Koncentrat białka serwatkowego – zastosowanie

Koncentrat białka serwatkowego – zastosowanie
Najchętniej i najczęściej kupowaną odżywką białkową jest koncentrat białka serwatkowego, występujący pod oznaczeniem WPC. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim cenie i prostej formule. Zapoznaj się z poniższym artykułem "Koncentrat białka serwatkowego - zastosowanie".

Koncentrat białka serwatkowego - zastosowanie - wprowadzenie

Na początku zwróćmy uwagę, że białko serwatkowe dostępne jest w trzech popularnych formach:
- koncentrat białka serwatkowego WPC – najmniej złożony, o zawartości około 80% białka, które występuje w towarzystwie węgli i tłuszczu; 130 kcal na porcję
- izolat białka serwatkowego WPI – nieco bardziej zaawansowane białko, w którym zminimalizowano ilość tłuszczu i węgli, co przyczynia się do zawartości 90% białka; 90 kcal na porcję
- hydrolizat białka serwatkowego WPH – najbardziej zaawansowana formuła niemalże całkowicie pozbawiona tłuszczu i węglowodanów, o zawartości białka w okolicy 100%; 115 kcal na porcję. 
Każda z tych odżywek powstała na bazie serwatki i należy do serwatkowych odżywek białkowych. Spożywane w proszku białko jest produktem pochodzenia zwierzęcego. Możemy mówić więc o bogatym aminogramie, w którym znajdziemy też aminokwasy egzogenne. Stosując koncentrat białka serwatkowego, uzupełniamy aminokwasy rozgałęzione BCAA w naszej diecie. Dodatkową informacją dla osób z nietolerancją laktozy jest fakt, że wiele produktów jest jej pozbawionych, a część z nich zawiera laktazę – enzym wspomagający jej trawienie. W odżywce białkowej, oprócz białka, węglowodanów i tłuszczu, znajdziemy też barwniki, zagęszczacze i substancje odpowiadające za wybrany przez nas smak.

Koncentrat białka serwatkowego - zastosowanie w diecie

Koncentrat białka serwatkowego warto włączyć do swojej diety jako dodatkowe źródło szybko przyswajającego się białka, które nie obciąży układu pokarmowego. Możliwość rozpuszczenia proszku w mleku, czy wodzie, pozwala na zastosowanie go w przeciągu kilku minut w drodze na siłownię bądź tuż po wyjściu z niej. Koncentrat białka serwatkowego w szczególności polecany jest w okresie około treningowym, kiedy potrzebujemy dostarczyć pełnowartościowe białko. Warto zwrócić uwagę, że możemy zastosować go także jako uzupełnienie posiłku, do którego nie dodaliśmy produktów o wystarczającej ilości białek. Miarkę suplementu możemy dodać choćby do omleta. Koncentrat białka serwatkowego wykazuje właściwości anaboliczne i antykataboliczne, nie powinien jednak stanowić podstawy diety, a jedynie jej uzupełnienie.

Koncentrat białka serwatkowego - dawkowanie 

Dawkowanie białka w proszku jest uzależnione od indywidualnego zapotrzebowania na ten makroskładnik oraz od tego ile białka uda Ci się dostarczyć wraz ze zjadanymi posiłkami. Białkiem serwatkowym uzupełniamy swoje niedobory. Zaleca się stosowanie dawek w okolicy 20 – 30 gramów koncentratu do trzech razy na dobę. Badania dowiodły, że około 20 gramów białka w posiłku maksymalizuje reakcje anaboliczne mięśni, zaś dodatkowe jego spożycie bardzo nieznacznie zmienia tę sytuację.

Koncentrat białka serwatkowego - jak stosować?

Koncentrat białka możesz stosować jako posiłek przedtreningowy, w którym zawarte białko i węglowodany pozwolą na zahamowanie procesów katabolicznych i dodadzą energii. Z kolei w towarzystwie masła orzechowego i owoców może okazać się doskonałym posiłkiem potreningowym, który w przypadku braku czasu, pozwoli na uzupełnienie makroskładników do regeneracji i odbudowy mięśni. Zazwyczaj białko rozpuszczamy w mleku bądź wodzie. Drugi wariant wybierany jest przez osoby, które dbają o zmniejszenie ilości kalorii w diecie. Dodając białko do posiłku, takiego jak owsianka, możesz zmienić jego smak, co cenione jest przede wszystkim przez osoby będące na diecie redukcyjnej. Przygotowując szejka, pamiętaj by mieścić się w przedziale 20 – 30 gramów białka, a spożytą wartość uwzględnić w dziennym bilansie.

Koncentrat białka serwatkowego - skutki uboczne 

Zawarte w produktach substancje słodzące odpowiedzialne za smak i niską kaloryczność produktu, mogą powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Osoby wrażliwe na substancje chemiczne, mogą odczuwać dyskomfort, a duże spożycie odżywki może spowodować biegunki bądź gazy. Dobór wysokiej jakości odżywki powinien zniwelować tego typu kłopoty.
Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Bądź pierwszy i podziel się swoją opinią!
Komentowanie w artykułach jest dostępne tylko dla użytkowników serwisu.
Zaloguj się aby dodać komentarz.

Profesjonalne
plany dietowo-treningowe

tylko krok dzieli Cię od wymarzonej sylwetki!

poprawa kondycji i samopoczucia

opieka trenerów i dietetyków

monitoring postępów