Witaminy z grupy B – właściwości i stosowanie podczas treningu

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Witaminy z grupy B – właściwości i stosowanie podczas treningu
Witaminy z grupy B mają wiele cech wspólnych, dlatego niejednokrotnie nazywane są kompleksem witamin B. Mają pozytywny wpływ na rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego oraz regulują przemiany metaboliczne, zachodzące w organizmie. Jakie jeszcze właściwości mają witaminy z grupy B? Jak i kiedy je stosować?

Witamy z grupy B – co musisz wiedzieć?

Pakiet witamin z grupy B tworzą:

  • witamina B1 (tiamina),
  • witamina B2 (ryboflawina),
  • witamina B3 zwana witaminą PP (niacyna i nikotynamid),
  • witamina B5 (kwas pantotenowy),
  • witamina B6 (pirydoksyna),
  • witamina B7 lub witamina H (biotyna),
  • witamina B9 (kwas foliowy),
  • witamina B12 (cyjanokobalamina).

Dodatkowo za witaminy B uznaje się:

  • witaminę B12 (orotowy),
  • witaminę B15 (kwas pangamowy),
  • witaminę B17 (amigdalinę).

Głównymi źródłami witamin B są:

Weganie i wegetarianie powinni suplementować witaminę B12, ponieważ nie występuje ona w żadnych produktach pochodzenia roślinnego. Najnowsze badania wskazują, że aktywna forma witaminy B12 występuje w chlorelli. Należy spożywać jej bardzo dużo, aby zaspokoić zapotrzebowanie na tę witaminę.

Działanie witamin z grupy B

Witaminy z grupy B odpowiadają za właściwą pracę układu nerwowego. Niedobory witamin B uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie, prowadząc do wielu zaburzeń w obrębie organizmu. Poniżej przedstawiamy funkcje poszczególnych witamin z grupy B.

Witamina B1

Poprawia transport tlenu w organizmie, co pozwala na poprawę intensywności wysiłku fizycznego.

Witamina B2

Pomaga usuwać z organizmu niekorzystne substancje, zapobiega powstawaniu zaburzeń koncentracji i snu.

Witamina B3

Związana z hormonem wzrostu; dba o optymalny metabolizm cukrów, zapewnia zdrowy wygląd skóry oraz prawidłowe działanie układu nerwowego.

Witamina B5

Bierze udział w pozyskiwaniu energii z węglowodanów, białek i tłuszczy. Wpływa na tworzenie melatoniny, neuroprzekaźników, L-glukozaminy, zapewniając dobry sen, zdrowie wątroby i odpowiednią pracę mózgu.

Witamina B6

Przyczynia się do łagodzenia bezsenności, napięcia nerwowego i stanów depresyjnych.

Witamina B7

Odpowiada za prawidłową przemianę materii, przeciwdziała siwieniu oraz łysieniu,. Jej niedobór może prowadzić do występowania wyprysków.

Witamina B9

Odpowiada na powstawanie serotoniny, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

Witamina B12

Bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek, poprawia transport tlenu do komórek. Dba o prawidłowy stan tętnic i żył oraz układu sercowo-naczyniowego.

Niedobór witamin z grupy B

W przypadku witamin z grupy B, ich niski poziom może być niezwykle groźny. Nie tylko może zakłócić prawidłową pracę układu nerwowego, ale też szereg procesów zachodzących w organizmie.

  • Aby uniknąć niedoborów niezbędna jest prawidłowo zbilansowana dieta. W razie wątpliwości, czy dostarcza się organizmowi odpowiednich dawek witamin z grupy B, należy sprawdzać ich wartość odżywczą. Możesz korzystać ze specjalnych aplikacji, które podają zawartość witamin w posiłku.
  • Kolejna możliwość to suplementacja witamin z grupy B.

Zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, witaminy te są niezbędne. Dlatego o ich poziom warto zadbać już dziś – niedobory mogą objawiać się nawet po długim czasie.

Witaminy B a trening siłowy

Witaminy z grupy B są szczególnie istotne u osób, które narażone są na silny i długotrwały stres. Problemy w pracy, intensywny okres na studiach i nadmiar zobowiązań obciążają układ nerwowy. Jeśli do tego wszystkiego dochodzi aktywność fizyczna i ciężkie treningi na siłowni, witaminy B są koniecznością. Plan treningowy również eksploatuje układ nerwowy, więc organizm może potrzebować dodatkowego wsparcia. Niejednokrotnie sportowcy decydują się na suplementację witamin z grupy B, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie swojego układu nerwowego.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B to prawdziwa brygada do zadań specjalnych, dlatego pod żadnym pozorem nie można pozwolić na ich nawet niewielkie niedobory. Kiedy tylko poziom którejś z witamin z grupy B w organizmie będzie zbyt niski, prawdopodobnie natychmiast objawi się to złym samopoczuciem, spadkiem energii i ochoty na trening.