Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Sen – doskonała forma regeneracji

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Sen – doskonała forma regeneracji
Większość systematycznie ćwiczących osób, dążąc do osiągnięcia wyznaczonego sobie celu treningowego skupia się przede wszystkim na wykonywaniu zaplanowanych treningów. Niektórzy realizowane przez siebie ćwiczenia uzupełniają planem diety, czy też wspomagają się suplementacją. Niestety niewiele osób jest świadomych tego, że same treningi nie gwarantują osiągnięcia sukcesu. Równie ważna jest regeneracja, której kwintesencją dla ludzkiego organizmu jest sen.

Większość ludzi śpi zdecydowanie za krótko. Niestety sam zaliczam się do tego grona. Uświadomiłem to sobie jednak dopiero w momencie, gdy koleżanka powiedziała mi ile godzin przeznacza na sen. Czy efekty odpowiedniej dawki snu są u niej widoczne? Oczywiście! Przez cały dzień, nawet bardzo intensywny pod względem wykonywanej aktywności fizycznej, tryska energią, a figury może jej pozazdrościć niejedna instruktorka fitness.

Ile należy spać?

Na podstawie przeprowadzonych badań naukowych ustalono, iż optymalna długość snu mieście się w zakresie od 6 do ponad 9 godzin. Należy jednak przy tym pamiętać, że wartości skrajne, to jest 6 i ponad 9 godzin dotyczą tylko niewielkiego odsetka ludzi. Przeciętny człowiek powinien przeznaczać na sen od 7 do 9 godzin.

Co się dzieje w czasie snu?

Sen jest niezwykle skomplikowanym zjawiskiem, które w pełni nie zostało jeszcze poznane. Dlatego też skupię się na zachodzących w czasie jego trwania mechanizmach, które w największym stopniu wpływają na efektywność procesu treningowego. Będą one dotyczyły przede wszystkim układu mięśniowego oraz zmian zachodzących w stężeniu niektórych hormonów.

Sen a mięśnie

W czasie snu pracują tylko mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie podstawowych procesów życiowych. Z tego też względu zmniejsza się ilość substancji energetycznych, które muszą być dostarczone do pracujących mięśni. Zaistniała sytuacja pozwala zwiększyć dopływ substratów budulcowych (aminokwasów) oraz energii do uszkodzonych w czasie wykonywania przede wszystkim ćwiczeń siłowych mięśni. Dostarczenie odpowiedniej ilości tych składników jest niezbędne do prawidłowego przebiegu zachodzących w mięśniach procesów anabolicznych. Również brak aktywności uszkodzonych mięśni przyczynia się do ich lepszej odbudowy.

Śpij, bo nie urośniesz

Zapewne każdy z nas nie raz usłyszał od swoich rodziców zwrot „idź już spać, bo nie urośniesz”. Mimo, iż jego celem w większości przypadków była próba zagonienia nas do łóżka, to jednak zawiera on w sobie cząstkę prawdy. Z czego to wynika? Mianowicie sen jest jednym z czynników przyczyniających się do zwiększonego wydzielania hormonu wzrostu. Hormon ten odpowiada między innymi za wzrost masy mięśniowej. Ponadto przyczynia się on również do wytwarzania insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-I, który w istotnym stopniu zwiększa transport aminokwasów do mięśni oraz syntezę białek.

Niezbędny sen

Wymienione wyżej zmiany, to nie jedyne zjawiska zachodzące w ludzkim organizmie podczas snu. Należy również wspomnieć o odpoczynku i regeneracji obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego. Ponadto, gdy jesteśmy wyspani i wypoczęci nasz komfort psychiczny jest zdecydowanie większy. Dlatego też należy pamiętać o odpowiedniej dawce snu.

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj