Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za -50% Zobacz

Mięso vs. odżywka

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Mięso vs. odżywka
Białko od zawsze uważane było za kluczową substancję odżywczą dla sportowców. Jest ono niezbędne do budowania mięśni, ich regeneracji i do osiągania sukcesów w sporcie. Kwestie te są bezsprzeczne. Białko białku nie jest jednak równe, zastanówmy się zatem, który jego rodzaj przyniesie więcej korzyści dla organizmu: czy białko pochodzące z pożywienia (dla przykładu weźmy mięso) czy może białkowa odżywka?

1:0 – dla mięsa

Mięso jest produktem naturalnym, a więc też i bezpieczniejszym dla organizmu. Odżywka białkowa komponowana jest z wyizolowanych białek lub też od razu z pojedynczych aminokwasów. Oznacza to, że organizm nie musi już trawić takiego produktu (jeśli są to aminokwasy) lub też trawienie odbywa się w mniejszym stopniu (w przypadku białka). Tymczasem ewolucja wykształciła w nas mechanizmy, któreodpowiedzialne są za trawienie. Wyobraźmy sobie, że całe nasze pożywienie zamieniamy na odżywkę i np. nie musimy nic już gryźć. W pierwszej kolejności ucierpią na tym nasze dziąsła, ponieważ gryzienie produktów spożywczych je wzmacnia. Warto pamiętać o przysłowiu, że „nieużywany narząd zanika”.Zastępując więc większość pożywienia suplementami sprawimy, że później będą nam towarzyszyły problemy trawienne i np. zaparcia.

[fot3 align="left"]

1:1 – odżywka wyrównuje

Te pojedyncze aminokwasy mają jednak plusy. W związku z tym, że nie muszą być już trawione, szybciej są wchłaniane i tym samym mogą być szybciej wykorzystane przez organizm. Jest to szczególnie ważne po treningu, kiedy organizm potrzebuje porcji białka, aby móc się zregenerować i odnowić zapasy.


1:2 – odżywka prowadzi

Odżywka jest także prostsza w użyciu, wystarczy ją rozpuścić i już mamy gotowy posiłek. Z kolei aby przygotować mięso, należy trochę się wysilić. Odżywka pozwala nam zatem zaoszczędzić czas i co ważne – dzięki niej możemy szybciej dostarczyć potrzebne organizmowi po wysiłku białko. A pamiętajmy, że posiłek potreningowy należy zjeść jak najszybciej po zakończeniu ćwiczeń.

[fot4 align="right"]

2:2 – mięso odrabia straty

Preparaty białkowe bardzo łatwo przedawkować. Często mamy tendencję do myślenia, że im więcej białka dostarczymy do organizmu, tym lepszy będzie efekt. Tymczasem nie ma naukowych dowodów na to, aby spożycie białka powyżej 1,7 g/kg masy ciała dziennie było konieczne w celu zwiększenia przyrostu masy mięśniowej czy też wzrostu siły.

Co więcej, nadmiar białka może być szkodliwy i może doprowadzić do:

- zaparć

- zakwaszenia ustroju

- zaburzenia pracy nerek i wątroby

- obciążenia stawów i osteoporozy

- zaburzenia funkcjonowania mózgu (dla którego głównym źródłem energii są węglowodany)

Poza tym nadmiar białka nie przyczyni się do wzrostu masy mięśniowej, ale do zwiększenia poziomu tkanki tłuszczowej. Niewykorzystane przez organizm aminokwasy są przekształcane do wolnych kwasów tłuszczowych, które następnie odkładane są w tkance tłuszczowej.

3:2 – mięso przejmuje prowadzenie

Kolejnym plusem mięsa jest jego smak . Bo chociaż producenci odżywek białkowych coraz częściej urozmaicają ich cechy sensoryczne (smak, zapach), to jednak większość mężczyzn ocenia mięso jako bardziej smakowite. Zdawałoby się, że jest to kwestia raczej drugorzędna, jednak warto pamiętać o tym, iż funkcją pożywienia jest nie tylko zaspokojenie podstawowej potrzeby, jaką jest dostarczenie do organizmu paliwa. Jedzenie to także przyjemność.

4:2 – kolejny gol dla mięsa

Chociaż odżywka białkowa może przyspieszyć budowanie mięśni, to często po jej odstawieniu, efekty nie są trwałe.Tymczasem opierając budowę mięśni na mięsie sprawimy, że co prawda na efekty będziemy musieli dłużej poczekać, jednak będą one towarzyszyć nam dłużej.

5:2 – ewidentna wygrana

Spożywając mięso dostarczamy nie tylko białko, ale także tłuszcze, witaminy i składniki mineralne, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Natomiast odżywka białkowa zawiera tylko białko lub niewielkie ilości pozostałych składników. Stosując ją w miejsce pełnowartościowego posiłku możemy więc doprowadzić do niedoborów jakościowych oraz zaburzyć bilans pomiędzy poszczególnymi składnikami odżywczymi.


Wszystko jest pojęciem względnym, a indywidualne potrzeby określają cel działania. Można miec dietę bogatą w mięso i do tego jeszcze dorzucic odżywkę bialkową.

Białko jest tylko uzupełnieniem diety. Ale art bdb ;)

ciekawy artykuł,daje 5

Artykuł bardzo dobry dla ludzi zaczynających swoją przygodę na siłowni i myślących że pochłanianie dużej ilości białka w proszku przyniesie pożądany efekt.

bdb artukul

SWIETNY ARTYKUL

Oj joj jaki stary i nie w pełni słuszny artykuł. Mięso VS odżywka to tak ja porównanie ferrari z garbusem. Są w każdej odżywce wyodrębnione składniki jakie potrzeba do wzrostu mięśni. Nie mylmy tego iż odżywka to nie zamiennik pokarmu ale dodatek do diety!!!! Mięso ma dużo cholesterolu i tłuszczu przeważnie trans a top zaburza trójglicerydy.