Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Snowboard – przyjemne z pożytecznym

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Snowboard – przyjemne z pożytecznym
Zima to pora roku, w której zdecydowana większość osób ogranicza swoją aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Niskie temperatury, śnieg i wiatr skutecznie zniechęcają do wystawienia nosa na zewnątrz z ciepłego domu. Tylko niewiele osób kontynuuje swoje systematyczne treningi na dworze. Dla większości osób jazda na desce kojarzy się przede wszystkim z przyjemnym szusowaniem po stoku. Warto jednak pamiętać, że jest to aktywność fizyczna, która poprawia stan zdrowia naszego organizmu oraz usprawnia jego funkcjonowanie.

Snowboard – przyjemne z pożytecznym - wprowadzenie

Szacuje się, że w Polsce od 3 do nawet 5 milionów osób uprawia narciarstwo – jest to najpopularniejszy sport zimowy Polaków. Pod pojęciem narciarstwa rozumiemy zarówno jazdę na nartach, jak i na snowboardzie. Większość osób postrzega jazdę na snowboardzie w kategorii przyjemnego spędzenia czasu, nie zwracając szczególnej uwagi na prozdrowotny aspekt uprawiania tej dyscypliny sportu. Szkoda, gdyż narciarstwo w bardzo pozytywny sposób wpływa na ludzki organizm.

Snowboard – krótka historia

Snowboard wywodzi się z USA, gdzie pierwsze modele desek snowboardowych powstały na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Za prekursora obecnych desek snowboardowych uznaje się jednak Tomasa Simsa, który swój model snowboardu stworzył w 1977 roku. Z kilkoma modyfikacjami jest on w użyciu do dziś. Międzynarodowa Federacja Snowboardu powstała już w 1990 roku, jednak w kolejnych latach jej obowiązki przejmował FIS (Fédération Internationale de Ski), co w efekcie doprowadziło do zakończenia jej działalności w 2002 roku. Snowboard zadebiutował na Igrzyskach Olimpijskich w 1998 roku w Nagano. Z kolei pierwsze Mistrzostwa Świata w snowboardzie miały miejsce w 1996 roku w Lienz w Austrii.

Co angażuje snowboard?

Snowboard bardzo wszechstronnie angażuje ludzki organizm. Utrzymanie prawidłowej pozycji ciała wymaga intensywnej pracy mięśni nóg i tułowia. Podczas jazdy na snowboardzie dominują przede wszystkim skurcze izotoniczne. Praca dynamiczna mięśni (skurcze auksotoniczne) stanowią jedynie niewielką część wszystkich skurczy. W snowboardzie, w zależności od posiadanych umiejętności, rodzaju śniegu oraz ukształtowania terenu, mogą dominować przemiany energetyczne tlenowe lub beztlenowe. Ponadto im większe umiejętności posiada ćwiczący, tym z większą intensywnością może ćwiczyć. Zakłada się również, że w snowboardzie pobudzenie organizmu może osiągać nawet 60-70%.

Zmiany w organizmie

Snowboard jako dyscyplina sportu uprawiana nawet rekreacyjnie, w niezwykle pozytywny sposób wpływa na ludzki organizm. Zmiany dotyczą zarówno aparatu ruchu, jak i układów krążeniowego i oddechowego. Ponadto jazda na snowboardzie i bezpośrednie obcowanie z przyrodą poprawia nastrój i sprzyja powstawaniu endorfin – hormonów szczęścia. Na podstawie przeprowadzonych badań, w grupie uprawiającej snowboard rekreacyjnie zaobserwowano wzrost poboru tlenu oraz zwiększenie mocy tlenowej organizmu. Świadczy to o poprawie zdolności wytrzymałościowych oraz krążeniowo-oddechowych ustroju.

Środowisko treningowe

Z racji tego, że zjazd na desce snowboardowej wymaga dużego nachylenia terenu, uprawia się je przede wszystkim w górach. Pobyt w górach, poza pięknymi widokami, dostarcza ludzkiemu organizmowi również obniżoną ilość tlenu we wdychanym powietrzu, co w efekcie prowadzi do powstania tak zwanej hipoksji. Powyższe zjawisko jest jednym z czynników wpływającym pośrednio na poprawę wytrzymałości organizmu.

Warto szusować

Nikt wyjeżdżający w góry „na dechę”, czy też jadący wyciągiem na szczyt nie traktuje jazdy na snowboardzie jako obowiązku lub męczącego treningu. Jednak snowboard, jak wynika z przytoczonych wyżej informacji, stanowi doskonały i co najważniejsze przyjemny rodzaj treningu, skutecznie poprawiający funkcjonowanie naszego organizmu. Warto więc dla własnego zdrowia wybrać się w góry poszusować po ośnieżonych stokach.

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj