Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

10 najważniejszych witamin dla kulturysty – część 2

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 3
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
10 najważniejszych witamin dla kulturysty – część 2
Rola witamin w funkcjonowaniu naszego ciała jest nieoceniona. Ich właściwości są bezsprzecznie dobroczynne dla wszystkich komórek naszego ciała, w tym mięśniowych. Każda osoba, która myśli o silnych i dużych mięśniach musi dbać o odpowiednie dawki witamin wskazane przez lekarzy i naukowców. Poznaj 10 najważniejszych witamin dla kulturysty – część 2!

Witaminy to substancję, które stanowią nikły procent wszystkich substancji dostarczanych organizmowi w pożywieniu. Jednak , jak w życiu, nie ilość tylko jakość się liczy. Walory witamin są odwrotnie proporcjonalne do dziennego zapotrzebowania ciała właśnie na te elementy. Na liście 10 najważniejszych witamin do tej pory umieszczone zostały: Miejsce 10: - witamina B12 – cyjanokobalaminę Miejsce 9: - witaminę B7 – biotynę Miejsce 8: - witaminę B2 – ryboflawinę Miejsce 7: - witaminę A – retinol Miejsce 6: - witaminę E – tokoferol Czas na następne, które zajęły na liście wyższe miejsca. Ranking witamin od 5 do 1 miejsca Miejsce 5: Witamina B3: Niacyna

Funkcje witaminy B3:

  • udział w blisko 60 procesów metabolicznych związanych z produkcją energii, dlatego zajmuje wysokie miejsce ze względu na kluczowe oddziaływanie w dostarczaniu „paliwa” w czasie treningu.
  • współdziała w syntezie i rozkładzie węglowodanów, lipidów i aminokwasów.

Wysiłek fizyczny powoduję, że poziom niacyny drastycznie maleje, tak więc ilość witaminy B3 należy sukcesywnie uzupełniać. Dobra wiadomość: w momentach niedoboru organizm potrafi sam produkować tą witaminę z podstawowego aminokwasu tryptofanu. To jedyna witamina z grupy B, którą organizm może samodzielnie tworzyć. Minus: ilość wyprodukowanej niacyny z tryptofanu jest niewielka, a głównym źródłem powinno być pożywienie. Źródło: drożdże, orzechy włoskie, orzechy ziemne, wątróbka, tuńczyk, drób, łosoś, pełne ziarno, migdały, soja.

Miejsce 4: Witaminy D: Kalcyferol Funkcje witaminy D:

  • odgrywa kluczową rolę w przyswajaniu wapnia - wapń jest niezbędny dla skurczu mięśni. Jeżeli odpowiednie zapasy wapnia nie są dostępne w mięśniach, pełny, twardy skurcz mięśnia nie jest możliwy. Oczywiście, wapń jest również potrzebny dla integralności kości, które muszą wspierać wzrost tkanki mięśniowej.
  • odgrywa kluczową rolę w przyswajaniu fosforu. Fosfor pomaga zapewnić szybkie, silne skurcze mięśni, które stanowią większość ruchów podczas treningu siłowego.

Źródło: tran, ryby, mleko, mąka pełnoziarniste, wątroba

Miejsce 3: Witamina B1: Tiamina Funkcje witaminy B1:

  • niezbędna do metabolizmu białek i wzrostu komórek, w tym mięśniowych.
  • udział w tworzeniu hemoglobiny- transportuje tlen w organizmie (zwłaszcza do pracujących mięśni). Transport tlenu ma decydujące znaczenie dla wyników sportowych - zwiększa możliwości podczas treningu, wysiłek może bardziej intensywny i dłuższy.

Tiamina, jest jedną z nielicznych witamin, która zwiększa wydajność fizyczną, w momencie uzupełnienia braków w organizmie. Uwaga: im cięższy trening, tym więcej tiaminy jest potrzebne. Źródło: drożdże, pestki słonecznika, kiełki pszenicy, groch - suche nasiona, orzechy pistacjowe, fasola - suche nasiona, szynka wieprzowa, kasza gryczana, mąka pełnoziarnista, orzechy laskowe, groszek, wątroba.

Miejsce 2: Witamina B6: pirydoksyna Funkcje witaminy B6:

  • udział w metabolizmie białek, ułatwia rozkład białka na aminokwasy – budulce dla mięśni.
  • usprawnienie wykorzystywania węglowodanów i tłuszczy, co wpływa na odpowiedni poziom energii.
  • umożliwia magazynowanie energii, tak potrzebnej podczas ćwiczeń.

Odpowiednie dostarczenia pirydoksyny jest ważne dla sprawności ciała. Zasada, którą powinien każdy znać. Im więcej białka (nawet w odżywkach) dostarczasz ciału, tym więcej należy dostarczać witaminy B6. Wówczas wydajność treningowa rośnie. Źródło: mięso, ryby, drób, jajka, mleko, drożdże, warzywa (kapusta, groszek zielony, kalafior, marchew, szpinak, ziemniaki, fasola), zboża (kiełki pszenicy), soja, orzeszki ziemne, orzechy włoskie, pestki dyni, pestki słonecznika, banany.

Zwycięzca: Miejsce 1: Witamina C: Kwas askorbinowy

Większość atletów nie zdaje sobie sprawy, jak ważny jest status witaminy C dla sukcesu sportowego. Badania naukowe wykazały, że odpowiednia dawka witaminy C w organizmie wykazuję szereg pozytywów. Funkcje witaminy C:

  • silny przeciwutleniacz, chroni komórki mięśniowe przed szkodliwością rodników, zwiększając tym samym odżywienie i wzrost komórek.
  • udział w metabolizmie białek, zwłaszcza tworzenie się kolagenu. Kolagen jest podstawowym składnikiem tkanki łącznej, która znajdują się kościach i mięśniach. Jeśli tkanka łączna nie jest zdrowa i silna, jak być powinny, ryzyko urazów znacznie się zwiększa.
  • pomaga we wchłanianiu żelaza. Żelazo jest konieczne w celu związania tlenu z hemoglobiną we krwi. Bez odpowiedniego transportu tlenu we krwi, mięśnie są pozbawione H2O, tym samym ich wydajność zostanie zakłócona.
  • pomaga w tworzeniu się i uwalnianiu hormonów steroidowych, w tym hormonu testosteronu.
  • najbardziej rozpuszczalna witamina w wodzie. Komórki mięśniowe składają się głównie z wody, czyli im więcej witaminy C w organizmie, tym więcej w mięśniach, która rozprasza się we krwi.

Źródło: Dzika róża suszona, Guava, Czarna porzeczka, Papryka czerwona, Brukselka, Papryka zielona, Kalafior, Szpinak, Truskawki, Poziomki, Papaja, Kiwi, Kapusta czerwona Istota i ważność dla ciała wszystkich wymienionych 10 witamin, powinna skłonić do przeanalizowania własnej diety. Należy się zastanowić, czy produkty, które zjadamy w czasie zwykłego dnia, są bogate w omawiane witaminy. To ważne dla mięśni i efektów sportowych. Można mieć najlepszą dietę na świecie pod względem kalorii, tłuszczów, węglowodanów, białka, jednak jeżeli dieta nie będzie uwzględniała witamin, to wyniki sportowe i tak i tak nie będą rewelacyjne. Na koniec: w dostarczaniu witamin organizmowi nie chodzi o ilość łykanych tabletek, tylko o selekcję i dobór odpowiednich produktów - cennych i bogatych w witaminy.


w organizmie kazda witamina si eprzyda:P napotrzebniejsze witaminy na silowni to z kategori B

dlatego dobrze zbilansowana dieta to podstawa !

Przydatne dla początkujących.

bardzo użyteczny art dla początkujących m.im takich jak ja wiec ja sporo sie dowiedziałem

dlugoterminiwe badania stytstyczne urzedu zdrowia na zachodzie pokazaly ze ofermy ktore vitaminy lykaja umieraja o 2 lata szybciej niz ci ktorzy wydali te pieniadze na inne radosci.... Prawdziwe zdrowie no nie? Panie grabowski...., Przede wszystkim kombinacja ACE.... jest na czarnej liscie o czym autor nie wspomnial......

...............Andernorts ist man zaghafter in der Formulierung, ähnlich in der Tendenz. Ende 2008 brach das amerikanische National Cancer Institute eine Studie mit 35.000 Teilnehmern überraschend ab. Sie hatten wahlweise Vitamin E oder den antioxidativen Mineralstoff Selen gegen Prostatakrebs genommen. Doch in der Vitamin-E-Gruppe fand man den gefürchteten Tumor sogar häufiger. Die Patienten, die Selen einnahmen, wurden dagegen häufiger zuckerkrank. Allerdings bietet die Fachliteratur, wie bei allen Vitamin- und Mineralstoffen, auch Widersprüchliches. Eine Studie fand keinen Einfluss von Selen auf die Gesundheit, eine andere einen positiven Effekt...... a tu przez google przetlumaczony tekst: Gdzie indziej, jednego waha się w składzie, w podobny trend. Koniec 2008 r., przerwał amerykańskiego National Cancer Institute ukończone studium z 35.000 uczestników z zaskoczenia. Zabrali albo witaminy E i selenu przeciwutleniacz mineralnych raka gruczołu krokowego. Ale w grupie witaminy E stwierdzono raka obawiali się częściej. Pacjentów, którzy brali selen, ale coraz częściej na cukrzycę. Jednak oferuje fachową literaturę, jak w przypadku wszystkich witamin i składników mineralnych, a nawet sprzeczne. Badania wykazały żadnego wpływu selenu na zdrowie, inne pozytywne skutki. zrodlo: -- LINK USUNIĘTY -- na zdrowie BodyBuilder! :-)

Tej witaminy to w kazdym suplemencie masakryczne ilosci.. Jakies skutki uboczne nadmiaru?

Po niemiecku!

Plussssz multiwitamina zawiera te wszystkie 10 witamin

nie ma to jak witamina c hehe

wit C jest grubo przereklamowana - w szczególnych przypadkach jak jakieś osłabienie czy coś to owszem ale niestety w zbyt dużych ilościach dla facetów nie jest wskazana bo powoduje ginekomastie zwłaszcza u tych którzy mają problemy z odkładaniem się tkanki tłuszczowej. B6 to jest podstawa w połączeniu z cynkiem i magnezem co daje tak zwane ZMA do tego A i E ale tylko razem z tłuszczami i nic więcej nie trzeba ... o wiele bardziej minerały są potrzebne jak witaminy ...

Wszystko to prawda ale czy zawiera cos czego nie wiemy?NIe ma nic praktycznego!!!!

No ciekawe info. C wymiata !

dobry artykuł

Warte przeczytania

warto poczytac i dowiedziec sie co do czego słuzy

w końcu 2 część :)

jakiej witaminy brakuje jak mi się robią takie białe kreski na paznokciach:>

Dobre pozdro

Na bank się przyda, ja osobiście jem witaminki i minerały Daily Formuła obecnie.

o tym ze witaminy z grupy B powinno sie przyjmowac rownoczesnie i najlepiej w zblizonych ilosciach, efekt ich dzialania jest wtedy synergiczny. Czyli ze najlepiej przyjmowac witamine jako B kompleks, jezeli mowimu o suplamentacji farmaceutycznej.

Miło się czyta i dużo informacji. Tak trzymać

dobrze, że wit. C występuje w tylu produktach ;)

przydatne

Świetne, nic dodać, nic ująć.

interesujące

DOBRY ART

A wydawałoby sie ze wit C jest malo wazna ;)

wiadomo było że rzeczy w/w są zdrowe, jednak szczerze mówiąc nie wiedziałem, , że np migdał to taka witamina itd , spoko 5

Skoro już mowa o witaminach, wiadomo, że warto się wspomagać i uzupełniać dietę, chociaż należy pamiętać, iż dieta to podstawa, bo same ćwiczenia i wspomagacze nie wystarczą. Ja właśnie odstawiłem leki, które mi nie pomagały, tak sadzę. Chcę kupić inne suplementy. Moglibyście coś polecić z tego sklepu? -- LINK USUNIĘTY -- Nie bardzo się orientuję. Byłbym wdzięczny.