Sauna – odpoczynek dla mięśni

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Sauna – odpoczynek dla mięśni
Wielu sportowców nie wyobraża sobie odpoczynku po ciężkich treningach bez zabiegu odnowy biologicznej, jakim jest sauna. Dlatego wszyscy z nas, którzy chcą polepszać swoją sylwetkę, powinni również korzystać z pozytywnego wpływu sauny na regenerację mięśni i dobre samopoczucie.

Zabieg, jakiemu się poddajemy podczas pobytu w saunie polega na przegrzaniu ciała w wysokiej temperaturze i jego okresowym ochładzaniu zimną wodą. Sauna od lat należy do najpopularniejszych środków odnowy biologicznej stosowanych zarówno przez profesjonalnych sportowców, jak i osób uprawiających rekreacyjnie różne aktywności fizyczne. Korzyści dla mięśni Dzięki regularnemu stosowaniu sauny możemy zdecydowanie polepszyć efekty naszego treningu siłowego (procesy anaboliczne) lub wytrzymałościowego (szybsza regeneracja). Związane jest to z pozytywnymi procesami zachodzącymi w naszym organizmie podczas zabiegu, które powodują następujące korzyści:

  • przestrojenie organizmu w kierunku procesów anabolicznych poprzez stymulację zwiększonego wydzielania hormonu wzrostu oraz testosteronu,
  • redukcja bolesności występujących po treningu poprzez rozluźnienie naciągniętych mięśni oraz usprawnienie ruchomości stawowej,
  • pobudzenie układu nerwowego, które przyczynia się do wzrostu siły i szybkości skurczu mięśniowego,
  • przyspieszenie usuwania z mięśni produktów przemiany materii powstających podczas intensywnych wysiłków (kwas mlekowy).

Zdrowe ciało i umysł Oczywiście sauna nie tylko przeznaczona jest dla ludzi intensywnie uprawiających sport, stosuje się ją również w celach higieniczno-kosmetycznych oraz leczniczych. Przegrzanie ciała gorącym powietrzem wpływa pozytywnie na:

  • relaksację i lepsze samopoczucie poprzez zmniejszenie wydzielania kortyzolu („hormonu stresu”),
  • wzmocnienie układu odpornościowego (podwyższona temperatura ciała hamuje rozwój bakterii i wirusów),
  • oczyszczanie i zwiększenie ukrwienia (dotlenienie) skóry związane z przegrzaniem ciała i poceniem się, które powoduje odmłodzenie i wygładzenie cery,
  • pobudzenie przemiany materii.

Korzystać można z 3 rodzajów sauny, do których należą:

  • sauna sucha – temperatura 90-110°C, wilgotność 5-15%,
  • sauna mokra– temperatura 75-90°C, wilgotność 25-35%,
  • sauna parowa – temperatura 45-65°C, wilgotności dochodząca do 100%.

Zasady korzystania z sauny

  • przed rozpoczęciem sauny należy wziąć prysznic,
  • następnie dobrze się wytrzeć, ponieważ sucha skóra poci się szybciej,
  • po wyjściu z sauny schłodzić ciało zimną wodą,
  • przebywać w saunie nie dłużej niż 15 minut,
  • sesja w saunie powinna składać się z 2-3 wejść oddzielonych 5-10 minutowym wypoczynkiem,
  • po saunie należy uzupełnić płyny (woda mineralna, sok pomidorowy)
  • korzystać z sauny nie częściej niż 2 razy w tygodniu.

Uwzględnienie sauny w naszych planach treningowych spowoduje poprawienie wyników w uprawianych przez nas dyscyplinach sportu, a także zadba o zdrowie. Należy jednak pamiętać, aby korzystać z niej rozsądnie i zgodnie z regułami, w przeciwnym razie skutek może być odwrotny do zamierzonego.


To dobroczynny dodatek do regeneracji miesni,wprawdzie nie usuwa bólu ,jak reka odjął' ale poprawia samopoczucie,po saunie czuje sie lzejszy,wypoczety ale niemozna przeginac.

ja chodze na salne po treningu silowym i 10 min basenu,zazwyczaj moja sesja trwa 10 min,tak 4-5 razy w tygodniu,na wiecej nie mam czasu pozdro

nie mialem pojęcia,ze tam jest 110 stopni jakoś nie widze siebie w takich warukach

z tych trzech najlepsza jest sucha i w połączeniu z basenem maksymalny relaks po pracy super odpoczynek i siły na wieczór

dla mnie najlepszą regeneracją jest sen i pływanie w jeziorku :) pozdro

Że sauna korzystnie wpływa na nasze ciało wiadomo było juz od tysięcy lat tylko nadal nie każdego jeszcze na nią stać by mógł pozwolić sobie na regularne korzystanie z niej :(

Ja mam takie szczęście, że na uczelni mamy basen i saunę :P Więc korzystam, gdy tylko mam czas.

Ja ma ten plus, ze mieszkam w miejscowości obok uzdrowiska, wiec raz na 2 tygodnie, lub raz w tygodniu uderzam na saune, a później idę popływać, lub poleżeć w basenie i tak 3 cykle. Wtedy czuje się taki naładowany, a zarazem zmęczony. Jak przychodzie do domu, to tylko zjem i idę spać. Podobnie po treningach, przy sali mamy saune i tam po treningu uderzam i później prysznic i do domku. Nie ma nic lepszego. :)

tez bym chodził na saune ale u mnie w miejscowosci nie ma jej

ja jakos zyje bez sauny heh

o tak sauna to świetny sposob na odpoczynek mięśni

Ja mam na siłowni ,ale jakoś nie mam czasu i jak na razie udaje mi się przeżć bez :-)

a powinno się najpierw iśc na saunę, a później wskoczyć do basenu popływac, czy może na odwrót ? A może to w ogóle nie ma żadnego znaczenia proszę od odpowiedz :)

Raz w tygodniu bardzo wskazane

taa dobry jesteś najpierw sauna puzniej basen to niezły szok temperatur możesz przezyć Ja mam saune jak wejde do kibla w szkole, tak zadymione że da sie uwędzić,

Gdybym tylko miał możliwość pujścia na saunę, niestety muszę mieszkać tu gdzie mieszkam

ja mam ten plus ze w moim osrodku jest wszystko sauna parowa i sucha. Korzystam z kazdej i naprawde poprawia samopoczucie.Szkoda ze niektorzy nie moja tego sprawdzic :/ ale napewno wszystko przed Wami.

wlasnie chodzi o to zebys nagrzal cialo, oczyscil bo tak sie dzieje kiedy zaczynasz sie pocic, a wtedy wskoczyc pod zimna wode. Ja z regoly najpierw oplukuje sie zimna [prysznic] a pozniej ide schlodzic na basenie.

Absurd Panowie! Sauna nie podnosi poziomu testosteronu jak to niektórym naukowcom się wydaje, na ich opinie ma wpływ fakt iż obniża poziom stresu a zatem kortyzolu i prolaktyny więc powinien podwyższyć poziom T(poprzez uwalnianie Dopaminy) Jednak chciałbym zaznaczyć bardzo istotny fakt, przesiadywanie na saunie podnosi temperaturę całego ciała włącznie z jądrami co za tym idzie uszkadza nasze nasienie i obniża poziom testosteronu, bo jądra nie pracują i uszkadzają się(na szczęście nie na stałe) w temperaturze powyżej 35C. Dorzucę jeszcze jedną ciekawostkę, a mianowicie nawet bardzo obcisłe spodnie i bielizna może obniżyć naszą sprawność seksualną. Reasumując, sauna która nam ma pomagać w istocie przeszkadza w budowaniu mięśni i posiadaniu zdrowego potomstwa :) jest dobrym rozwiązaniem dla aktualnych ojców którym nie zależy zbytnio na rozwoju sylwetki. Post-Scriptum najlepszym sposobem na usunięcie zakwasów jest po solidnym treningu - ćwiczenie kardio w granicach 60%MT

sauna jest potrzebna przynajmniej mi przyzyczailem sie juz ze raz w tyg musze isc;]

zgadzam sie z tym artykulem. miesnie odpoczywaja rowniez podczas kompieli w goracej i lodowatej wodzie na przemian :D pozd

mysle ze umiarkowane korzystanie z sauny(jak z wszystkim)bedzie pomocne w regeneracji,do tego masaz i jest git.ale racja-nie mozna siedziec w saunie w kompielówkach czy stroju kompielowym,tylko recznik.

OSOBISCIE BARDZO POLECAM SAUNE

Też korzystam z sauny raz w tygodniu. Samopoczucie po saunie jest lepsze. Polecam

zgadzam sie sauna jest najlepsza dla mięśni...

Sprawdziłem to i naprawdę nie odczuwałem takich dużych zakwasów jak zwykle.

czy można na słane iść prosto po ćwiczeniach??

w piątek ide po raz pierwszy - ciekawe jak to będzie ;) mam nadzieje że troche sie wypoce i mięśnie odpoczną od treningu ;)

próbuję się wybrać do sauny już od jakiegoś czasu.. ale zawsze z marnym skutkiem.. mam nadzieje że w tym tygodniu mi się uda

Sauna dobra, a zamiast niej zwykły prysznic ze zmianą wody z ciepłej na zimną, itd.;]

no fakt sauna wiele dobrego wnosi w nasz organizm

pomaga na zakwasy? czasem mam takie ze wytrzymać się nie da, jeśli ktoś zna dobry sposób na zakwasy to proszę o wiadomość:)

chętnie bym wypróbował ale niestety nie mam dostępu do sauny a szkoda

zaluje, ze nie mam aktualnie mozliwosci, ale mialem okazje korzystac i zaj...sta sprawa :)

fajna rzecz -sauna- milusio i cieplusio ;) i jeszcze zdrowo

Zimą chodzę raz na tydzień, 15-20 minut i do zimnej wody. Wspaniałe, nie tylko dla mięśni ale też dla oczyszczenia organizmu z toksyn.

zgadzam się, dobry i przydatny artykuł. ! :]

niezła sprawa polecam

dobry artykuł

Ciekawy artykuł :)

ciekawy artykul

nigdy nie miałem okazji skorzystac z sauny po trenigu ale bede musiał zacząc...

ciekawy art

kurcze sauna to fajna rzecz mozna sie dobrze wypocic :) polecam wszystkim

fajna rzecz

ciekawy art

Właśnie niedawno byłam w saunie i polecam ją każdemu kto nie ma problemów z sercem i krążeniem.

dobra rzecz

właśnie szukałem sposobu na z regenerowanie moich kolan i nóg po wysiłku i znalazłem odpowiedz słana

w tym samym budynku co siłownia mam saune, trza sie beddzie przejsc ;]

Chodzę czasami. U nas nie ma. Dobra sprawa wypocić się w saunie.

dobry artykuł

Przydatne . Znowu się czegos człowiek dowiedział.

Sauna jest po prostu zbawieniem po ciężkim treningu ;]

jutro sie wybieram:D

relax dla ciala:P i oczywiscie zdrowe dla ciala;P

po ciężkich treningach to aż się nie chce z niej wychodzić:P

Dobry art.

musze skorzystac :)

opcja sauny z zamienieniem się z panem na zdjęciu ilustrującym ten art przemawia do mnie

niektórzy mówią, że sauna zrozluźnia mięśnie przez co potem nie rosną:P chyba mit jakiś dziwny

wątpie czy sauna pomoze jakos specjalnie

to jest to POLECAM

Saunę można oczywiście stosować jako część procesu regeneracji organizmu po treningu. Należy jednak umiejętnie dawkować saunę, w zależności od rodzaju uprawianego sportu, szczególnie w przypadku sportów siłowych i wytrzymałościowych. Po wizycie na siłowni powinno się powstrzymać od saunowania przez okres do kilkunastu godzin. Przyspieszona regeneracja i rozluźnienie mięśni może osłabić działanie treningu poprzez skrócenie fazy superkompensacji. Najlepiej jest wybrać się do sauny w dzień pomiędzy treningami, albo wtedy kiedy planujemy lżejsze obciążenia. Więcej na www.morsowanie.info/sauna