10 najważniejszych witamin dla kulturysty – część 1

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
10 najważniejszych witamin dla kulturysty – część 1
Witaminy są substancjami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, w tym także mięśni. Każdy kulturysta wie, że oprócz węglowodanów, białka i tłuszczy, to również witaminy wpływają na rozwój i działanie komórek mięśniowych. Bez witamin może nastąpić np. rozkład tkanki mięśniowej, osłabienie kośćca oraz wiele innych niepożądanych zaburzeń w ludzkim ciele. Poznaj 10 najważniejszych witamin dla kulturysty – część 1!

W komórkach mięśniowych dochodzi do pewnych reakcji biologicznych, które zapewniają prawidłowy ich metabolizm, rozwój i funkcjonowanie. Owe reakcje zależne są od konkretnych (nie wszystkich) witamin, które warunkują powyższe działanie. Postępy w sportach siłowych mogą zostać zahamowane, nawet jeżeli jedna z konkretnych witamin nie zostanie dostarczona organizmowi. Teoretycznie i praktycznie każdy proces produkcji energii w komórkach oraz m. in. wzrostu komórek związany jest z witaminami. Witaminy dawno temu skategoryzowano na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, drugą: rozpuszczalne w wodzie. Do pierwszego zbioru należą witaminy: A, D, E i K. Są one przechowywane w organizmie w tkance tłuszczowej i nie muszą być uzupełniane sukcesywnie, każdego dnia. Uwaga: nadmiar zmagazynowanych owych witamin może prowadzić do zatrucia, a do przedawkowania dojść może łatwo. Zbiór drugi (rozpuszczalne w wodzie) zawiera następujące elementy: witamina: C, witaminy z grupy B oraz witamina P. Wszystkie owe witaminy z małym wyjątkiem (witamina B12) nie są magazynowane w organizmie (mają trudności z wejściem w tkankę tłuszczową). Wniosek : należy je regularnie dostarczać, a dieta, szczególnie kulturysty- musi zawsze je uwzględniać. Nadmiar nie stanowi większego zagrożenia dla organizmu, ponieważ jest usuwany w raz z moczem. Ważność witamin ze sportowego punktu widzenia jest nieoceniona, jednak z całej palety witamin, można wyróżnić te, które są bardziej cenne dla sportowców , w tym dla osób, które dbają o własne umięśnienie. Do grupy witamin ważnych dla komórek mięśniowych , można zaliczyć 10, które w tym artykule zostały podzielone w odwrotnej hierarchii (od mniej ważnej do najważniejszej) Ranking witamin od 10 - 6 miejsca Miejsce 10: Witamina B12: Cyjanokobalamina: Funkcje witaminy B12:

  • udział w przemianie tłuszczy, węglowodanów i białek, ważne z procesie budowy mięśni.
  • utrzymanie systemu układu nerwowego - przenoszenie sygnałów z mózgu do tkanki mięśniowej, co jest istotne dla skurczu, koordynacji i wzrostu mięśni.
  • udział w przemianie żelaza, uczestniczenie w tworzeniu czerwonych ciałek krwi – im więcej, tym skuteczniej są dotlenione mięśnie
  • pobudzanie apetytu, ważne w budowie masy mięśniowej

Źródło: żywność pochodzenia zwierzęcego. Miejsce 9: Witamina B7: Biotyna: Funkcje witaminy B7:

  • udział w syntezie i rozkładzie tłuszczów, aminokwasów i węglowodanów, istotne z procesie budowy mięśni.
  • utrzymywanie i rozrost komórek, w tym mięśniowych
  • udział w syntezie glukozy – produkcja energii: wpływa na witalność i dobre samopoczucie
  • uczestniczy w procesie tworzenia hemoglobiny odpowiedzialnej za przenoszenie tlenu – natlenienie mięśni.

Kulturyści, którzy zjadają dużo surowego białka kurzego, narażeni są na niedobór biotyny, ponieważ białko jajka zawiera substancję „antyodżywczą” o nazwie: „AWIDYNA”. Awidyna łączy się z biotyną, co powoduję wyłączenie właściwości witaminy B7. Efekt: niedobór biotyny w organizmie. Źródło: orzechy włoskie, orzechy ziemne, migdały, pomidory, szpinak, złotko jaj, marchew, brązowy ryż. Miejsce 8: Witamina B2: Ryboflawina: Funkcje witaminy B2:

  • wielki udział w produkcji energii, potrzebnej również w czasie treningu.
  • udział w przemianie anabolicznej, związana z metabolizmem białek w budowie komórek (istnieje silny związek pomiędzy beztłuszczową masą ciała i ryboflawiną w diecie).
  • wpływ na odpowiednie wykorzystanie energii.

Źródło: drożdże, wątroba wieprzowa, , migdały, ser twarogowy, grzyby, szpinak, jajko, fasola, orzechy włoskie. Miejsce 7: Witamina A: Retinol Funkcje witaminy A:

  • uczestniczy w syntezie białek, główny proces wzrostu mięśni.
  • bierze udział w produkcji glikogenu- dominującego substratu energetycznego w intensywnych wysiłkach

Problemy z witaminą A: po pierwsze, popularne diety niskotłuszczowe są ubogie w tą witaminę. Po drugie, wytężona aktywność fizyczna zmniejsza poziom witaminy A w organizmie. Dlatego kulturyści muszą szczególnie uważać na spożycie witaminy A w trakcie treningów. Źródło: tran, wątroba każdej maści, olej z wątroby dorsza, marchew, natka pietruszki, masło śmietankowe, szpinak, żółtko jaj, dynia, ser żółty, pomidor. Miejsce 6: Witamina E: Tokoferol: Funkcje witaminy E:

  • ochrona błon komórek. Istotne, ponieważ wiele procesów metabolicznych zachodzących w organizmie, w tym regeneracji i wzrostu komórek mięśni, są zależne od prawidłowego funkcjonowania błon komórkowych.
  • udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek, wpływa na rozwój komórek mięśniowych
  • silny przeciwutleniacz, chroni komórki przed rodnikami, a więc komórka (również mięśniowa) może skupić się nie na ochronie tylko na procesach typu: naprawa i wzrost.

Źródło: olej sojowy, olej słonecznikowy, kiełki pszenne, migdały, olej lniany, orzechy włoskie i ziemne, sałata, oliwa, kapusta, szprotki, masło. Miejsca od pierwszego do piątego w II części artykułu.


Artykół bardzo fajny:) Brak witamin moze spowodowac naprawde niemile skutki wiec lepiej wiedziec takie rzeczy:) a Zestaw witamin w aptece nie jest drogi około 35 zł juz mozna kupic dobry mix witaminowy:)

Bardzo dobry artykuł, właśnie przerabiam witaminy na biologi to coś o tym wiem:)

Art.ok ale jak to się ma do teorii że niektórych witamin nie powinno się łączyć do suplementów typu "multi"?

i po co kupowac odzywki jak mozna samemu wyskoczyc do apteki i czasem kupic wszystko duzo taniej

Artykuł tak na dobrą sprawę to przepisany dział o witaminach z lepszej książki z biologii plus dwa słowa że w kulturystyce się przyda. Szkoda gadać.

dobry art

pokazaly ze te osoby ktore braly witaminy dodatkowo umieraja 2lata wczesniej niz te osoby ktore wydaly te pieniadze na ......cos innego :-)

Dobry art, myślałem, że źródła witamin w większej mierze to owoce, a tu niespodzianka ;]

artykuł nie tylko dla kulturystów,ciekawy.

bardzo ciekawie napisane ;) na pewno skorzystam

przyznam ze odkad łykam witaminy czuje sie o niebo lepiej :D mimo tego ze staram sie dostarcza wszystkiego co potrzebne z dieta,czasem trzeba wspomóc sie suplementem :D

mądre słowa. Trzeba stosować w praktyce.

dobry artykuł muszę zacząć brać takie witaminki:D

a kiedy ukarze sie 2 cześć??

z niecierpliwością czekam na drugą część:)

czyli trzeba się suplementować. w sumie tak bo teraz żywność nie zawsze jest super jakości i czasem warto wziąć trochę witamin

W takim razie witaminy już kupione:)

Więc widzę że moja strategia zdrowego żywienia nie była zła. Poza tym większość tych witamin dostarczałem sobie dodatkowo z suplementami diety mającymi poprawić stan skóry i oczu :)

Witaminki witaminki dla chłopczyka i dziewczynki... ha ha

A kiedy 2 część

ja czesto kupuje witaminy z olimpu dla sportowcow:D cenma dobra i efekty ekstra:D

Niedługo artykuły będą raz w miesiącu. Ten jest sprzed 2 tygodni. Ile można czytać jedną stronę. Brawa dla autorów za wysiłek

podoba mi się i to bardzo jeden z lepszych

Świetny i przydatny artykuł.

cenne rady

jeszcze witamina S

fajne

bardzo ciekawe, polecam.

interesujacy artykuł

spoko

Bardzo skrupulatny artykul. Bardzo fajny. Wiadomo co z czym sie je. :)

dużo istotnych i konkretnych info. warto przeczytać