Syndrom dnia poprzedniego - jak sobie pomóc?

  • Głosów: 0
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Syndrom dnia poprzedniego - jak sobie pomóc?
Za każdym razem po ciężkiej imprezie obiecujemy sobie, że „już nigdy więcej”, jednak słowa nie dotrzymujemy. Warto dowiedzieć się co można zrobić, abyśmy na drugi dzień po spożyciu zbyt dużych ilość alkoholu nie walczyli o przetrwanie, lecz mogli w miarę normalnie funkcjonować.

Zapobiegaj

Najlepszym sposobem na uniknięcie tzw. kaca jest po prostu abstynencja, jednak łatwo się mówi, a trudno wykonać. Jeżeli jednak decydujemy się na „zakrapianą” imprezę warto pamiętać o tym, co może nam pomóc w zminimalizowaniu objawów kaca.


  • Nie pić na pusty żołądek – jeżeli nic nie zjemy przed do alkohol bardzo szybko wchłonie się z układu pokarmowego do krwi i szybko uderzy nam do głowy. Posiłek przed spowoduje natomiast, że wchłanianie alkoholu będzie zachodziło wolniej.
  • Wybierać jaśniejsze alkohole – im trunek ciemniejszy, tym bardziej może boleć głowa z uwagi na występujące w alkoholu garbniki pochodzące z roślinnych składników alkoholi.
  • Pić inne płyny – prócz alkoholu należy starać się spożywać na imprezie płyny obojętne, takie jak soki, woda, herbata, które spowodują, że następnego dnia nie będziesz aż tak odwodniony.

Obroń się przed odwodnieniem

Alkohol odwadnia organizm, ponieważ przyspiesza diurezę i powoduje częstsze wydalanie moczu. Zaburza to naszą gospodarkę elektrolitową, dlatego należy zadbać o to, aby w trakcie i po imprezie spożywać też inne płyny. Może być to woda, najlepiej niegazowana, aby dodatkowo nie podrażniać żołądka oraz rozcieńczone wodą soki owocowe. Świetnie sprawdzą się również napoje izotoniczne, które wchłaniają się szybciej niż woda. W aptekach możemy również znaleźć doustne płyny nawadniające stosowane najczęściej w przypadku silnych wymiotów i biegunek. Na kaca mogą być one pomocne, gdyż zawierają odpowiednią ilość soli mineralnych, które dzięki nim uzupełnimy. Niestety w związku z ich składem (duża zawartość sodu) ich smak może być dla niektórych odrzucający – słodko-słony. Należy pamiętać, aby w przypadku odruchów wymiotnych pić małymi łyczkami.

Unikaj spadku glikemii

Alkohol zaburza w organizmie wiele mechanizmów, jednym z nim jest produkcja cukrów. Glukoza jest podstawowym paliwem dla mózgu, dlatego na kacu czujemy się zmęczeni, ospali i drżą nam ręce. Dla poprawy koncentracji warto spożyć np. miód dodany do herbaty czy na kanapce. Według badań amerykańskiej Narodowej Fundacji ds. Bólu Głowy, kilka łyżeczek miodu bezpośrednio przed spożyciem alkoholu lub po jego wypiciu może złagodzić nieprzyjemne objawy.

Zmniejsz ból głowy

Na ból głowy pomoże odpowiednia tabletka. Gdy jednak masz problem z jej przełknięciem możesz zastosować jej sproszkowane odpowiedniki do rozpuszczania w wodzie. Nada się aspiryna oraz ibuprofen, paracetamol natomiast jest mniej polecany gdyż dodatkowo obciąża wątrobę. Prócz środków przeciwbólowych warto także zastosować witaminę C i B oraz magnez, który pozwoli nam pozbierać myśli i zmniejszy drżenie kończyn.

Jedz lekko i małymi porcjami

Gdy jest Ci niedobrze ciężko jest zmusić się do zjedzenia czegokolwiek. Aby jednak dojść do siebie szybciej należy się przemóc i powoli, małymi porcjami zjeść coś lekkiego. Popularnym produktem na kaca jest domowy niezbyt tłusty rosół, dobra też będzie jajecznica z dodatkiem suchego pieczywa (dodaj do niej sól, która zatrzymuje wodę w organizmie).

Jak bardzo byśmy się jednak nie starali nie ma na kaca cudownego panaceum i nawet zastosowanie wszelkich wyżej opisanych metod nie spowoduje, że po zakrapianej i nieprzespanej nocy będziemy się czuli jak „młody bóg”. Warto zatem pamiętać o tym, aby z alkoholem nie przesadzać, bo zamiast pamiętać wspaniałe chwile spędzone w gronie znajomych będziemy pamiętać nasz tragiczny stan po spożyciu zbyt dużych ilości alkoholu.

Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj