Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Poznaj swój organizm (uda) – część II

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Poznaj swój organizm (uda) – część II
Niedawno w jednym z serwisów internetowych przedstawiających najświeższe doniesienia z odbywających się właśnie Igrzysk Olimpijskich opublikowane zostało zdjęcie przedstawiające uda kolarza torowego. Nie będę ukrywał, że ich wielkość zaskoczyła mnie, mimo iż sam mogę poszczycić się solidnymi udami. Dzięki wspomnianemu zdjęciu uświadomiłem sobie, że do tej pory, a systematycznie ćwiczę już na siłowni od ponad 3 lat, nie wiem jakie dokładnie mięśnie znajdują się w obrębie ud i za jakie ruchy odpowiadają. Ciekawi mnie również, jakie kości wchodzą w skład ud i poprzez jakie stawy się ze sobą łączą. Będę wdzięczny za wspomniane wyżej informacje.

Zapraszam do zapoznania się z drugą częścią artykułu przedstawiającego budowę ud. W jego pierwszej części omówiona została obręcz kończyny dolnej – miednica oraz jej połączenie z udem, a więc staw biodrowy. Uważny czytelnik miał okazję dowiedzieć się, z jakich kości składa się miednica, jak wyglądają połączenia między nimi (stawy), a także, jakie więzadła je wzmacniają. Ponadto dokładnie opisany został staw biodrowy. Przy jego analizie zostały również uwzględnione wzmacniające go więzadła. W tej części artykułu skupimy się przede wszystkim na aparacie mięśniowym, czyli mięśniach znajdujących się w obrębie ud. Serdecznie zapraszam do dalszej lektury.

Aparat mięśniowy

W obrębie ud znajduje się wiele mięśni. Co ciekawe, to właśnie w tej części ciała zlokalizowane są najsilniejsze i największe mięśnie ludzkiego organizmu, a mianowicie mięśnie czworogłowe ud. Ich szczegółowy opis znajduje się poniżej, wraz z opisami pozostałych mięśni położonych w obrębie ud. Wśród mięśni występujących w udach wyróżnia się między innymi:

  • Mięsień czworogłowy uda – największy i najsilniejszy mięsień ludzkiego organizmu. Znajduje się na przedniej i bocznych częściach uda. Jak sama nazwa wskazuje składa się z czterech głów, które tworzą niejako osobne mięśnie: mięsień prosty uda, mięsień obszerny boczny, mięsień obszerny pośredni, miesień obszerny przyśrodkowy. Rozciąga się od kolca biodrowego przedniego dolnego, kresy międzykrętarzowej, przegrody międzymięśniowej bocznej, przedniej i bocznej powierzchni trzonu kości udowej oraz wargi przyśrodkowej kresy chropawej kości udowej do guzowatości piszczeli. Końcowe więzadło mięśnia czworogłowego uda nazywa się więzadłem rzepki. Odpowiada on za prostowanie nogi w stawie kolanowy, a także za zginanie do przodu, odwodzenie oraz odwracanie uda w stawie biodrowym.
  • Mięsień dwugłowy uda – leży powierzchownie na tylno-bocznej stronie uda. Składa się z dwóch głów, krótkiej i długiej. Rozpościera się między guzem kulszowym, środkową częścią wargi bocznej kresy chropawej kości udowej, przegrodą międzymięśniową boczną uda a głową strzałki. Mięsień dwugłowy uda jest mięśniem dwustawowym – działa zarówno na staw biodrowy, jak i na staw kolanowy. W stawie kolanowym bierze udział w zginaniu i odwracaniu. Natomiast w stawie biodrowym mięsień dwugłowy uda odpowiada za zginanie do tyłu, przywodzeni oraz odwracanie.
  • Mięsień biodrowo-lędźwiowy – poza ścięgnem końcowym cały znajduje się w jamie brzusznej. W jego skład wchodzą dwa mięśnie – lędźwiowy większy i biodrowy. Rozciąga się od trzonów kręgów I-IV lędźwiowego i XII piersiowego oraz XII żebra, aż do krętarza mniejszego kości udowej. Bierze udział w zginaniu do przodu, przywodzeniu oraz odwracaniu uda w stawie biodrowym.
  • Mięsień krawiecki – jest najdłuższym mięśniem ludzkiego organizmu. Leży powierzchownie na przedniej i przyśrodkowej części uda. Rozpościera się między kolcem biodrowym przednim górnym, a powierzchnią kości piszczelowej przyśrodkowo od guzowatości (gęsią stopą). Mięsień krawiecki, podobnie jak mięsień dwugłowy oraz czworogłowy uda, działa na dwa stawy – biodrowy i kolanowy. W stawie biodrowym odpowiada za zginanie do przodu, odwodzenie, a także odwracanie uda. Z kolei w stawie kolanowym bierze udział w zginaniu i nawracaniu.


Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj