Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Wykorzystanie wyobraźni w sporcie – trening wyobrażeniowy

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 52
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Wykorzystanie wyobraźni w sporcie – trening wyobrażeniowy
Coraz częściej można usłyszeć w telewizji lub przeczytać w prasie, że ze znanymi sportowcami, na co dzień pracują psycholodzy. W związku z tym nasuwa się pytanie. Do czego w codziennym treningu potrzebny jest psycholog? Poza wspieraniem zawodnika psycholog sportu zajmują się również treningiem – treningiem mentalnym. Jednym z jego składowych jest trening wyobrażeniowy.
Wyobraźnia wywiera ogromny wpływ na ciało człowieka i jego zachowanie. Aby to sobie uświadomić wystarczy przypomnieć swoje dzieciństwo i różnego rodzaju wyimaginowane stwory znajdujące się w szafach, piwnicach i tym podobnych „strasznych” miejscach. Za nic w świecie nie chcieliśmy tam wchodzić sami, bez rodziców lub starszego – odważniejszego rodzeństwa. Na samą myśl o samodzielnym zejściu do piwnicy po słoik kompotu napinały się wszystkie mięśnie, a puls przyśpieszał. Jest to doskonały przykład obrazujący, w jaki sposób wyobraźnia działa na nasze ciało. Myśl o potworze wywołała reakcję obronną organizmu – przyśpieszenie akcji serca, które możemy zbadać mierząc tętno. W podobny sposób funkcjonuje zdobywający coraz większą popularność wśród trenerów i zawodników trening mentalny.Technika wyobrażeń Podstawowym zjawiskiem wykorzystywanym w treningu wyobrażeniowym jest tak zwana technika wyobrażeń. Polega ona na kreowaniu lub odtwarzaniu doświadczeń czuciowych odbieranych przez osobę wyobrażającą sobie konkretną czynność ruchową lub sytuację, tak jakby brała w niej udział. Doskonałym przykładem jest wyimaginowane wykonanie rzutu karnego w piłce nożnej. Zawodnik poddany takiemu treningowi wyobraża sobie zapach trawy, widok bramki ze znajdującym się na linii bramkowej bramkarzem drużyny przeciwnej, krzyki kibiców, a także stojących za plecami kolegów i przeciwników. Zastosowanie techniki wyobrażeń wywołuje w organizmie szereg zmian. Są to modyfikacje o podłożu fizjologicznym oraz emocjonalnym. Do tych pierwszych możemy zaliczyć między innymi wzrost tętna, przyśpieszony oddech, wzmożone napięcie mięśniowe, natomiast do drugich wszelkie emocje towarzyszące wykonywaniu danej czynności ruchowej w określonych warunkach, na przykład podczas zawodów.Wyobrażenia – czym są i jak działają? Powstawanie wyobrażeń jest niezwykle skomplikowany procesem, który do tej pory nie został jednoznacznie opisany. Bardzo często trening wyobrażeniowy mylony jest z innymi technikami szeroko ujętego treningu mentalnego (koncentracją, pozytywnym myśleniem, relaksacją, wizualizacją). W powstawaniu wyobrażenia powinny brać udział wszystkie zmysły ludzkiego organizmu. Jest to proces holistyczny oraz multisensoryczny, co znaczy, że wykorzystuje on wszystkie dostępne w ciele człowieka receptory (dźwięku, zapachu, smaku, dotyku, równowagi oraz czucia proprioreceptywnego (głębokiego)). Im więcej zmysłów zostanie uwzględnionych podczas treningu wyobrażeniowego, tym powstałe wyobrażenie jest bardziej realne. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że wyobrażenia powstają w umyśle człowieka niezależnie od środowiska go otaczającego – nie wymagają bodźców zewnętrznych. Trening wyobrażeniowy opiera się na dwóch teoriach opisujących funkcjonowanie wyobrażeń.
  • Teoria psychoneuromięśniowa – opiera się na założeniu, że w czasie wyobrażania sobie ruchu z mózgu wysyłane są impulsy, które poprzez neurony dochodzą do mięśni. Nie różnią się one od impulsów wysyłanych podczas fizycznego wykonywania tego ruchu niczym, poza mniejszym natężeniem.
  • Bioinformacyjna teoria Langa – charakteryzuje się tym, że wyobrażony obraz powstaje na podstawie wspomnień przechowywanych w pamięci długotrwałej. Dzieli je się na dwa typy: bodźca i reakcji. Wspomnienia o charakterze bodźcowym opisują wyobrażany obraz (zapach, smak, temperaturę, dźwięki, itp.), natomiast o charakterze reakcji odpowiedź organizmu (zwiększone tętno, wzmożone napięcie mięśniowe, przyśpieszony oddech, itp.) na konkretny impuls.
Trening wyobrażeniowy w praktyce Technika wyobrażeń zyskuje coraz więcej zwolenników, gdyż można wykorzystać ją w wielu aspektach treningu. Przede wszystkim w znacznym stopniu przyśpiesza proces przyswajania nowych zdolności motorycznych. Ponadto dzięki niej zawodnik już na etapie treningów może zapanować nad swoim lękiem pojawiającym się w sytuacjach stresowych, do których niewątpliwie należą zawody. Trening wyobrażeniowy doskonale optymalizuje pobudzenie ludzkiego organizmu. W związku z tym powinien być stosowany zarówno przez osoby o niedostatecznym, jak i nadmiernym pobudzeniu emocjonalnym. Poprzez wykorzystanie techniki wyobrażeń można symulować warunki treningowe niedostępne w środowisku, w którym aktualnie przebywa zawodnik (wysoką/niską temperaturę, opady, itp.). Niewątpliwą zaletą treningu wyobrażeniowego jest również możliwość jego wykorzystania w sytuacji, w której sportowiec nabawił się kontuzji wykluczającej go z tradycyjnych zajęć. Technikę wyobrażeń należ stosować jednocześnie z treningiem rzeczywistym, gdyż ich równoczesne wykorzystanie w znacznym stopniu poprawia „pamięć mięśniową”. Należy jednak pamiętać, że trening wyobrażeniowy oddziałuje w mniejszym stopniu, niż tradycyjna forma ćwiczeń.

jesli kiedys komus przez te wyobrazenia urosna miesnie dajcie znac ;p

na siłowni spotkałem już takich co snuli takie teorie. Warto by wypróbować.

nic innego tylko tzw Sekret xD wykorzystanie efektu placebo... xD

Wyjąłeś mi to z ust ;]

Tu nie chodzi o to że przez wyobrażenia Ci urosną mięśnie ale o to że przez myślenie o różnych rzeczach związanych z treningiem organizm mocniej skupia się na danej czynności przez co jej wykonywanie jest efektywniejsze.

Można by już zmienić ten artykuł

Myślę że poprzez wyobrażenia zwiększa się koncentracja, tak jak to w książce Weidera przeczytałem. Podczas robienia serii np. na biceps (uginanie ramion ze sztangą) można sobie wyobrazić że przy każdym ruchu mięsień promieniuje co daje efekty, pomaga maksymalnie się skoncentrować.

ciekawy artykuł