Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Bezpieczny powrót do treningów

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Bezpieczny powrót do treningów
Niedawno przechodziłem ostre zapalenie wyrostka robaczkowego i związaną z tym operację. Do momentu wystąpienia schorzenia byłem osobą bardzo aktywną fizycznie. Systematycznie, co najmniej 3 razy w tygodniu, wykonywałem trening siłowy. Ponadto w każdą niedzielę chodziłem na basen, a co czwartek razem ze znajomymi z pracy grałem w piłkę nożną. Z racji tego, że lekarz nie powiedział mi, kiedy mogę wrócić do treningów, zastanawia mnie, jak długa musi być moja przerwa od regularnych ćwiczeń. Czy od razu po powrocie do zdrowia mogę wykonywać ćwiczenia z maksymalną intensywnością? Czy przerwa od treningów jest odmienna dla różnych schorzeń i zabiegów?


Aktywność fizyczna pełni w życiu człowieka niezwykle istotną rolę. Regularne treningi nie tylko poprawiają wygląd ciała, ale również w niezwykle pozytywny sposób wpływają na stan zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Właśnie z tego względu z roku na rok zwiększa się ilość systematycznie ćwiczących Polaków. Niestety ludzkie ciało nie jest doskonałe. Nawet przestrzeganie podstawowych zasad higieny i ubieranie się stosownie do pogody nie gwarantuje tego, że nie zachorujemy. Warto podkreślić, iż pod pojęciem choroby nie należy rozumieć tylko takich schorzeń, jak przeziębienie, czy też grypa. Chorobą, która na dłuższy czas może wyeliminować nas z regularnych treningów jest również, na przykład zapalenie wyrostka robaczkowego, przepuklina, czy też żylaki kończyn dolnych. W przypadku wielu schorzeń wymagane jest przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego, co w znacznym stopniu wydłuża okres, po którym można dopiero wrócić do systematycznych i intensywnych treningów.

Niezbędna rekonwalescencja

Długość przerwy wymuszonej chorobą, zależy przede wszystkim od rodzaju przebytej dolegliwości. Jest rzeczą oczywistą, że „odpoczynek” od treningów będzie dłuższy w przypadku schorzeń, których wyleczenie wymaga przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego, niż przy chorobach zakaźnych. Należy pamiętać, iż wszelkie interwencje chirurgiczne najczęściej naruszają mięśnie i powłokę zewnętrzną (skórę), które potrzebują czasu, by się prawidłowo zrosnąć. Stąd też niezwykle istotne jest to, by przestrzegać czasu trwania rekonwalescencji – zbyt szybko nie rozpoczynaćintensywnych treningów.

Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego

Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego w zdecydowanej większości przypadków jest spowodowane zatrzymaniem się treści pokarmowej w wyrostku. Podstawowym objawem świadczącym o wystąpieniu zapalenia wyrostka robaczkowego jest silny ból w okolicach prawego biodra. Chorobę tę leczy się na drodze zabiegu chirurgicznego – usunięcia wyrostka robaczkowego. Pierwsze ćwiczenia można rozpocząć najwcześniej po około 2 tygodniach od zabiegu. Powinny się one charakteryzować niewielką intensywnością i objętością. Po upływie 3-4 tygodni można stopniowo zwiększać objętość i intensywność treningów. Zabieg usunięcia wyrostka robaczkowego stanowi istotne przeciwwskazanie do wykonywania ćwiczeń wzmagających działania tłoczni brzusznej (napinających mięśnie brzucha) przez 3 miesiące od operacji.

Przepukliny

Przepukliną nazywamy nieprawidłowe uwypuklenie zawartości jamy ciała przez otwór w powłoce. Najczęściej występują one w obrębie jamy brzusznej. Miejsca, w których dochodzi do przerwania powłoki organizmu nazywa się miejscami o obniżonej odporności. Przepukliny, podobnie jak zapalenie wyrostka robaczkowego, leczy się operacyjnie. Pierwsze treningi po chirurgicznym usunięciu przepukliny można rozpocząć najwcześniej po upływie 2-3 tygodni od zabiegu. Jednakże muszą się one charakteryzować bardzo niską objętością i niewielkim obciążeniem. Dopiero po upływie 4-6 tygodni od operacji można rozpocząć stopniowe zwiększanie intensywności i objętości treningów. Należy pamiętać, że w ciągu 6 miesięcy od zabiegu nie wolno wykonywać jakichkolwiek ćwiczeń wzmagających działanie tłoczni brzusznej – napinających mięśnie znajdujące się w obrębie brzucha.



Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj