Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Czas na przekąskę – sięgnij po bakalie

  • Głosów: 1
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Czas na przekąskę – sięgnij po bakalie
Dietetycy zalecają, aby każdego dnia spożywać trzy główne posiłki i co najmniej jedną (a najlepiej dwie) przekąski. Często jednak w natłoku obowiązków nie mamy czasu na zjedzenie wartościowego dania i sięgamy po pierwszą lepszą rzecz jaką mamy pod ręką. Zwykle są to słodycze, które nie tylko są zgubne dla sylwetki, ale też zaspokajają głód jedynie na krótką chwilę.

Dobrą alternatywą dla batoników oraz świetną przekąską mogą być bakalie. Pod tą nazwą kryje się mieszanka suszonych owoców (takich jak rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki), kandyzowanych skórek owocowych (z pomarańczy, mandarynkilub cytryny) oraz orzechów i migdałów. Dlaczego warto o nich pamiętać?

Rodzynki – czyli nic innego jak suszone winogrona. Są one źródłem flawonoidów, które jako antyoksydanty neutralizują wolne rodniki oraz chronią naczynia krwionośne.Dostarczają także cennych minerałów, np. wapnia i boru – które zapobiegają osteoporozie,żelaza – chroniącego przed anemią, potasu – przeciwdziałającego nadciśnieniu, cynku – podnoszącego odporność organizmu. Rodzynki poprawiają pracę serca, koncentrację i wygląd skóry, łagodzą rozdrażnienie, lęki i uczucie depresji.

Daktyle -zawierają witaminy A i C oraz z grupy B, a także fosfor, magnez, potas i żelazo. Rzadko kto jednak wie, że są także źródłem naturalnych salicylanów, które działają na podobieństwo aspiryny – przeciwbólowo, przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Ze względu na to, żeuzupełniają niedobory glikogenu w wątrobie i mięśniach, chętnie są wykorzystywane jako składnik posiłków okołotreningowych wśród sportowców. Osobom aktywnym fizycznie zaleca się je jednak nie tylko z tego względu – jako bogate źródło potasu uzupełniają jego niedobory związane z intensywnym poceniem się. Zaleca się je kobietom, które mają obfite miesiączki, a także tym, które wkroczyły w okres menopauzalny.

Figi – mają działanie odtruwające i odkwaszające organizm, działają także przeciwbakteryjnie i wykrztuśnie, poleca się je osobom z niedokrwistością. Podobnie jak daktyle, są bardzo dobrym źródłem witaminy C i witamin z grupy B oraz cynku, potasu, fosforu i magnezu. Ze wszystkich suszonych owoców zawierają najwięcej błonnika pokarmowego, przez co skutecznie zapobiegają zaparciom. Ciekawostką też jest to, że suszone i podprażone figi wykorzystuje się do produkcji kawy figowej, która może stanowić alternatywę dla osób, które nie mogą pić kawy tradycyjnej. Taka figowa kawa charakteryzuje się lekko orzechowym posmakiem. Figi uznawane są za afrodyzjak.

Morele – zawierają bardzo dużo beta karotenu orazlikopen, który jest naturalnym przeciwutleniaczem, przez co korzystnie wpływają na wzrok i cerę. Są silnie zasadotwórcze i pomagają w nadkwasocie, chronią przed nadciśnieniem, anemią i nowotworami.

Śliwki – dzięki obecnemu w nich sorbitolowi (cukier) pozytywnie wpływają naproces trawienia. Dostarczają żelaza, wapnia, magnezu, fosforu i witamin z grupy B, powinny być uwzględniane w diecie wegetarian.

Orzechy włoskie i laskowe -mają bardzo dobre proporcje kwasów tłuszczowych (dużo nienasyconych i mało nasyconych), dlatego regularne ich spożywanie może zmniejszyć ryzyko zawału serca oraz ochronić układ krążenia przed innymi chorobami. Ponadto orzechy obniżają poziom złego cholesterolu, zwiększają przepływ krwi, wykazują działanie przeciwzapalne, neutralizują wolne rodniki i chronią przed nowotworami. Są naturalnym źródłem fitoestrogenów, kwasu foliowego oraz witaminy E.

Migdały – są cennym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia i podobnie jak orzechy włoskie czy laskowe, ze względu na dobry skład kwasów tłuszczowych, chronią układ krwionośny.Zawierają L-fenyloalaninę, która pomaga załagodzić depresję i pozytywnie wpływa na sprawność umysłową. Są bogatym źródłem witaminy E i B2, dzięki czemu wzmacniają naczynia krwionośne, chronią narząd wzroku oraz pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego.Zalecane są w leczeniu i profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz przy zwalczaniu chorób układu moczowego i przy dolegliwościach żołądkowych.

Owocowe skórki – np. z cytryny – pomagają wyleczyć bolące gardło, z pomarańczy – dobra jest na wzdęcia, natomiast z mandarynek, dzięki obecności salvesterolu może zmniejszyć guzy nowotworowe.

Taka owocowo-orzechowa mieszanka stanowi ogromną porcję zdrowych składników. Dodatkowym atutem bakalii jest to, iż nie wymagają specjalnego przygotowania, wystarczy po nie sięgnąć tak samo jak po batonika.

Warto jednak pamiętać, że zarówno suszone owoce, jak orzechy i migdały, są bardzo kaloryczne. Najlepiej więc wcześniej przygotować sobie określoną porcję, w przeciwnym wypadku możemy pochłonąć całą ich paczkę.

Suszone owoce przed zjedzeniem zaleca się umyć, ponieważ używane środki konserwujące i olejki w celu zapobiegania ich sklejaniu mogą podrażnić jelita, a także przyczynić się do wystąpienia alergii. Osoby wrażliwe powinny także uważać na rodzynki, daktyle i figi, ponieważ owoce mają w składzie tyraminę, która może zaostrzać objawy migreny.


Dzisiaj sobie zrobie zapas bakalii i na pewno dołącze je do mojego dziennego jadłospisu. Świetne informacje. :)