Top 5 witamin wspomagających regenerację mięśni

  • Głosów: 2
  • |
  • |
  • Oddaj głos:
Top 5 witamin wspomagających regenerację mięśni
Utrzymanie rutynowego schematu ćwiczeń jest bardzo ciężkie. Bardzo często po intensywnym wysiłku czujemy, że nasze mięśnie mają już dość. Nie mamy wtedy siły wstać z łóżka, a co dopiero iść na kolejny trening. Leki przeciwbólowe są jedynie rozwiązaniem doraźnym, ale nie możemy stosować ich zbyt często. Odpowiednia podaż niektórych witamin może jednak przyspieszyć regenerację mięśni i zmniejszyć uczucie bólu.



Wszelka nagła, intensywna i długotrwająca aktywność fizyczna prowadzi do zmęczenia mięśni, które na skutek przeciążenia mogą boleć następnego dnia. Jeżeli będziemy trenować intensywnie przez dłuższy czas nasze mięśnie się dostosują i nie będziemy odczuwać bólu, co jednak w przypadku pojedynczych zrywów? Istnieją sposoby aby przyspieszyć regenerację mięśni i zmniejszyć ich bolesność. Jednym z takich sposobów jest odpowiednia dieta, bogata w witaminy.

Top 5 witamin, które wspomagają regeneracje mięśni

Witamina C

Ten silny antyutleniacz zwiększa produkcję kolagenu tkanki łącznej, który pomaga w odbudowie skóry, ścięgien i naczyń krwionośnych. Witamina C wypłukuje również z mięśni powstały na skutek intensywnej aktywności kwas mlekowy.

Dobre źródła witaminy C:

  • zielona i czerwona papryka
  • owoce cytrusowe
  • ziemniaki
  • truskawki
  • kapusta
  • brokuły
  • maliny

Witamina D

Ta witamina pomaga absorbować wapń do budowy silnych kości i mięśni. Pomaga także zmniejszyć stan zapalny i wspomaga układ odpornościowy

Dobre źródła witaminy D:

  • synteza witaminy D w skórze pod wpływem światła słonecznego
  • tłuste ryby morskie
  • tran
  • jaja

Witamina E

Podczas intensywnych ćwiczeń białko zwane kinazą kreatynową (CPK), przedostaje się do krwioobiegu, a jej wysokie stężenie jest sygnałem uszkodzenia mięśni. Witamina E poprawia krążenie i pomaga efektywniej pozbywać się kinazy kreatynowej z krwi. Pomaga ona także chronić komórki przed uszkodzeniem ze strony wolnych rodników tlenowych.

Dobre źródła witaminy E:

  • nasiona słonecznika
  • kiełki pszenicy
  • oleje roślinne
  • migdały
  • awokado

Witaminy z grupy B

Witaminy te wzmagają naprawę mięśni i pomagają w rozwoju nowych komórek. Ich niedobór może natomiast powodować bolesność i skurcze mięśni.

Dobre źródła witamin zgr. B:

  • produkty pełnoziarniste
  • rośliny strączkowe
  • produkty mleczne
  • kapusta
  • daktyle
  • łosoś

Witamina A

Witamina A jest znana ze swojego pozytywnego wpływu na układ wzrokowy. Z punktu widzenia regeneracji wspomaga ona system odpornościowy i prawidłowe funkcjonowanie ważnych narządów organizmu.

Dobre źródła witaminy A:

  • podroby (ale należy uważać na wysoką zawartość cholesterolu)
  • marchew
  • morele
  • nabiał
  • dynia
  • łosoś

Plany treningowe ze wsparciem trenera:
Wypróbuj


pomocny artykul przy tworzeniu diety

Może to nie witaminy ale przy regeneracji mięśni jest bardzo istotne. Kwasy omega-3 dodatkowo wspomagają spalanie tłuszczów. Jeśli ktoś byłby zainteresowany to poniżej moja dietka: Śniadanie (pierwsze) Jajecznica z 4 jajek (na oleju z kwasami omega-3 np. golden drop) Pomidor Jabłko Śniadanie (drugie) Kromka chleba razowego z szynką i jajkiem Obiad (pierwszy ok. 1h przed treningiem) Pierś z kurczaka z pary Ryż brązowego (polecam Sonko) Obiad (drugi do 1h po treningu) Pierś z kurczaka z pary Ryż brązowego Obiadokolacja 120 g łososia (może być Lisner albo jakiś z Biedronki) Kolacja 50g półtłustego sera białego Polecam bo efekty (oczywiście w połączeniu z odpowiednim trenenigiem) naprawdę konkretne.