Sprawdź, jak ćwiczyć na urlopie

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Sprawdź, jak ćwiczyć na urlopie
Zbliża się lato – pora roku, w czasie której zdecydowana większość osób decyduje się wykorzystać swoje dni wolne i wyjechać na urlop. Jednak co zrobić, aby nie stracić już uzyskanych, dzięki ciężkiej pracy i dużemu wysiłkowi, efektów, a w miejscu wakacyjnego wypoczynku nie ma siłowni? W takiej sytuacji warto skorzystać z kilku uniwersalnych ćwiczeń, które można wykonywać w praktycznie każdych warunkach.

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że nawet krótka przerwa od systematycznego wykonywania treningów może przynieść ogromne szkody. Już klika dni bez jakiejkolwiek aktywności fizycznej prowadzi do spadku masy mięśniowej. Ponadto, brak regularnego realizowania ćwiczeń siłowych prowadzi również do zmniejszenia się ilości mitochondriów w komórkach mięśniowych, a także obniżenia zdolności mięśni do wychwytywania glukozy z krwi. Przerwanie systematycznego wykonywania treningów prowadzi również do negatywnych zmian w obrębie układu krwionośnego – między innymi dochodzi do zmniejszenia się objętości wyrzutowej serca oraz wzrostu tętna spoczynkowego, a także układu oddechowego – zmniejsza się maksymalna zdolność pobierania tlenu przez organizm (VO2 max). Warto jednak mieć na uwadze to, iż nie są to jedyne negatywne zmiany, do których dochodzi w organizmie po zaprzestaniu wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Co zabrać ze sobą na urlop?

Najczęstszą przyczyną niewykonywania ćwiczeń fizycznych w czasie urlopu jest brak sprzętu treningowego. Warto jednak mieć na uwadze to, iż istnieją przyrządy treningowe, które zajmują bardzo mało miejsca, a które są na tyle wszechstronne, że przy ich pomocy można bodźcować praktycznie wszystkie części ciała. Takim sprzętem treningowym są między innymi sztangielki ze zmiennym obciążeniem. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy nie możemy zabrać ze sobą sztangielek ze zmiennym obciążeniem, na przykład ze względu na to, że lecimy na wakacje za granicę i taki sprzęt treningowy nie wmieści się do bagażu? Idealnym rozwiązaniem w takim wypadku są taśmy elastyczne lub ekspander. Zajmują one niewiele miejsca, są lekkie, a mimo to przy ich pomocy można bodźcować wiele grup mięśniowych, a co najważniejsze wykonać skuteczny trening. Jednak jak ćwiczyć na urlopie, w sytuacji, gdy nie mamy możliwości zabrania ze sobą żadnego z powyższych przyrządów treningowych?

Jak ćwiczyć, gdy sprzętu brak?

W takiej sytuacji warto pamiętać o tym, że specyficzny ‘sprzęt treningowy’ jest zawsze z nami – doskonałym obciążeniem treningowym jest ciężar własnego ciała. Wykorzystując masę swojego ciała można wykonać trening angażujący praktycznie całe ciało. Przykładowymi ćwiczeniami, w których można wykorzystać ciężar ciała są tak bardzo popularne ‘pompki’, ‘brzuszki’ oraz przysiady. Warto pamiętać o tym, że każde z tych ćwiczeń posiada liczne modyfikacje, dzięki którym w znacznym stopniu zwiększa się zakres ich oddziaływania – możliwe jest bodźcowanie większej ilości mięśni. W ramach urozmaicenia treningów wykonywanych na urlopie, a także skróceniu czasu ich trwania, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej intensywności, można zastosować metodę obwodową, w której przerwy pomiędzy poszczególnymi seriami i ćwiczeniami zostaną ograniczone do minimum (czas trwania przerwy będzie wynosił jedynie tyle czasu, ile będzie potrzeba do zmiany pozycji) – powstanie tak zwany trening strumieniowy.

Warto ćwiczyć na urlopie!

Czy warto zaprzepaścić setki godzin poświęcone na treningi i włożony w nie wysiłek, a także liczne wyrzeczenia na kilkanaście dni spędzonych tylko i wyłącznie na leżeniu brzuchem do góry oraz obżeraniu się i piciu? Zdecydowanie nie! Stąd też należy pamiętać o tym, aby nawet na urlopie, choć trochę czasu poświęcić na systematyczne treningi. Nie trzeba od razu połowy urlopu spędzać na siłowni, ale raz na dwa-trzy dni zdecydowanie warto poćwiczyć.

Zdjęcie