Adrenalina – hormon strachu, walki i ucieczki

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Adrenalina – hormon strachu, walki i ucieczki
Jeszcze ze szkoły podstawowej, z lekcji biologii pamiętam, iż adrenalina nazywana była hormonem walki. Z moich informacji wynika, że do gwałtownego wzrostu jej wydzielania dochodzi szczególnie w sytuacjach stresowych, gdy narażone jest życie lub zdrowie. W związku z tym, że od niedawana regularnie uczęszczam na siłownię oraz biegam mam parę pytań. Czy ćwiczenia siłowe również wpływają na zmiany stężenia adrenaliny? Czy rodzaj wykonywanego treningu różnicuje zachodzące zmiany? Czy staż treningowy ma wpływ na zachodzące zmiany?
Adrenalina wraz z noradrenaliną i dopaminą należy do grupy hormonów zwanej katecholaminami. Hormony te są wytwarzane przez rdzeń nadnerczy. Zdecydowaną większość, bo aż 80% stanowi adrenalina, 20% to noradrenalina, natomiast dopamina wydzielana jest w śladowych ilościach. Noradrenalina powstaje z tyrozyny, natomiast adrenalina z noradrenaliny. Za uwalnianie katecholamin do krwi odpowiadają bodźce ze współczulnych włókien nerwowych cholinergicznych. Czas półtrwania katecholamin we krwi wynosi zaledwie 2 minuty.
Wpływ katecholamin na organizm
Adrenalina i noradrenalina oddziałują praktycznie na cały ludzki organizm. Co ciekawe, efekty działania adrenaliny i noradrenaliny w obrębie jednego narządu/układu różnią się między sobą. Skutki działania adrenaliny i noradrenaliny na poszczególne tkanki i narządy ludzkiego organizmu przedstawia poniższa tabela.

Organ Efekty działania
Serce przyspieszenie tętna, zwiększenie siły skurczu
Naczynia krwionośne zwężenie (noradrenalina); rozszerzenie (adrenalina)
Nerki zwiększenie wydzielania reniny
Przewód pokarmowy zmniejszenie motoryki, skurcz zwieraczy
Wyspy Langerhansa zwiększenie (noradrenalina) / zmniejszenie (adrenalina) wydzielania insuliny i glukagonu
Wątroba zwiększenie glikogenolizy
Tkanka tłuszczowa zwiększenie lipolizy
Skóra skurcz mięśni przywłosowych, zwiększone wydzielanie potu
Oskrzela rozszerzenie oskrzeli
Mięśnie szkieletowe zwiększenie glikogenolizy


Katecholaminy a czas trwania treningu
Każdy rodzaj wysiłku fizycznego zwiększa stężenie noradrenaliny i adrenaliny we krwi. Do wzrostu poziomu noradrenaliny we krwi dochodzi już podczas ćwiczeń o niewielkiej intensywności. Z kolei w przypadku adrenaliny, by doszło do zwiększenia jej stężenia we krwi intensywność wysiłku musi oscylować w okolicy 40% VO2 max. Zarówno wzrost intensywności ćwiczenia, jak i wydłużenie czasu jego trwania prowadzi do zwiększenia poziomu katecholamin we krwi. Na podstawie przeprowadzonych badań zaobserwowano zależność między intensywnością i czasem treningu a stężeniem adrenaliny i noradrenaliny we krwi.
Katecholaminy a rodzaj treningu
Trening anaerobowy o intensywności maksymalnej i submaksymalnej oraz ćwiczenia siłowe (w szczególności wysiłki statyczne) zwiększają stężenie adrenaliny i noradrenaliny we krwi w jeszcze większym stopniu, niż trening aerobowy. Co ciekawe po zakończeniu wysiłku submaksymalnego prowadzonego do zmęczenia poziom katecholamin we krwi wielokrotnie przekracza wartości spoczynkowe. Na podstawie przeprowadzonych badań zaobserwowano, iż trening wytrzymałościowy skutkuje obniżeniem wysiłkowego wzrostu poziomu adrenaliny i noradrenaliny we krwi. Zjawisko to obserwuje się już po tygodniu od rozpoczęcia systematycznych treningów.
Katecholaminy a staż treningowy
Wyniki zrealizowanych badań świadczą, iż wysiłkowy wzrost stężenia adrenaliny we krwi u osób wytrenowanych jest o 70% mniejszy, niż u osób niewytrenowanych. W przypadku noradrenaliny różnica jej poziomu we krwi po treningu między osobami niewytrenowanymi, a wytrenowanymi sięga blisko 50% na korzyść tych pierwszych. Co ciekawe, u sportowców zaobserwowano wyższy wzrost stężenia katecholamin we krwi po wysiłku prowadzonym do wyczerpania, niż u osób nietrenujących.
Ważna adrenalina
Wzrost stężenia katecholamin (adrenaliny i noradrenaliny) we krwi w czasie treningu pełni niezwykle istotną rolę w przystosowaniu organizmu do prowadzonego wysiłku fizycznego. W czasie wysiłku odpowiadają one za:
  • wzmożoną pracę serca i zwiększony przepływ krwi w organizmie,
  • zwiększenie glikogenolizy w wątrobie i mięśniach,
  • zwiększenie lipolizy w tkance tłuszczowej i mięśniach,
  • regulację wydzielania niektórych hormonów.

5.0 za artykuł :)

Artykuł dość ciekawy i dobrze napisany, lecz nie ma w nim konkretnych plusów i minusów związanych ze wzrostem adrenaliny w organizmie. Oceniam na 4.

Wiem jedno,zawsze jak byłem w sytuacji zagrożenia to wszystko co w tabelce zgadza się, ale do tego miałem takie opanowanie i czułem taką moc, że góry przenosić mogłem

dobre zawsze mozna dowiedziec sie czegos nowego

Ciekawy art ale pomimo ważnych informacji po przeczytaniu go nie wiem tak na prawdę czy to lepiej czy nie być niewytrenowanym, czy lepiej mieć dużo adrenaliny...

ok