Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Trzymaj ciepło

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Trzymaj ciepło
Zbliża się zima – pora roku, która charakteryzuje się najniższymi temperaturami. Wiele osób nie przejmuje się panującymi warunkami atmosferycznymi i sumiennie wykonuje treningi w terenie. Niestety wśród tych osób można spotkać jednostki, które na treningi wykonywane na dworze zakładają nieodpowiedni, niezapewniający optymalnej temperatury ciała ubiór. Jest to niewskazane, gdyż wbrew obiegowej opinii organizm nie rozgrzeje się podczas ćwiczeń. Poniżej przedstawiamy artykuł "Trzymaj ciepło".

Człowiek jest istotą stałocieplną. Oznacza to, że utrzymuje stałą temperaturę ciała (ciepłotę ciała) niezależnie od temperatury środowiska, w którym przebywa. Temperatura ciała człowieka waha się nieznacznie w ciągu doby, jednakże wahania te nie przekraczają 1 stopnia Celsjusza. Stałocieplność pozwala na zachowanie aktywności zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach otoczenia. Utrzymanie stałej temperatury ciała, mimo swoich pozytywnych aspektów, posiada również wadę – wymaga od organizmu znacznych pokładów energii.

Regulacja temperatury

Pomiaru temperatury ciała oraz otoczenia dokonują tak zwane termoreceptory obwodowe. Są one zlokalizowane przede wszystkim w skórze. Termoreceptory obwodowe dzieli się na receptory ciepła i zimna. Co ciekawe to właśnie receptorów zimna jest więcej. Za regulowanie temperatury organizmu odpowiada dwuczęściowy ośrodek termoregulacji znajdujący się w podwzgórzu. W przedniej części podwzgórza zlokalizowany jest ośrodek eliminacji ciepła z ustroju, natomiast w tylnej, cześć układu odpowiedzialna za zachowanie ciepła. Regulacja temperatury ciała opiera się na wykrywaniu odstępstw od prawidłowej temperatury (wynoszącej około 37 stopni Celsjusza), przekazywaniu informacji o zdiagnozowanych różnicach do ośrodkowego mechanizmu termoregulacji, a następnie na wysyłaniu odpowiednich bodźców do efektorów. Efektorami termoregulacji są u człowieka między innymi: układ krążenia, gruczoły potowe, mięśnie szkieletowe, tkanka tłuszczowa, wątroba, a także niektóre hormony.

Reakcja organizmu na zimno

U człowieka poddanego działaniu niskich temperatur dochodzi do wielu istotnych zmian. Podstawową reakcją obronną organizmu na zimno jest zwężenie naczyń krwionośnych skóry. Pozwala to zmniejszyć różnicę temperatury między powierzchnią skóry, a otoczeniem. Kolejnym etapem ochrony organizmu przed niską temperaturą jest tak zwane drżenie mięśniowe. Dotyczy ono wszystkich mięśni szkieletowych wrażliwych na rozciąganie. Ciepło wytwarzane poprzez tę metodę termoregulacji może przekraczać tempo podstawowej przemiany materii nawet 4-5,5 razy. Drżenie mięśniowe charakteryzuje się niskim współczynnikiem pracy użytecznej – większość zużytej energii (ATP) zamieniania jest na ciepło.

Wykorzystanie energii

Energia (ATP – adenozynotrifosforan) wytwarzana jest w ludzkim organizmie na drodze utleniania substratów energetycznych – węglowodanów, tłuszczów i białek (tłuszcze i białka wykorzystywane są jedynie w warunkach tlenowych). Mogłoby się wydawać, że całe, lub prawie całe, powstałe w mięśniach ATP wykorzystywane jest do wykonywania przez nie ruchów. Niestety ludzki organizm zaledwie 20-25% powstałej w mięśniach energii przekształca w pracę zewnętrzną (skurcze). Pozostała energia (75-80%) zamieniania jest na ciepło niezbędne do utrzymania prawidłowej temperatury ciała człowieka. Ciepło powstałe w pracujących mięśniach rozprzestrzeniane jest po całym organizmie przez krew.

Dobierz strój do temperatury

Przy doborze stroju do treningu nie powinniśmy kierować się tylko i wyłącznie wygodą i panującą modą, ale również temperaturą otoczenia, w którym będziemy wykonywali trening. Ubranie niedopasowane do panujących warunków atmosferycznych/temperatury otocznia (wychładzające organizm) prowadzi do sytuacji, w której organizm przekształca więcej, niż w optymalnych warunkach cieplnych, syntetyzowanej energii (ATP) na ciepło. Ćwiczenia wykonywane w takiej sytuacji charakteryzują się dużo mniejszą efektywnością. Ponadto należy pamiętać, że wychłodzenie organizmu może przyczynić się do choroby.

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj