Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Zadbaj o swoje zdrowie - trenuj mięśnie głębokie

  • |
  • |
  • Trening
  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Zadbaj o swoje zdrowie - trenuj mięśnie głębokie
Z roku na rok zwiększa się ilość osób świadomych dobroczynnego wpływu, jaki ćwiczenia fizyczne wywierają na ludzki organizm. Stąd też można zaobserwować coraz większe grono osób systematycznie uczęszczających na siłownie. Dominującą grupę stanowią mężczyźni, którzy chcą poprawić muskulaturę swojego ciała. W końcu, który mężczyzna nie chciałby wyglądać jak kulturysta? Jednakże rzadko który ze stałych bywalców siłowni wykonuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie głębokie. Zadbaj o swoje zdrowie - trenuj mięśnie głęboko!

Zadbaj o swoje zdrowie - trenuj mięśnie głębokie - wprowadzenie

Systematyczna aktywność fizyczna niezwykle pozytywnie wpływa na ludzki organizm. Poprawie ulega nie tylko stan zdrowia (zarówno fizycznego, jak i psychicznego), ale również, co warto podkreślić, komfort życia. Śmiało można stwierdzić, że regularne uczęszczanie na siłownię i do klubu fitness jest obecnie bardzo modne. Nikogo już chyba nie dziwi widok prezesa dużej korporacji trzymającego w jednej ręce teczkę z laptopem, a w drugiej torbę ze sprzętem na siłownię. Ćwiczenia siłowe wykonują zarówno studenci, jak i stateczni ojcowie oraz wspomniani już prezesi dużych firm.

Ćwiczenia siłowe – konieczność czy fanaberia?

Zdecydowana większość ćwiczących, niezależnie od tego, czy samodzielnie, na przykład przy pomocy informacji znalezionych w Internecie, układa swój plan treningowy, czy też korzysta z porad profesjonalnego trenera, wykonuje te same ćwiczenia, co zawodowi kulturyści. Oczywiście nie jest to błędem – w końcu są to bardzo skuteczne ćwiczenia, które niewątpliwie przyczynią się do przyrostu masy mięśniowej. Należy jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, czy duże i doskonale wyrzeźbione mięśnie są jedynym celem, który chcemy osiągnąć wylewając hektolitry potu na siłowni? Tak naprawdę dla większości ćwiczących jest to tylko atrakcyjny dodatek do głównego celu wykonywanych przez nich treningów, a mianowicie poprawy zdrowia (fizycznego i psychicznego) oraz lepszego samopoczucia. W tym miejscu warto postawić sobie kolejne pytanie. Czy duży "biceps" i wspaniale wyrzeźbione mięśnie brzucha faktycznie stanowią wyznacznik zdrowia?

Zapomniane mięśnie głębokie

Ile osób słyszało o mięśniach głębokich? Na pewno jest ich mniej, niż tych, którzy wiedzą gdzie leży "biceps". Nazwa mięśnie głębokie jest określeniem potocznym opisującym mięśnie znajdujące się w głębszych warstwach tułowia. Ich prawidłowa nazwa to mięśnie stabilizacyjne lub mięśnie toniczne. Zalicza się do nich m.in: mięsień wielodzielny, mięsień poprzeczny brzucha, mięśnie najdłuższe (lędźwi, grzbietu, głowy, szyi), a także mięśnie dna miednicy. Mięśnie stabilizacyjne, w przeciwieństwie do mięśni leżących powierzchownie, nie pracują w trakcie wykonywania typowych ćwiczeń siłowych. Odpowiadają one za utrzymanie prawidłowej postawy ciała stabilizując i utrzymując w prawidłowym położeniu kręgosłup.

Groźne zaniedbanie

W sytuacji, gdy w naszych treningach siłowych nie uwzględnimy ćwiczeń wzmacniających mięśnie głębokie może dojść do zachwiania równowagi mięśniowej. Z czasem, gdy nierównowaga mięśniowa będzie się powiększała, bardzo dobrze rozwinięte mięśnie „obwodowe” przejmą obowiązki zaniedbanych mięśni stabilizacyjnych. Oczywiście ludzki organizm może funkcjonować przez jakiś czas w takim stanie, jednak z czasem pojawi się ból i sztywność mięśni, nadmierne napięcie spoczynkowe mięśni (zwiększony tonus), a także zmiany zwyrodnieniowe.

Trenuj mięśnie głębokie

Jak uniknąć wymienionych w poprzednim akapicie negatywnych skutków nierównowagi mięśniowej? Wystarczy tylko w swoim planie treningowym uwzględnić ćwiczenia bodźcujące mięśnie głębokie. Nie musimy ich wykonywać na każdym treningu i poświęcać na to całego pobytu na siłowni. W zupełności wystarczy, jeśli kilka ćwiczeń angażujących mięśnie stabilizacyjne pojawi się w 1–2 treningach tygodniowo. Do rozwijania mięśni głębokich można wykorzystać między innymi: piłkę rehabilitacyjną, bosu, a nawet zwyczajną matę.

Plany treningowe ze wsparciem trenera: Wypróbuj