Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Chcesz schudnąć? Buduj mięśnie!

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Chcesz schudnąć? Buduj mięśnie!
Od momentu zakończenia studiów moja aktywność fizyczna była bardzo ograniczona. Brak ruchu, nieprawidłowy sposób odżywiania się oraz siedzący tryb pracy przyczyniły się w moim przypadku do nadwagi. Na ostatnim zjeździe absolwentów mojej uczelni wraz z kolegami z roku postanowiliśmy zabrać się za siebie. W tym celu spotykamy się 3 razy w tygodniu na wspólne bieganie. Jednak niedawno wyczytałem na forum internetowym, iż same treningi cardio nie wystarczą. Bardzo ważne w procesie odchudzania są również ćwiczenia siłowe. W związku z tym mam pytanie. Czy ćwiczenia siłowe faktycznie wspomagają proces odchudzania? A jeśli tak, to dlaczego?

Zanim poznamy odpowiedź na powyższe pytanie warto przypomnieć sobie podstawowe informacje na temat tkanki tłuszczowej – czynnika, który w nadmiarze odpowiedzialny jest za otyłość i nadwagę. Tkanka tłuszczowa jest strukturą (tkanką łączną) występującą jedynie w organizmach zwierzęcych. U człowieka, w zależności od płci, stanowi ona od 20 do 25 procent masy ciała w przypadku kobiet i 14 – 20 procent masy ciała u mężczyzn. Tkanka tłuszczowa w prawidłowych ilościach nie jest w ludzkim organizmie zbędnym balastem. Pełni ona w ustroju szereg niezwykle istotnych funkcji, do których możemy zaliczyć między innymi funkcje magazynującą, energetyczną oraz termoizolującą. Najwięcej tkanki tłuszczowej w ludzkim organizmie znajduje się pod skórą (tkanka tłuszczowa podskórna) oraz w trzewiach (tkanka tłuszczowa trzewna).

Kiedy spalamy tłuszcze?

Tłuszcze stanowią główny substrat energetyczny ludzkiego organizmu podczas treningu aerobowego (tlenowego/cardio) po około 20-25 minutach od jego rozpoczęcia. Ćwiczeniami aerobowymi nazywamy taki rodzaj aktywności fizycznej, w której ilość dostarczanego do ustroju tlenu przekracza jego zapotrzebowanie. Niedobór tlenu przyczynia się do tego, iż organizm zamiast z tłuszczów czerpie energię dla pracujących mięśni ze spalania węglowodanów (głównie glikogenu). Odpowiednia podaż tlenu jest warunkiem koniecznym do utleniania zbędnej tkanki tłuszczowej.

Gdzie spalamy tłuszcze?

Jak wiadomo z poprzedniego akapitu tłuszcze spalane są w warunkach tlenowych. Jeśli zostaną one spełnione, to do pierwszego etapu utleniania tłuszczów, tak zwanej β-oksydacji, dochodzi w matrix (macierzy) mitochondriów. Również następujący po niej, kolejny proces przekształcania tłuszczów na energię – cykl Krebsa (cykl kwasu cytrynowego) zachodzi w matrix (macierzy) mitochondriów. Z równoważników redukcyjnych (FADH2 i NADH) – produktów β-oksydacji i cyklu Krebsa, na drodze fosforylacji oksydacyjnej, do której dochodzi w tak zwanym łańcuchu oddechowym, wytwarzana jest energia (ATP). Należy zaznaczyć, iż łańcuch oddechowy zachodzi w wewnętrznej błonie mitochondrialnej. Jak widać większość procesów energetycznych ludzkiego organizmu przebiega właśnie w mitochondriach.

Gdzie leżą mitochondria?

Najwięcej mitochondriów zlokalizowanych jest wokół takich struktur ludzkiego organizmu, które wymagają do swojego prawidłowego funkcjonowania dużych ilości energii. Znaczne ilości mitochondriów znajdują się między innymi w sercu, nerwach (przy błonie neuronu), komórkach posiadających aparat rzęskowy (na przykład w komórkach wyścielających układ oddechowy), plemnikach oraz w mięśniach. Sumarycznie najwięcej mitochondriów zlokalizowanych jest właśnie w mięśniach poprzecznie-prążkowanych (szkieletowych).

Buduj mięśnie – spalaj tłuszcz

Ćwiczenia siłowe, w zależności od swojego rodzaju, stymulują mięśnie albo do wzrostu (trening masowy), albo do poprawy definicji (rzeźby) (trening ukierunkowany na wzrost wytrzymałości siłowej). Niezależnie od celu, który realizują, prowadzą one do zwiększenia ilości mitochondriów znajdujących się w mięśniach. Zmiana ta jest zmianą adaptacyjną, do której dochodzi pod wpływem systematycznych treningów siłowych. Większa ilość mitochondriów znajdujących się w mięśniach angażowanych podczas treningu cardio pozwala spalać w czasie jego trwania większe ilości tłuszczów.

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj


Czyli tłuszczu podczas biegania spalamy więcej gdy jest lepiej dotleniony. Jest na to jakaś technika czy trzeba po prostu oddychać głębiej czy szybciej?.