jej do gustu i o którym bardzo często wspomina jest burpee. Na czym ono polega? Czy można wykorzystać je w planie treningowym ukierunkowanym na poprawę definicji mięśni realizowanym przez mężczyznę?

O której godzinie ćwiczyć?

O której godzinie wykonywać treningi? Wiele systematycznie ćwiczących osób zadaje sobie to pytanie. Jednak, czy pora dnia, o której wykonuje się treningi ma znaczenie?

Jak prawidłowo dobrać obciążenie?

Niedawno rozpoczęłam systematyczne treningi. Jestem już po fazie adaptacyjnej i od przyszłego tygodnia rozpoczynam treningi z fazy właściwej. Moim głównym celem treningowym jest budowanie masy mięśniowej. Niestety nie wiem jak prawidłowo dobrać obciążenie w poszczególnych seriach. Bardzo proszę o pomoc.

Orbitrek – Twoja broń w walce z nadwagą

Siedzący tryb życia związany z pracą zawodową sprawił, iż moja masa ciała niebezpiecznie zbliżyła się do poziomu oznaczającego otyłość. Chciałbym wrócić do formy z końca studiów, jednak nie lubię biegać. Czy orbitrek również pozwoli mi ‘spalić’ zbędną tkankę tłuszczową? Czym się kierować przy jego zakupie?

Czy odrabiać treningi?

Ze względu na sesję i związany z tym natłok nauki pominąłem w swoim planie treningowym kilka treningów. Nie chciałbym zaprzepaścić już uzyskanych efektów, w związku z czym, kiedy powinienem ‘odrobić’ niezrealizowane treningi? Czy w ogóle należy ‘odrabiać’ treningi?

Jak uniknąć bólu pleców po ćwiczeniach?

Kilka lat temu systematycznie korzystałem ze swojej domowej siłowni. Niestety musiałem przerwać treningi ze względu na ból pleców, który występował bezpośrednio po zakończeniu ćwiczeń. Chciałbym powrócić do systematycznego wykonywania treningów siłowych. Na co muszę zwrócić szczególną uwagę, aby nie powtórzył się ból pleców?

Czy im większe mięśnie, tym większa siła? Czy wielkość mięśni ma znaczenie?

Zastanawia mnie to, dlaczego kolega, z którym chodzę na siłownie wyciska więcej ode mnie, mimo tego, że charakteryzujemy się bardzo podobną wielkością mięśni. Co jeszcze, poza objętością mięśni, wpływa na generowaną przez nie siłę?