Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Pulsometr – Twój osobisty trener

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Pulsometr – Twój osobisty trener
Niedawno natrafiłem w Internecie na reklamę pulsometru. Był on reklamowany jako niezbędny sprzęt treningowy dla każdego, kto chce zwiększyć efektywność wykonywanych przez siebie treningów. Co więcej, z reklamy wynikało wręcz, że bez pulsometru nie można przeprowadzić skutecznego treningu. Byłbym o tym zapomniał, gdyby nie to, że przeczytałem artykuł, w którym trener mojej ulubionej drużyny piłkarskiej pisał o stosowaniu przez jego zawodników tego typu urządzeń. W związku z tym mam pytanie – czy pulsometr faktycznie stanowi niezbędny sprzęt treningowy?

We współczesnym sporcie najlepszych zawodników Świata różnią na mecie zazwyczaj tysięczne części sekundy. Ze względu na tak wyrównaną rywalizację sportową nikt nie może pozwolić sobie na nawet najmniejsze zmniejszenie efektywności wykonywanych treningów. Dlatego też czasy, w których intensywność treningu była mierzona „na oko” minęły już bezpowrotnie. W dzisiejszym sporcie intensywność treningów kontrolowana jest poprzez analizę różnych parametrów, a pomiar tętna zalicza się do najbardziej popularnego z nich.

Do czego służy pulsometr?

Pulsometr stanowi urządzenie elektroniczne służące do pomiaru tętna – ilości uderzeń serca na minutę (częstotliwość jego pracy). W efekcie ćwiczący wie, z jaką intensywnością wykonuje trening – informuje go o tym pomiar tętna dokonywany w czasie rzeczywistym przez pulsometr. Pozwala to na dostosowanie intensywności treningu do wcześniej zaplanowanych założeń.

Pierwsze kroki

Pierwszy pulsometr powstał w 1977 roku w Finlandii, a jego użytkownikami byli fińscy biegacze narciarscy. Pulsometry stały się ogólnodostępne już w 1983 roku, a w kolejnych latach następował ich szybki rozwój. Doszło do znacznej miniaturyzacji urządzeń, przy jednoczesnym zwiększaniu ilości dostępnych w nich funkcjii ich dokładności. Dziś podstawowy pulsometr kosztuje tyle ile miesięczny karnet na siłownię.

Budowa pulsometru

Najbardziej popularne pulsometry składają się z dwóch podstawowych elementów:

  • Nadajnika – tworzy go elastyczny pasek z przymocowanym do niego czujnikiem. Zakłada się go na klatkę piersiową, tak by czujnik znajdował się na wysokości serca.
  • Odbiornik – stanowi go najczęściej zegarek, który odbiera sygnał wysyłany z czujnika znajdującego się na pasku piersiowym.

Funkcje pulsometru

Podstawową funkcją pulsometru jest pomiar tętna. Warto podkreślić, iż dochodzi do niego w czasie rzeczywistym – wyświetlany wynik jest aktualny, zgodny ze stanem faktycznym. Dzięki temu na bieżąco można korygować intensywność wykonywanego ćwiczenia. Kolejną funkcją, powiązaną ściśle z pomiarem częstotliwości skurczów serca, jest możliwość ustawienia zakresu tętna, w którym ma odbywać się dany trening. Po jego przekroczeniu pulsometr będzie wydawał sygnał dźwiękowy. Wiele pulsometrów umożliwia również po zakończonym treningu jego podsumowanie. Można się z niego dowiedzieć między innymi o maksymalnej, minimalnej oraz średniej wartości tętna. Nieodłącznym elementem każdego pulsometru jest stoper.

Funkcje dodatkowe

Podstawowym zadaniem pulsometru jest niewątpliwie pomiar tętna w czasie rzeczywistym. Jednakże wiele z nich posiada także szereg innych, niezwykle rozbudowanych funkcji. Można do nich zaliczyć między innymi wyliczanie szacunkowej ilości spalonych kalorii oraz timer (minutnik). Pulsometry z wyższej pułki posiadają również możliwość zapisywania w swojej pamięci tętna, a następnie jego wysyłania do komputera, gdzie uzyskane wyniki mogą zostać poddane szczegółowej analizie. Wiele urządzeń ma także wbudowaną lub dołączaną nawigację GPS, która umożliwia podanie nie tylko przebytego dystansu, ale również pokonanych przewyższeń. Bardzo popularne są również krokomierze, które synchronizują się z zegarkiem i na bieżąco podają przebyty dystans. Aktualnie na rynku dostępne są także pulsometry, skierowane przede wszystkim do pływaków, posiadające wbudowany żyroskop, który umożliwia wyliczenie ilości ruchów wykonanych kończynami górnymi.



Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj


Artykuł bardzo przydatny jednak wydaje mi się że zbyt ogólnikowo. Większość z nas wie jak działa pulsometr, jego historia może nie każdego interesuje, za to jak z nim efektywnie trenować to już tak. Brakuje mi informacji na jakim tętnie powinno się biegać/ćwiczyć. Jak obliczyć max/min itp. Przydało by się rozwinąć jeszcze ten temat.