Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Jak ćwiczyć w czasie upałów?

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jak ćwiczyć w czasie upałów?
Panujące w czasie lata upały skutecznie uprzykrzają codzienne funkcjonowanie. Ciężko jest się zmotywować do codziennego funkcjonowania, a co dopiero do regularnego wykonywania treningów. Istnieją jednak proste rozwiązania, które pozwolą systematycznie ćwiczyć w czasie nawet największych upałów.

Wysoka temperatura bardzo negatywnie wpływa na ludzki organizm. Przede wszystkim w bardzo dużym stopniu obciąża mechanizmy odpowiedzialne za termoregulację, a więc utrzymanie optymalnej temperatury ciała. W efekcie, mimo braku większej aktywności fizycznej organizm się męczy. Jednym z tych mechanizmów jest pocenie się. Warto mieć na uwadze to, że wraz z potem usuwane są pierwiastki, między innymi sód i potas, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Poza odwodnieniem bardzo niebezpieczny jest również udar cieplny, do którego może doprowadzić długotrwała ekspozycja na wysoką temperaturę. Skoro sam upał jest tak niebezpieczny, to jak w takich warunkach wykonywać treningi?

Ćwicz wieczorem lub wcześnie rano

Aby uniknąć wysokiej temperatury i związanych z nią zagrożeń warto swoje treningi wykonywać wieczorem lub bardzo wcześnie rano. Dzięki temu uniknie się nadmiernej ekspozycji na bardzo wysoką temperaturę oraz promieniowanie słoneczne. Powyższe założenia powinny dotyczy przede wszystkim wszelkich aktywności fizycznych wykonywanych na świeżym powietrzu. Jeśli więc na dany dzień mamy zaplanowany trening biegowy, to wskazane jest jego zrealizowanie albo wcześnie rano, albo późnym wieczorem. Dzięki temu uniknie się największego natężenie promieniowania słonecznego oraz bardzo wysokiej temperatury. W efekcie taki trening będzie nie tylko bezpieczniejszy (w znacznym stopniu zmniejsza się ryzyko wystąpienia udaru cieplnego), ale również będzie charakteryzował się większą efektywnością.

Wybierz klimatyzowaną siłownię lub klub fitness

Coraz częściej siłownie oraz kluby fitness wyposażone są w klimatyzację lub różnego rodzaju nawiewy. Pozwala to w znacznym stopniu poprawić komfort wykonywanych w takich warunkach treningów. Wybierając klimatyzowany lokal nie musimy się martwić warunkami panującymi za oknem – niezależnie od nich trening wykonamy w przyjemnym chłodzie. Warto jednak pamiętać o negatywnym wpływie klimatyzacji na ludzki organizm. Przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach nie tylko osusza błony śluzowe dróg oddechowych, ale również może przyczynić się do zwiększenia zachorowalności, przede wszystkim na choroby układu oddechowego – ze względu na nagłe zmiany temperatur będące następstwem wyjścia z klimatyzowanego pomieszczenia na skwar panujący na dworze.

O czym należy pamiętać ćwicząc w czasie upałów

Jeśli nie ma się możliwości wykonywania treningów rano lub późnym wieczorem, a siłownia, do której się uczęszcza nie jest klimatyzowana, to należy pamiętać o kilku zasadach, których przestrzeganie jest niezbędne podczas treningów wykonywanych w czasie upałów. Przede wszystkim należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Ponadto wskazane jest dostosowanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Powinien on być nie tylko lekki i przewiewny, ale również musi zabezpieczać przed promieniowaniem słonecznym, zwłaszcza głowę. Warto również niekiedy zmodyfikować swój trening i zamiast, na przykład iść biegać wykonać trening pływacki.

Zdjęcie