Trening na basenie – techniki pływania

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Trening na basenie – techniki pływania
Pływanie jest świetnym sposobem na budowę mięśni i utratę zbędnego tłuszczu. Istnieje wiele stylów pływania, więc każdy może znaleźć coś dla siebie. Spędzanie czasu w basenie to nie tylko ćwiczenia. To także odprężenie dla naszego ciała i głowy. Co jeszcze daje trening na basenie?

Jak nauczyć się pływać?

Pływanie jest dobre dla zdrowia dzieci, dlatego już w najmłodszych klasach prowadzone są zajęcia wychowania fizycznego na basenie. Dziecko szybko odnajduje się w wodzie. Również dorośli, którzy wcześniej nie chcieli lub nie mieli okazji nauczyć się pływać, mogą to zrobić szybko i przyjemnie. Dlaczego warto nauczyć się pływać? Od czego zacząć trening w basenie?

  • Naukę pływania należy zacząć od spokojnego oswajania się z wodą. Ważne jest by mieć okulary do pływania, aby woda nie dostawała się do oczu (co może zniechęcić do treningu na basenie). Możecie też zanurkować, by nauczyć się ćwiczyć swój oddech. Kiedy znajdujemy się nad wodą, musimy szybko zaczerpnąć powietrza. Następnie kiedy znów się zanurzymy, musimy je stopniowo wypuszczać - najlepiej na zmianę ustami i nosem.
  • Kiedy już opanujemy oddech, możemy przejść do następnego kroku, czyli do utrzymywania się na wodzie.
  • Potem możemy przejść na głęboki basen, czyli taki, gdzie nie czujemy dna i skupić się bardziej na technice pływania.

Techniki pływackie

Istnieje pięć podstawowych technik pływania: kraul, styl klasyczny (żabka), styl grzbietowy, motylkowy i piesek.

Kraul

Kraul jest najszybszym ze wszystkich stylów pływackich. Jest również jednym z najtrudniejszych do nauczenia – trzeba bowiem perfekcyjnie opanować płaskie ułożenie ciała i odpowiednią pracę ramion. W zawodach pływackich uczestnicy najczęściej wybierają właśnie kraul. W tym stylu ważna jest także synchronizacja oddechu z ruchem ramion, co jest także dosyć trudne do opanowania.

Żabka - styl klasyczny

Kolejną techniką jest żabka, czyli styl klasyczny. Jest on również najpopularniejszą techniką pływacką. Niestety w tym stylu jest popełniane także dużo błędów. W prawidłowej żabce trzeba zanurzać i wynurzać głowę z wody, a niektórzy często trzymają głowę cały czas nad wodą. Jest to złe dla naszego kręgosłupa i kręgów szyjnych - powinniśmy tego unikać.

Styl grzbietowy - pływanie na plecach

Następną techniką styl grzbietowy, czyli pływanie na plecach. Ta technika jest zalecana osobom mającym problemy z kręgosłupem. Mniej go obciąża i ma dobry wpływ na jego wzmocnienie. Nie trzeba również zanurzać twarzy pod wodę i można sobie spokojnie oddychać.

Styl motylkowy - delfin

Styl motylkowy, czyli delfin, to kolejny styl pływacki. Jest on trudny i wymaga dużych umiejętności. Polega na tym, że gdy głowa jest na dole, to biodra idą do góry i tak na zmianę, co powoduje przesuwanie się ciała do przodu.

Piesek

Ostatnią znaną techniką pływacką jest piesek. Większość dzieci pływa tym sposobem, ponieważ jest on najprostszy. Jest on najłatwiejszy, jednak płynie się bardzo wolno.

Styl dowolny i zmienny

W pływaniu istnieje także podział na styl dowolny i zmienny. Styl dowolny polega na tym, że zawodnik może płynąć takim sposobem jakim chce. Większość jednak wybiera kraul, z powodu tego, że jest najszybszy. Styl zmienny polega na tym, że zawodnicy pływają na zmianę stylem motylkowym, grzbietowym, klasycznym i dowolnym.

Pływanie a trening siłowy

Trzeba też pamiętać, że podobnie jak w treningu siłowym, trening na basenie powinna poprzedzić rozgrzewka. Możemy wykonać na brzegu kilka wymachów rękami, skłonów, przysiadów czy pajacyków. Podobnie jest z rozciąganiem i rolowaniem po basenie.

Trening w wodzie nie powinien wykluczyć treningu na siłowni. Jest on równie ważny, ponieważ pomaga w rozwijaniu mięśni, na których nie skupiamy się podczas pływania. Najważniejszą partią mięśni pływaka są plecy. Możemy je ćwiczyć na przykład podczas ściągania linki górnego wyciągu, z szerokim uchwytem. Ogromną rolę odgrywa także praca nad klatką piersiową, barkami, tricepsem i bicepsem oraz nogami.

  • Aby wzmocnić klatkę piersiową i ramiona, możemy ćwiczyć wyciskając sztangę.
  • Trening nóg można wykonać na przykład z użyciem maszyny, w której musimy prostować i uginać obie nogi, naprzemiennie.
  • Można też wykonywać brzuszki i pompki. Na siłowni jest wiele maszyn, które pomogą Wam rozwinąć poszczególne mięśnie.