Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Świąteczna tradycja – jajka

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Świąteczna tradycja – jajka
Zbliżają się Święta Wielkanocne, których nieodzownym elementem są jajka. Warto dowiedzieć się czy dobrze jest je spożywać oraz jaka jest ich wartość odżywcza.

Jajka to produkty spożywcze, które towarzyszą ludziom od czasów prehistorycznych. Już wtedy były one podbierane ptakom by stać się wartościowym pożywieniem. Obecnie jest to jeden z podstawowych składników naszej diety, który znajdziemy w prawie każdej lodówce.

W Polsce najczęściej spożywane są jaka kurze, ale można kupić także inne jaja, np. kacze, gęsie, przepiórcze czy nawet strusie.

Skład jajka

W jajku znajdziemy wiele korzystnych substancji odżywczych. Jest ono przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. Białko jaja zostało uznane przez Światową Organizacje Zdrowia (WHO) za białko wzorcowe, zawierające wszystkie aminokwasy w odpowiednich ilościach, również te, których organizm nie potrafi sam wyprodukować.

Jajka to także bogate źródło witamin A, E, D, K, B2 i B12 oraz kwasu pantotenowego. Ponadto znajdziemy w nim również składniki mineralne takie jak fosfor, potas, wapń, żelazo i magnez. W żółtku jaja znajdziemy luteinę, która chroni oczy przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA i UVB. Żółtko jaja zawiera także cholesterol (w 1 jajku ok. 180 mg), nie oznacza to jednak, że powinniśmy zrezygnować z jajek. Jeżeli nie mamy problemu z chorobami układu krążenia to zjedzenie nawet 1-2 jajek dziennie nam nie zaszkodzi, ponieważ w jajku zawarta jest również lecytyna, która zapobiega odkładaniu się cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych. Ograniczyć spożycie jajek do 2-3 tygodniowo powinny osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu (dotyczy to właściwie tylko żółtka, ponieważ samo białko można jeść bez ograniczeń).

Właściwości organoleptyczne i wartość odżywcza jaj

Smak i wygląd jaj oraz ich właściwości odżywcze zależą od sposobu odżywiania się kur, które je znoszą. Najbardziej wartościowe są jaja kur z tzw. wolnego wybiegu, które żyją w warunkach naturalnych i są karmione naturalną karmą i świeżą trawą. To co spożywa kura ma wpływ na kolor żółtka. Żółtka jaj kur karmionych kukurydzą mają barwę intensywną aż do pomarańczowej, natomiast żółtka jaj kur karmionych pszenicą są jasnożółte.

Na rynku dostępne są również jajka o zmniejszonej ilości tłuszczu lub wzbogacone w kwasy omega-3 i witaminy. Otrzymuje się je karmiąc kury odpowiednio wzbogaconą lub zmodyfikowaną paszą.

Kaloryczność jaj jest stosunkowo niska – 1 jajko (60 g) ma ok. 90 kcal. Jeżeli chcemy jeszcze bardziej odchudzić nasz posiłek to możemy zjeść samo białko, które ma ok. 50 kcal w 100 g.

Zastosowanie jaj w kuchni

Z jajek można przygotować bardzo wiele potraw. Mogą być one samodzielnym produktem, spożywane po ugotowaniu czy usmażeniu. Stanowią również dodatek do innych potraw jako składnik zup, farszów, sałatek. Żółtka jaj używa się do przygotowania sosów czy zasmażek. Jajka wykorzystuje się również do przygotowywania deserów, ciast i kremów.

Z okazji nadchodzących Świąt życzymy wszystkim smacznego jajka!


Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj