Metody treningowe

  • Głosów: 62
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Metody treningowe
Zainteresowały mnie biegi średniodystansowe. Jednak z braku w mojej okolicy klubu sportowego umożliwiającego trenowanie tej dyscypliny sportu, chciałbym samodzielnie zaplanować swoje treningi. W gąszczu informacji znajdujących się w Internecie natknąłem się na pojęcia „metoda ciągła” oraz „metoda przerywana”. Czym różnią się obie wymienione metody, a także czy poza nimi można wyróżnić jeszcze inne?
Aby trening sportowy był skuteczny niezbędne jest jego odpowiednie i przemyślane zaplanowanie. W treningu sportowym nie ma miejsca na przypadkowość. Z tego względu niezwykle istotny jest odpowiedni dobór metod treningowych. Przed ich wyborem należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest zadaniem treningu. Dobór optymalnej metody treningowej uzależniony jest przede wszystkim od celu postawionego przed daną jednostką treningową. Dopiero w dalszej kolejności można kierować się posiadanym sprzętem treningowym i indywidualnymi preferencjami. Oczywiście bardzo ważne jest, aby dominująca w planie treningowym metoda była lubiana przez zawodników. Metoda ciągła czy przerywana? Podział metod treningowych na ciągłe i przerywane nadal jest najpopularniejszą klasyfikacją. Jednak jest ona zbyt uogólniona, aby oddać szczegółowe różnice znajdujące się pomiędzy składowymi poszczególnych metod. Generalizując metoda ciągła charakteryzuje się tym, iż w trakcie jej realizacji nie stosuje się przerw odpoczynkowych – wysiłek fizyczny jest prowadzony w sposób ciągły. Natomiast metoda przerywana przejawia się tym, iż wysiłek fizyczny przerywany jest przerwami na odpoczynek. Metoda ciągła Metoda ciągła charakteryzuje się przede wszystkim brakiem przerw wypoczynkowych odbywających się w trakcie wysiłku fizycznego. Ponadto w treningu wykonywanym tą metodą intensywność pracy odbywa się w zakresie równowagi tlenowej – poniżej progu przemian beztlenowych. Oczywiście jest ona uzależniona od poziomu wytrenowania zawodnika. • Metoda ciągłą o stałej intensywności – polega na wykonywaniu długotrwałego wysiłku fizycznego ze stałą, równomierną intensywnością. Metodę tą stosuje się głównie w celu: - zwiększania sprawności układu krwionośnego oraz oddechowego - zwiększenia odporności organizmu na zmęczenie - zwiększenia wytrzymałości organizmu na utratę płynów ustrojowych - zwiększenia odporności na wahania temperatury ciała - poprawy ekonomii pracy - rozwinięcia samokontroli podczas długotrwałych wysiłków - pobudzenia większej ilości grup mięśniowych niezbędnych do wykonania danej pracy • Metoda ciągła o zmiennej intensywności – polega na wykonywaniu ciągłego wysiłku podczas którego dochodzi do zmiany jego intensywności. Możemy wyróżnić dwie odmiany tej metody: - metoda ciągła o planowanej zmiennej intensywności - metoda ciągła o nieplanowanej zmiennej intensywności Metodę tą stosuje się głównie w celu: - rozwijania wytrzymałości oraz wytrzymałości siłowej - poprawy ekonomii, precyzji oraz swobody ruchu Metoda przerywana Metodę przerywaną charakteryzują powtarzające się na przemian zmiany faz wysiłku (obciążenia) i wypoczynku. W celu modyfikacji intensywności wysiłku fizycznego prowadzonego według tej metody, należy dokonać zmiany którejś z wymienionych faz – odpoczynku lub wysiłku (obciążenia). • Metoda powtórzeniowa – polega na wykonywaniu po każdym wysiłku przerwy prowadzącej do pełnego wypoczynku. W czasie treningu wykonywanego tą metodą organizm wielokrotnie musi przestawić ze stanu spoczynku do pełnej aktywności wszystkie układy biorące w nim udział. Metodę tą stosuje się głównie w celu: - rozwinięcia siły maksymalnej - rozwinięcia wytrzymałości szybkościowej oraz specjalnej - kształtowania zdolności beztlenowych - poprawy ekonomii procesów metabolicznych - kształtowania zdolności psychicznych (koncentracji i odporności) - rozwinięcia gibkości • Metoda interwałowa – polega na zaplanowanym następowaniu po sobie faz wysiłku (obciążenia) i niepełnego wypoczynku. Zarówno intensywność, jak i długość przerw wypoczynkowych są planowane według zasady, że każdy następujący po sobie wysiłek ma być wykonywany na tle niezlikwidowanego zmęczenia po go poprzedzającym. Możemy wyróżnić dwie odmiany tej metody: - ekstensywną metodę interwałową - intensywną metodę interwałową Metodę tą stosuje się głównie w celu: - rozwinięcia wytrzymałości tlenowej (ekstensywna metoda interwałowa) - rozwinięcia wytrzymałości beztlenowej (intensywna metoda interwałowa) Którą metodę wybrać? Podsumowując metody ciągłe (jednostajne oraz zmienne) kształtują przede wszystkim zdolności tlenowe. Niewątpliwie są one podstawowym środkiem rozwijającym wytrzymałość wszechstronną oraz ukierunkowaną. Natomiast metody przerywane rozwijają głównie zdolności beztlenowe, a także wytrzymałość szybkościową oraz siłową. Wybór metody treningowej jest uzależniony przede wszystkim od celu jaki ma spełnić dana jednostka treningowa.

oooo ostatnio kto o to pyta :D nieze dziski :D

wreszcie coś pod lekkoatletów

no powiedzmy, ze dla lekkoatletów;)ale chyba małe zainteresowanie ta dyscyplina, na tej stronce....

Trening przerywany i nie przerywany...fachowo to sie mówi trening tlenowy i bez tlenowy...

Ciekawy i przydatny artykuł.

No naprawdę przydatny artykuł

prawda szczera prawda

Dobry artykuł. 5+

niezły artykuł

efekty daje odpoczynek i regeneracja wazne

dobry artykuł

Pewnie teraz bedzie wiecej zainteresowanych.

Na prawde dobry artkuł... polecem

przydatne info 10/10

Dobry,przydatny artykuł

bardzo ciekawe, polecam.

No super artykuł. Brawo

Bardzo przydatny art :) Polecam!

Swietny artykul i to nie tylko dla biegaczy. Bardzo pzydatne informacje merytoryczne, z ktorych mozna wiele wywnioskowac. Dziekuje. :)

Dorze wiedzieć:)

interesująca sprawa

ciekawy art pozdr