Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Jak pozbyć się bólu pleców?

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 4
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Jak pozbyć się bólu pleców?
Życie bez sportu jest nie tylko puste i ubogie, ale przede wszystkim niezdrowe. Aktywność fizyczna poprawia zarówno jakość funkcjonowania naszego ciała jak i skutecznie ogranicza częstotliwość występowania różnego rodzaju dolegliwości bólowych, w tym przede wszystkim bólu pleców. Najskuteczniejszymi ćwiczeniami pomagającymi walczyć z bólem dolnego odcinka kręgosłupa są ćwiczenia rozciągające, wzmacniające i rozluźniające, które likwidują większość przyczyn i skutków bólu pleców.

Ponad połowa naszego społeczeństwa odczuwa nieprzyjemny stan bólowy lub sztywność w dolnym odcinku kręgosłupa. Anomalie bólowe w tym miejscu są charakterystyczne zarówno dla tzw. grupy leniuchów fizycznych, którzy nie są przyjacielsko nastawieni do aktywności ruchowej, jak i dla sportowców – tych prawdziwych i mniej prawdziwych. Przyczyn bólu kręgosłupa należy doszukiwać się w trybie życia oraz w braku aktywności fizycznej. Do najważniejszych przyczyn zaliczamy:

  • zesztywnienie, czyli zbyt długie przebywanie w określonej pozycji np. siedzenie na krześle.
  • przetrenowanie, czyli zbyt intensywna aktywność ruchowa powodująca zmęczenie materiału, w tym wypadku mięśni i wiązadeł
  • niedotrenowanie, czyli zbyt słaby płaszcz mięśniowy otaczający dolną część pleców, w tym wypadku osłabione mięśnie brzucha i grzbietu.
  • nieprawidłowa postawa ciała, która naraża ciało na uszkodzenia lub zaburzenia funkcjonowania układu kostnego, nerwowego, naczyniowego i tkanek miękkich.

Receptą na stany bólowe odcinka lędźwiowego pleców są ćwiczenia fizyczne bezpośrednio oddziałujące na struktury kręgosłupa. Trzy grupy ćwiczeń na bóle pleców:

1. Ćwiczenie rozciągające – są to wszelkiego rodzaju ćwiczenia wpływające na zwiększenie elastyczności i ruchomości kręgosłupa. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie sztywności odcinka lędźwiowego pleców poprzez rozciągnięcie wiązadeł. Przykładowe ćwiczenie: Wykonaj na ziemi klęk podparty( na kolanach), mocno wciągnij brzuch, wygnij plecy w "koci grzbiet", opuść głowę w dół. Cały czas mocno pchaj plecy do góry. Wytrzymaj w tej pozycji 1 min

2. Ćwiczenia wzmacniające – wszystkie ćwiczenia poprawiające siłę gorsetu mięśniowego wokół dolnego odcinka kręgosłupa. Ich głównym zadaniem jest wzmocnienie mięśni brzucha i grzbietu wpływających na odciążenie kręgosłupa w codziennych czynnościach. Przykładowe ćwiczenie: Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach, ręce połóż wzdłuż ciała z ugiętymi do góry dłońmi w nadgarstkach. Następnie lekko podnieś tułów, maksymalnie napinając mięśnie brzucha.

3. Ćwiczenia rozluźniające– każde ćwiczenie zmniejszające napięcia mięśni na skutek odpowiedniego ułożenia ciała lub wykonywania określonych ruchów. Ich głównym zadaniem jest rozluźnienie mięśni stycznych z kręgosłupem, które mogą powodować nierównowagę mięśniowa i ból. Przykładowe ćwiczenie: Stan w pozycji wyprostowanej w małym rozkroku, pochyl się do przodu, tak by kończyny górne swobodnie zwisały. Wykonuj wymachy kończyn górnych w prawo i w lewo, spowodowane rytmicznymi skrętami tułowia. Ćwiczenia na dolny odcinek kręgosłupa działają zarówno leczniczo, jak i profilaktycznie. To gra warta świeczki. Brak ruchu fizycznego powoduję jedynie osłabienie mięśni i wiązadeł lezących wokół kręgosłupa i przyczynia się do jego dewastowania. Nie należy zapominać, że każdy ruch wykonywany przez tułów powoduję oddziaływanie określonych sił na kręgosłup liczonych w kilogramach na centymetr kwadratowy. Zwykłe leżenie powoduję nacisk 35 kilogramów na centymetr kręgosłupa, poruszanie się w pozycji wyprostowanej – 85, a siedzenie bez oparcia – 190. Ludzki kręgosłup nie jest niezniszczalny, jednak odpowiednie ćwiczenia poprawią jego zdrowotność i wytrzymałość na ból. Regularne stosowanie ćwiczeń rozciągających, wzmacniających i rozluźniających wpłynie na pewno na zmniejszenie częstotliwości występowania bólu pleców. Ten końcowy efekt jest chyba wystarczającą zachętą do rozpoczęcia powyższych ćwiczeń.


Hmm daje do myślenia

Wiem co to znaczy - ból pleców - mam tak często, ale podobno jak boli to znaczy ze się zyję.

ja też mam tak że jak mnie strzeli to boli cały dzień ( nawet kilka dni). Dlaczego nie można wynaleźć tabletki na wszelaki ból

Ja mam czasami bóle po treningu - jak żle rozgrzeje

na ból pleców najlepszy ketanol w maści

plastry rozgrzewające, które podobno wpływają kojąco na miejsce, na które się przykleiło

mnie może nie bolą zbyt często, ale zawsze pomaga 1h na saunie, po tym przez kilka dni czuje się wprost jak nowo narodzony.

plasty sauna to działanie tymczasowe - wzmocnienie mięśnie pleców będzie skuteczniejszym rozwiązaniem bo zbuduję super pancerz ochronny dla lędzwi

trzeba stosować ćwiczenia:) mogą być pomocne czasem

cwiczenia bez ciężaru plus kilka dni odpoczynku,wspaniałą rzecza jest basen pomaga

bardzo czesto bol wystepuje pzrez glupote lepiej dac kilka kg mniej niz pozniej cierpiec

Też miałem bóle pleców, czasami przy każdym schyleniu się i poszedłem do neurologa to polecił mi kilka ćwiczeń rozgrzewających i wzmacniających oczywiście bez jakichkolwiek obciążeń i po 3 tygodniach codziennych (30min.)ćwiczeń ból prawie zniknął dopiero wtedy zacząłem treningi pleców na siłowni ale od bardzo małych ciężarów i jest git.

Ja nie mam. jedynie zakwasy.

dobry artykul pozd

miałem kiedys powazna kontuzje dolnego odcinka kregosłupa przez ,koci grzbiet",masaz,rehabilitacja,ketonal;-/ to mnie nauczyło szacunku do techniki treningu pleców,racja-lepiej mniejsze obciazenie a dokładna technika.

Dobry artykół ,to co tu napisane to prawda ja mam lekkie skrzywienie kręgosłupa i ciąglę od dłuższego stania nawet jeśli stoję 1 godzinę w jednym miejscu to odczuwam bół ale codzienne takie ćwiczenia koci grzbiet i jeszcze inne których u nie opisali zalecił mi lekaż i bule są mniejsze i rzadsze :) pozdrawiam.

iekawe

Przydatny artykuł akurat mnie plec boli

ciekawe ale mnie sie to nie tyczy mnie pledki nie bolą

dobry artykul

ciekawy art.. czesto bolał mnie bark.. i to chyba przez moja glupote.. ale lekarz i prawidlowo wykonywane cwiczenia pomogly:D

zaczynam dbać o plecy

ciekawe

dobry artykuł

Przydatne . Znowu się czegos człowiek dowiedział.

oO to jest to czego szukalem

NO faktycznie dobre

Mi wystarcza na ból pleców dobry i wygodny odpoczynek i jest git ;]

dobry artykuł..

zgadzam się. Warto ćwiczyć kręgosłup.

mnie czasami bolały plecy po tych cwiczeniach juz nie bolą

Dobry artykuł. Trzeba dbać o plecy;)

Ciekawy artykuł:)

Dobry art.

zdecydowanie dla mnie,bo mnie okrutnie plecy bola;/

Strasznie przydatny jak dla mnie artykuł. Ostatnio mam bóle pleców.. nie do wytrzymania. ! 5!

najlepiej pomaga masaż, zwłaszcza ładnym biustem:)

mnie nie bolą

Przyda się na przyszłość

interesujący art.

Mmm... Dobry i przydatny art. każdy z nas próbuje uporać się z bólami kręgosłupa

mięśnie brzucha pozostałe 10% to prostownik pleców.A lekarz zalecił mi pionizację (czyli de facto postawienie na nogi) 24 h po operacji. Ale miałem pietra. Dziś 6 lat po tym , łamie wszystkie zakazy, ale jak jestem na siłowni to na prostownik grzbietu nie żałuję czasu.

z głupoty nie dbałem o kręgosłup,a teraz mam za swoje, mój ortopeda dr Rafał z Nowej Huty, dał mi do myślenia. kurde, mówił, że jak tak dalej będę przesadzał z obciążaniem kręgosłupa to na starośc będę leżał jak kłoda. Masakra!

NAPEWNO SIE PRZYDA NIE RAZ

Krisuu trenowanie to nie wykańczanie organizmu. Nie wiem dlaczego jakoś tego nie pojąłeś, nie chodzi o doprowadzenie się do tragedii. Jak tego nie zrozumiesz to później nawet Twój ortopeda Ci nie pomoże

dobry artkuł!