Co zrobić żeby zasnąć? Najlepsze sposoby na bezsenność

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Co zrobić żeby zasnąć? Najlepsze sposoby na bezsenność
Od długości i jakości snu zależy nastrój, koncentracja, spostrzegawczość i stan zdrowia człowieka. Na bezsenność cierpi statystycznie co dziesiąty człowiek. Problemy ze snem mogą prowadzić, np. do większego stresu, depresji, czy stanów lękowych. Nie ma się co dziwić tak poważnym skutkom braku snu, ponieważ zajmuje on blisko 30 procent ludzkiego życia. Tym samym jego jakość ma znaczący wpływ na nastrój, samopoczucie, koncentracja i spostrzegawczość każdego człowieka. Jak uchronić się przed bezsennością? Jak poprawić jakość snu i przespać całą noc? Co zrobić żeby zasnąć? Sprawdźcie najlepsze sposoby na bezsenność - wszystkie informacje znajdziecie w naszym artykule.

Czym jest bezsenność?

Bezsenność to subiektywnie odczuwana zła jakość (i niewystarczający czas trwania) snu, która trwa odpowiednio długo. Tym samym negatywnie wpływa na funkcjonowanie człowieka w ciągu dnia. Objawia się najczęściej poprzez:

  • utrudnione zasypianie,
  • zaburzenia ciągłości snu,  
  • przedwczesną pobudkę,
  • całkowity brak snu,
  • fatalną jakość snu,
  • brak poczucia odpoczynku,
  • zaburzony proces regeneracji.

Zaburzenia snu mogą być związane zarówno z chorobami psychicznymi, somatycznymi, jak i szeregiem bodźców zewnętrznych, bądź stanowić mogą konsekwencję stosowania określonej grupy leków i środków odurzających. Bywają i takie sytuacje, w których trudno ustalić jej przyczynę (bezsenność pierwotna).

Objawy bezsenności mogą pojawiać się:

  • incydentalnie (tylko kilka dni),
  • krótkotrwale (do miesiąca czasu),
  • przewlekle (przez ponad miesiąc).

Efekty bezsenności

Efektami bezsenności są:

  • poczucie zmęczenia,
  • brak energii do działania,
  • drażliwość,
  • osłabiona koncentracja,
  • pogorszenie nastroju,
  • stany lękowe,
  • bóle mięśniowe
  • brak regeneracji.

Znaczenia snu dla zdrowia człowieka nie można bagatelizować. W badaniach, w których całkowicie pozbawiono snu grupę szczurów okazało się, że wszystkie gryzonie zmarły po 2–3 tygodniach bezsenności. Jak widać, zaburzenie relacji na płaszczyźnie sen, a regeneracja owocuje w bardzo poważne skutki. Każdy człowiek ma wbudowany biologiczny zegar regulujący indywidualne zapotrzebowanie na sen (u dorosłych wynosi ono około od 6–9 godzin na dobę). Nawet zwykłe niedobory snu mogą prowadzić do negatywnych stanów, tj.:

Warto zwrócić uwagę na fakt, że zarówno niedobór, jak i nadmiar snu mogą się wiązać z wcześniej wymienionymi zagrożeniami, a także ryzykiem przedwczesnej śmierci czy występowaniem chorób psychicznych.

Dlaczego nie możesz zasnąć?

Problem z zaśnięciem wymaga poznania przyczyny. Najbardziej powszechne powody występowania zaburzeń snu to m.in.:

  • ostry lub przewlekły stres,
  • stan lękowy,
  • choroby somatyczne, których objawy, tj. ból, gorączka, kaszel, zakłócają przebieg snu.,

Bywają jednak i takie sytuacje, w których bezsenność występuje bez konkretnej przyczyny (bezsenność psychofizjologiczna).

  • Częstość występowania bezsenności wzrasta z wiekiem.
  • Powyżej 65. roku życia, aż 40–80% osób ma różnego typu zaburzenia snu, a bezsenność rozpoznaje się u około 10% ludności na świecie.
  • Problem ze snem może wynikać z innych przyczyn, np:
    • chorób psychicznych (afektywnych, schizofrenii, zaburzeń lękowych, zespołów otę­piennych);
    • z używania substancji psychoaktywnych (alkoholu, środków uzależniających).
    • może wiązać się z zaburzeniami oddychania (bezdechy podczas snu).

Przyczyną bezsenności są także nocne zaburzenia ruchowe i "zespół niespokojnych nóg". Często bezsenność towarzyszy chorobom somatycznym i zatruciom.

Najlepsze sposoby na bezsenność

Higiena snu

Utrzymanie higieny snu to jeden z najprostszych sposobów na przespaną noc i poprawną regenerację. To przede wszystkim:

Technik relaksacyjne

Włączenie technik relaksacyjnych do swojego dnia również gwarantuje spokojny sen. To między innymi:

  • kontrola oddechu,
  • spisywanie myśli na kartce,
  • medytacja.

Stopniowe wyciszenie organizmu i rozpoznanie oznak zmęczenia.

Warto nauczyć się rozpoznawać oznaki zmęczenia własnego organizmu, a także umieć stopniowo wyciszać się przed snem. Tutaj doskonałym przykładem może być nieużywanie telefonu komórkowego, smartfona, bądź komputera przed snem - światło wyświetlaczy i promieniowanie może również mieć ogromny wpływ na jakość naszego snu.

Psychoterapia

Psychoterapia, czyli pomoc u specjalisty. Jeżeli problem bezsenności występuje trwale, a klasyczne sposoby na spokojny sen nie przynoszą rezultatów, należy rozważyć opcję konsultacji wewnętrznych konfliktów i kompleksów, które są przyczyną zaburzeń snu, z lekarzem. Nie ma co się martwić wizytą u psychiatry - to specjalista w swojej dziedzinie, który ma za zadanie pomóc rozwiązać problem i wyzdrowieć.


elo