Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

10 zasad siłacza

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
10 zasad siłacza
Aktywność siłowa wykorzystująca jako plac boju siłownię domową lub klub fitness może prowadzić do wymarzonych efektów. Wszystko jednak zależy od nas samych, a dokładnie rzecz ujmując od pewnych reguł kulturystyki, których należy przestrzegać. Na podstawie badań sportowych na grupie dziesiątek tysięcy osób ćwiczących owe reguły udało się ująć w 10 podpunktach, które śmiało można nazwać "przykazaniami każdego siłacza".

Dobre efekty w treningu kulturystycznym lub fitness można osiągnąć poprzez nauczenie się i spełnienie poniższych 10 zasad:

  1. Wiedza - merytoryczne przygotowanie się do ćwiczeń. Ćwiczenie siłowe przeznaczone są ludzi myślących, którzy znają podstawowe zasady anatomii, fizjologii i higieny żywienia. Uprawiając kulturystykę każdy powinien mieć jasno i wyraźnie sprecyzowany cel. Realizacja tego celu zależy od ambicji i wytrwałości w pokonywaniu poszczególnych etapów treningu. Należy sobie wyznaczyć cel perspektywiczny- na kilka lat i cel najbliższy- na kilka tygodni lub miesięcy. Jasno sprecyzowane cele w treningu wyzwalają dodatkową energię i witalność organizmu, pozwalają na ciągłe uzyskiwanie postępów. Jeśli po pewnym czasie ich nie ma, należy dokładnie przeanalizować swój program treningu, zmienić ćwiczenia, obciążenia itd. Dla myślącego kulturysty, mającego jasno wyznaczony cel, każdy trening powinien stanowić kolejne wyzwanie i etap w jego realizacji.
  2. Regularność trenowania. Każdy trening w zaplanowanym cyklu jest ważny. Nie wolno więc opuszczać żadnych zajęć bez dostatecznie wonnych powodów. Trzeba wciąż przezwyciężać swoje słabości, gdyż to kształtuje ambicję i upór, pozwala na wyzwalanie wciąż nowych zasobów energii.
  3. Ćwiczenie z partnerem o podobnej sprawności siłowej. Ćwiczenie wraz z kolegą poprawia jakość i efektywność treningu. Trenowanie z partnerem (najlepiej o podobnych cechach motorycznych) jest wielce przydatna, ponieważ jest ktoś kto może pomóc, zaasekurować, przygotować stanowisko ćwiczeń. jednym słowem poprawia się organizacja całego treningu.
  4. Atmosfera ćwiczeń. Jednostki treningowe powinny być prowadzone w optymalnych warunkach, oczywiście w miarę możliwości, Optymalne warunki to: miejsce ćwiczeń - czyste i przewietrzone, odpowiednie buty,wygodny strój, dużo sprzętu, który jest dobrze rozstawiony oraz atmosfera i towarzystwo, które ćwiczy.
  5. Dobór ćwiczeń. Nie zawsze ćwiczenia stosowane przez wielkich kulturystów, są wskazane dla każdego. Ćwiczenia należy dobierać zawsze do własnych potrzeb i możliwości, do celu sportowego oraz do możliwości sprzętowych. Prosta, jednak ważna reguła: na przyrost mięśni należy stosować ćwiczenia proste ruchowo z dużym obciążeniem. Z kolei w celu wyrzeźbienia mięśnia – więcej ćwiczeń zróżnicowanych z mniejszym obciążeniem
  6. Dobór serii i powtórzeń. Powtórzenia - składowa treningowa, powinna być zawsze dobrane do celu, jaki chce się osiągnąć. Ogólna zasada, na masę wykonuję się mniej powtórzeń i serii, na rzeźbę więcej.
  7. Dodatkowe napinanie mięśni. Zgodnie z teorią Weidera dodatkowe „suche” napinanie mięśni po wykonaniu zasadniczego ćwiczenia w znacznym stopniu przyspiesza rozwój mięśni. Stosowanie tej zasady np. po każdych trzech seriach pozwala na utrzymanie mięśni w stałej ciepłocie, doskonali ich samokontrolę i pozwala na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej.
  8. Koncentracja. Optymalne skupienie są na ćwiczeniach wpływa na naszą energię do ćwiczeń- wyzwala dodatkową moc i chęci do trenowania. Jak ognia należy unikać rozproszenie uwagi w czasie ćwiczeń - powoduję rozdrobnienie energii i zmniejszenie pracy wkładanej w trening.
  9. Odżywianie. Odżywianie w procesie treningowym odgrywa rolę nie mniejszą niż sam trening. Nie da się skutecznie poprawić płaszcza mięśniowego bez odpowiednio skomponowanej diety. Sposób odżywiania decyduje o tempie przyrostu masy mięśniowej lub o efektywności redukcji tkanki tłuszczowej. Drugi walor to zdrowie ćwiczącego, optymalna dieta zapewnienie ciału dopływu wszystkich składników pokarmowym, co niweluje ryzyko chorób i kontuzji podczas ćwiczeń.
  10. Wyciszenie potreningowe Jak stwierdzono na podstawie badań zmęczenie po intensywnym treningu powinno usuwać się stopniowo. Innymi słowy, po wyczerpujących ćwiczeniach należy wykonać kilka ćwiczeń o intensywności niskiej w celu rozluźnienia. Po treningu obowiązkowo należy wziąć prysznic, letni i zimny – w tej właśnie kolejności najszybciej usuwa się produkty zmęczenia. Przestrzeganie owych ogólnych zasad nie jest wielkim wyzwaniem. Wielu z nas nieświadomie korzysta z owych reguł, jednak aby sukces był łatwiej osiągalny nie wolno pomijać żadnego z podpunktów. 10 przykazań siłacza są esencją, która pozwoli cieszyć się siłownią.

Dobry artykuł, konkretów nie ma ale można co nie co zobrazować.

Artykuł na średnim poziomie jednak szkoda że ukazują się tak rzadko..

Taki dodatek, a ten obrazek wygląda jak zrobiony z Painta. Cóż nie narzekajmy już...

zawsze trzymanie się określonych zasad i procedur prowadzi do sukcesu, każdy powinien wybrać i opracować swój kodeks a na pewno mu pomoże

Artykuł ciekawy i pouczający !

Bardzo świetny artykuł. Te zasady powinny wisieć na drzwiach każdej siłowni:)

Dobre

dobry artykul;]

Nie ma tragedii, dobry artykul, jak kolega wyzej napisal Te zasady powinny wisiec na kazdych dzwiach silowni..

Jednymi słowy nic nowego dla obytych z siłownią dla początkujących naprawdę ważny artykuł do przestudiowania przemyślenia i wprowadzenia w życie jeśli chce się osiągnąć jakiekolwiek sukcesy Powodzenia

ale trzeba też grabi te zasady czasem zmieniać bo organizm się przyzwyczai i będzie stagnacja :P

Jak dla mnie bardzo ciekawy artykuł... ja bym dodał jeszcze punkt o motywacji i samozaparciu :)

Artykuł ciekawy i pouczający fajny

Wprowadzę sobie 7 :-)

chodzi mi o to żeby ten kodeks ustalał zasady a nie szablonowo ile i jak

Podoba mi sie ten kodeks!

To dekalog dla każdego trenującego. W zasadzie wypełniam te zasady, oprócz partnera treningowego.

trzeba wiedzieć co chcemy osiągnąć przez trening

lubie jak wszystko jest jasno i czytelnie podane,teraz tylko trening i cyce w gore.

Nawet dla tych z dłuższym stażem artykuł może być przydatny. Co jakicz czas warto wrócić do "korzeni"

w miare sie udaje ten dekalog przestrzegać

Ona jest bardzo ważna z tym że akurat ta strona pomaga sporemu gronu ludzi, zbiera zainteresowanych i pozwala na sledzenie postępów swoich jak i innych użytkowników

ciekawy artykuł. myślę, że będzie bardzo pomocny ;)

fajny artykul

Dobry artykuł... pozdrawiam

trzeba sie zabrac do roboty wedlug przykazan

wszystko ok tylko należy stosować się i przestrzegać ; jak to 10 przykazań

no artykuł dobry tylko pisza a tym co juz chyba kazdy wie;d pozdroo

nie każdy wie o tym co tam piszą ja wiedziałem mniej więcej połowę

zawsze warto sobie przypomniec te rady.

no to tylko trzeba je sobie wziąć do serca ;)

hehe zapamietam sobie te 10 zasad ;)

Nic nowego tu nie przeczytałem

Artykuł warty polecenia!!!

ciekawy artukuł :-)

...jeno tylko dobrze wygladać i zdrowym być TO CO? też mam się stosować do tych zasad?... ściśle wyznaczonego celu się trzymać a z niego nie zbaczać? ...odłożyć schaboszczaki do lodówki?

jeśli chcesz dobrze wyglądać to zapewne masz cel chociażby bycie zdrowym więc jak najbardziej trzymać się tych zasad powinieneś. co wcale nie oznacza odłożenie schaboszczaków a jedynie ich modyfikacja tak aby były zdrowsze :)

Super zasady, warto się zastosować.

ale tez i oczywiste

Dowiedziałem się czegoś nowego, artykuł przydatny :)

Bardzo dobra ale i oczywiste zasady. Trzeba o nich pamiętać

rzeczywiście ma to wszystko duży wpływ na trening... ;)

Najważniejsze to słuchać własnego organizmu i sygnałów jakie nam wysyła w reakcji na dany bodziec. Bo nie ma zasad, które byłyby idealne dla wszystkich. W miare upływu czasu trzeba zbierać własne doświadczenie;-)

oczywista oczywistosc :P

Takie 10 przykazań.

ciekawe

Zgadzam się z tym "dziesięciorgiem przykazań" ;D

zgadzam się, dobry i przydatny artykuł. ! :]

A Biblia dla kulturystów jest? hehe spoko artykuł.

ja nie ćwiczę z partnerem a i tak dobrze idzie :D z resztą się zgadzam :)

dobry artykuł

ciekawe

trzeba ekperymentowac az dojdziemy do celu

w wiekszości forum treningowych podobne art. są

suplementacja bo bez niej nie przezwyciezymy czesto naszych barier. odpoczynek-jest wazny,nie ma co sie zajeżdżać

pomysłowo wykonany artykuł i zawiera wartościowe informacje

fajnie ktos to spisal wszystko w 10 przykazan

Dobry artykuł przyda się !

z partnerem sie bardzo ciekawie cwiczy:D

dobry artykuł

racja oprócz wyżej wymienionych powinna znaleźc sie suplementacja, bez niej bardzo trudno osiagnąc narawde szybki przyrosty

poza ciezkim treningiem wazna jest odpowiednio dluga regeneracja ;))

dobry artykuł

Przydatne . Znowu się czegos człowiek dowiedział.

Wszystko krok po kroku... tak powinno być... ;]

byłem dwa razy na siłce i do tej pory nie wiedziałem o czymś takim, ale przydatne i od następnego treningu wezmę się za napinanie mięśni

Fajnie rozpisane:)

W sumie wszystkie punkty bardzo ważne:)

a kolejna zasada, często się chwalić jak silnym się jest, potem nie wypada nie być i motywacja rośnie do ćwiczeń

przykazania ;]

fajny art.

Dobre. Przyda sie

interesujące sprawy

dobry art

doby art

porządnie wyjaśniony temat

Celem osiągnięcia sukcesu... to musi być podstawa dyscypliny...... jak Tajowie mawiają krew, pot i łzy...

no pain no gain :)

Ważne jest by wiedzieć jak trenować i nie dać się podpuszczać koledze z którym się przyszło na trening. Kiedyś prawie dałbym się namówić na podniesienie nogami 120 kg ale na szczęście powstrzymał mnie zaawansowany klubowicz i ustawił mi ciężar 40 kg i pokazał jak mam to prawidłowo zrobić i w prawidłowy sposób nie dałem rady a wygłupiając się podniosłem 80 kg z tym że zaraz po tym ciężarze bolały mnie kości albo stawy nie wiem sam. Nadal z tym kolegą trenujemy w Saturn Fitness na Targówku i mimo że już dużo wiemy o trenowaniu to ciągle się uczymy i teraz to my powstrzymujemy innych przed takimi wygłupami :)